روزنامه شهروند کد خبر: 142783 تاریخ خبر: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور از شایعه تا واقعیت واردات خودرو از ازبکستان خرید بیستمین تولیدکننده خودرو ازسی‌امین تولید کننده! شهروند| ایران از ازبکستان خودرو وارد می کند . آنگونه که یکی از رسانه های ازبکستان اعلام کرده، شرکت ایرانی <<سپهر مشکات کاسپین>> تصمیم به واردات خودرو از این کشور دارد. البته مسئولان این شرکت ایرانی می گویند هنوز هیچ چیز نهایی نیست و مذاکرات با این شرکت خودروساز ازبک مراحل مقدماتی خود را سپری می کند. به گفته یکی از مسئولان این شرکت واردات خودرو از ازبکستان قرار است در قالب جوین وینچر با همکاری یکی از خودروسازهای داخلی صورت گیرد. رسانه های ازبکستان اعلام کردند که با توجه به این که سامانه اتوبوسی و ترابری ایران نیاز به نوسازی دارد، یک شرکت ایرانی تصمیم به همکاری با خودروسازان ازبکستان گرفته است. در چارچوب مرحله نخست این همکاری، شرکت سپهر مشکات کاسپین تصمیم دارد چندین نمونه خودرو که توسط کارخانه خودروسازی <<اوزاوتو صنعت>> تولید شده خریداری کرده و سپس این تعداد را به هزار دستگاه خودرو برساند. علاوه بر آن این شرکت ایرانی پیشنهاد واردات قطعات و سپس مونتاژ کردن آنها در ایران را داده است. اما واردات خودرو از ازبکستان در حالی روز گذشته روی خروجی برخی از رسانه های خبری قرار گرفت که آمارهای اعلامی نشان می دهد ازبکستان طی سال 2015 سی ودومین خودروساز جهان بوده در حالی که ایران در همان سال عنوان بیستمین تولید کننده خودرو در جهان را به لحاظ تعداد از آن خود کرده است. واردات 10 هزار و 600 دستگاه خودرو در 5 ماه البته این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که هرگونه واردات خودرو به کشور ممنوع است. دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره به <<شهروند>> می گوید: طی 5 ماه نخست امسال تنها 10 هزار و 600 دستگاه خودرو وارد کشور شده، در حالی که میزان واردات خودرو در 3 ماه نخست پارسال بیش از 30 هزار دستگاه بوده است. او با بیان اینکه پارسال که سایت ثبت و سفارش چند ماه بسته بود 75 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد، ادامه داد: برخی از دولتمردان، واردکنندگان را علت گرانی خودرو در بازار می دانند در حالی که هر بازاری که عرضه و تقاضا در آن با هم نخواند قیمت ها صعودی می شود. از طرفی تقاضا برای خرید خودرو خارجی امسال به شدت افزایش یافته . افرادی که قصد خرید ملک با اندوخته خود داشتند، وقتی قیمت ها بالا رفت به سراغ کالای سرمایه ای دیگری همچون خودرو رفتند و همین مسأله تقاضا را در شرایطی که عرضه قطره چکانی شده، چندین برابر کرد. درخواست واردات خودرو روی میز دولت شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که بالاخره واردات خودرو آزاد می شود یا نه؟ آنگونه که دادفر می گوید: هفته گذشته در کمیسیون اصل 90 مقرر شد که وزیر صنعت طرح بازگشایی سامانه ثبت و سفارش را به دولت ارایه دهد تا او در این رابطه تصمیم بگیرد، اما تا این لحظه هیچ خبری نشده است. گرانی بیش از یک میلیاردی خودرو در 6 ماه قیمت خودروهای با حجم موتوری بالای 4 هزار سی سی در کمتر از 6 ماه یک میلیارد گران تر شد. به عنوان مثال قیمت تویوتا لندکروز از 800 میلیون تومان در زمستان پارسال به بالای 2 میلیارد تومان رسید. بنز s500 هم همین حدود قیمت گذاری می شود. البته گرانی ها محدود به خودروهایی که واردات آنها ممنوع اعلام شده ( حجم موتور بالای 4 هزار سی سی) نمی شود و به گفته دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو خودروهای خارجی در کمترین حالت 200 میلیون تومان گران تر شده اند. او همچنین درباره آینده قیمت خودروهای وارداتی نیز گفت: قیمت خودروهای خارجی به نرخ ارز بستگی دارد. ممکن است با کاهش نرخ ارز قیمت این خودروها ارزان شود اما چنانچه در ماه های آتی نرخ ارز روند صعودی را بپیماید در آینده شاهد افزایش نرخ خودروهای وارداتی خواهیم بود. دادفر ادامه داد: برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی باید دولتمردان نیز پیش شرط دیگری را مبنی بر اینکه به نیاز متقاضیان به طور مستمر و مداوم پاسخگو باشند رعایت کنند؛ چنانچه این پیش شرط مورد توجه قرار نگیرد آزادسازی ۲۰ هزار خودروی وارداتی نمی تواند در تعدیل قیمت خودروهای خارجی اثرگذار باشد.