روزنامه شهروند کد خبر: 149403 تاریخ خبر: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر واکنش‌ها به دوچرخه‌سواری شهردار جدید تهران هنوز تمام نشده است جنجال بایسیکل‌ران روی کار آمدن شهردار جدید تهران به اندازه کافی حاشیه و جنجال داشت، اما هنوز گرد و غبار این جنجال ها نخوابیده، انتشار تصاویری از او که با دوچرخه به سمت ساختمان بهشت می رفت، ماجرای تازه ای شروع کرد. البته پیروز حناچی در روزهایی که سرپرست شهرداری تهران بود هم یک روز با مترو به محل کارش رفت تا از نزدیک وضع حمل ونقل عمومی را ببیند و با شهروندان هم حرف بزند، اما دوچرخه سواری اش و پیوستن به کمپین سه شنبه های بدون خودرو، آن هم در دو هفته پی درپی باعث شد که واکنش های مختلفی دریافت کند. بیشتر کاربران شبکه های مجازی از این کار شهردار جدید تهران به عنوان شروع فرهنگ سازی استقبال کردند. این استقبال تا حد زیادی هم تحت تأثیر محبوبیت حناچی در شبکه های مجازی بود. عده ای هم این کار را نمایشی اعلام کردند و از او خواستند که سراغ کارهای اساسی تر برود. واکنش ها به اهالی فضای مجازی و کاربران عادی ختم نشد؛ کم کم چهره های دیگر هم درباره این کار شهردار تهران اظهار نظر کردند. بیشتر این واکنش ها مثبت بود و حتی بعضی ها مثل فراهانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کردند که مانند او به کمپین سه شنبه های بدون خودرو می پیوندند، اما مخالفت ها بیشتر به چشم آمد؛ مثلا صادق خرازی که یکی از دیپلمات های سابق کشور است، در اینستاگرامش، زیر عکس حناچی نوشت: <<خدا کنه عوام فریبی های هیجانی پایان بگیرد. روزی نخست وزیر یک کشور اروپایی دیر به پارلمان رسید و در اعتراض نمایندگان گفت: نخست وزیر شما مشغول واکس زدن کفش هایش بود. به این نخست وزیر بایست افتخار کنید. رندی از نمایندگان مجلس گفت خاک بر سر کشور و نخست وزیرش که کشورمان را علاف ۲ لیر پول و پرداخت آن کرده است. مرد حسابی پول واکس کفش تو را می دهیم، کشور را که در زمان جنگ است، درست اداره کن. جناب شهردار لطفا به داد شهر و حرمان هایش، به داد مردم و گرفتاری ایشان برسید به دنبال این عوام ... ها نباشید. اگر خوب کار کنید مردم نیک داوریتان می کنند.>> اگرچه خرازی به جای عوام فریبی نقطه چین گذاشته بود، اما در قسمت هشتگ ها بیشتر از متن از خجالت حناچی درآمد. یکی دیگر از منتقدان هم غلامحسین کرباسچی، شهردار سال های دور تهران بود که او هم در اینستاگرام به حناچی حمله کرد و نوشت: <<ای کاش آقای حناچی به جای دوچرخه، صبح زود بدون ترافیک با ماشین می رفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شود که صدها هزار مسافر مترو راحت تر و سریع تر برسند و ده ها هزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.>> چند ساعتی از این انتقادها نگذشته بود که خود منتقدان مورد حمله قرار گرفتند؛ مثلا حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس و عضو حزب اتحاد ملت خطاب به کرباسچی به تلاش های حزب او برای به دست گرفتن شهرداری تهران کنایه زد و نوشت: <<جناب کرباسچی صاحب تجربه طولانی مدیریت است. برابر متن اینستاگرامی ایشان، گویا الان <<صدها واگن معطل مانده مترو>> به این بستگی دارد که جناب حناچی با دوچرخه به شهرداری نیاید و صبح زودتر با ماشین بیاید، آنگاه مشکل ترخیص این واگن ها حل می شود! من اگر جای جناب کرباسچی باشم، به جای حساسیت روی اقدام بجا و ابتکاری حناچی، از این مواظبت می کردم که خدایی نکرده، حزب کارگزاران به حزب <<تضعیف کننده شهرداران منتخب شورای شهر پنجم>> معروف نشود.>> محمد فاضلی یکی دیگر از اساتید جامعه شناسی که یکی از چهره های فضای مجازی هم هست، حرف های کرباسچی را بی جواب نگذاشت و در عین حال که او را مبدع سبک بتونیسم و ساخت و سازهای افسارگسیخته نامید، نوشت: <<توسعه مترو معطل پیگیری نیست، موانع دیگری دارد از اقتصاد حمل ونقل تا سیاست شهری. تفکری در پس ذهن برخی مدیران سنتی هست که هر کس خروس خوان بیاید و دیرهنگام برود، مدیر خوبی است. مدیران بسیاری هستند که روزی شانزده ساعت یا بیشتر کار می کنند، آخر هفته هم کارتابل های شان را به خانه می برند، اما یک تصمیم درست نمی گیرند و اصلا وقتی برای فکر کردن، خواندن و برگزاری چند جلسه معدود، اما کارآمد ندارند. ساعات کار بسیار، نشانه مدیر خوب بودن نیست.>> خلاصه تا همین الان هم حرف و حدیث ها درباره رکاب زنی شهردار تهران جریان دارد و احتمالا سه شنبه هفته آینده با انتشار عکس های جدید باز هم داغ خواهد شد.