روزنامه شهروند کد خبر: 126414 تاریخ خبر: ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن گزارش «شهروند» از اعتراض باشگاه‌ها به سیاست‌های اقتصادی فدراسیون فوتبال خون باشگاه‌ها به جوش آمد چند باشگاه پرطرفدار قصد دارند خودشان قرارداد تبلیغات محیطی را امضا کنند رئیس سازمان لیگ در گفت‌وگو با «شهروند»: فیفا و AFC هم خودشان قرارداد امضا می‌کنند شهروند| رئیس فدراسیون فوتبال تمام برنامه ریزی های لازم را برای ساختن مرکز جدید اداری فدراسیون و تشکیلات فوتبال ایران در کمپ تیم های ملی انجام داده و قراردادهای مربوط به آن هم امضا شده است. به این ترتیب طبیعی است که دیگر در این ساختمان جدید خبری از ساختمان 6 طبقه برای سازمان لیگ نخواهد بود و به احتمال بسیار زیاد سازمان لیگ کنونی منحل و تمام کارها برای برگزاری لیگ های مختلف توسط کمیته مسابقات انجام خواهد شد. از آنجا که قرارداد بلیت فروشی از سازمان لیگ گرفته شده و باشگاه ها به نحوه انعقاد و اجرای قراردادهای تبلیغات محیطی هم اعتراض شدید دارند، هیچ بعید نیست که با انحلال سازمان لیگ تمام امور اقتصادی دیگر توسط فدراسیون اجرایی شود. این تغییر بزرگ بدون هیچ تردیدی البته جنجال زیادی در فوتبال ایران به راه خواهد انداخت و صفر تا ١٠٠ قدرت اجرایی را به رئیس فدراسیون منتقل خواهد کرد؛ اما این تمام دلایل برای این که خودمان را آماده انحلال سازمان لیگ کنیم، نیست. اعتراض باشگاه ها به عملکرد اقتصادی این مجموعه به مهمترین دلیل برای این اتفاق تبدیل شده است. هشدار مدیرعامل ذوب آهن به این مصاحبه مدیرعامل باشگاه ذوب آهن که هفته گذشته در رسانه ها بازتاب قابل توجهی هم داشت، توجه کنید: <<برای آخرین بار این پیام را به جناب بهاروند و آقای تاج می دهم که باشگاه ها منتظر دریافت پول و مطالباتشان هستند. ۲۲هفته از لیگ برتر گذشته و سال هم رو به پایان است. باشگاه ها انتظار دریافت مطالبات و تزریق پول را دارند. حق پخش تلویزیونی را که نتوانستیم بگیریم؛ در مورد حق محتوا هم فشار آورده شد و گفتند سال جام جهانی است و چنین و چنان می شود. من به عنوان عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ زیر وحشتناک ترین فشارها از طرف باشگاه ها هستم. آنها حق دارند و می خواهند که مسئولان فوتبال پاسخگو باشند، برخی به من انگ می زنند و می گویند چون اصفهانی هستم برای دریافت مطالبات باشگاه ها تلاش نمی کنم؛ در حالی که اصلا این گونه نیست.>> قرارداد 160 میلیارد تومانی چه شد؟ سازمان لیگ در سال های گذشته وظیفه انعقاد قرارداد تبلیغات محیطی فوتبال کشور را به نمایندگی از باشگاه ها بر عهده داشته است. نکته قابل توجه اینجاست که هیچ کدام از این قراردادها سرنوشت خوبی نداشته و درباره تسویه حساب قراردادها ابهامات مالی بسیار زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال چند سال قبل در زمانی که مهدی تاج نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ بود، با شرکت کانون ایران نوین قراردادی 160 میلیارد تومانی 2ساله (60 میلیارد برای سال اول و 100 میلیارد برای سال دوم) امضا کرد. در سال اول سازمان لیگ مجبور شد به خاطر عدم پخش چند هفته از مسابقات و قرار نگرفتن تابلوهای تبلیغاتی ردیف سوم در ورزشگاه ها مبلغ 23 میلیارد تومان به ایران نوین خسارت بدهد. برای سال دوم نیز این شرکت در هفته های ابتدایی لیگ خواهان کسر 50 میلیارد تومان از مبلغ قرارداد به عنوان تخفیف با توجه به مشکلات اقتصادی کشور شد؛ البته هیأت رئیسه فدراسیون در آن مقطع با این درخواست موافقت نکرد. منتها در پایان فصل تسویه حساب انجام نشد و همین چند ماه قبل اعلام شد که سازمان لیگ به همان دلایلی که سال اول 23 میلیارد به شرکت مذکور خسارت داد، برای سال دوم هم وقتی موضوع تخفیف 50 میلیاردی به نتیجه نرسید ، مدیران تصمیم گرفتند خسارتی 46میلیاردی به این شرکت بدهند. جالب اینجاست که بقیه این پول هنوز از سوی اسپانسر سابق تبلیغات محیطی تا به امروز که مدت ها از پایان قرارداد می گذرد، پرداخت نشده است. 35 میلیارد طلب از فصل قبل با پایان قرارداد ایران نوین، سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ برتر شانزدهم با شرکت فناپ به توافق رسید و قراردادی نزدیک به 55 میلیارد تومانی با این شرکت هم امضا کرد. جالب اینجاست که به خاطر اختلافاتی که بین اسپانسر سابق پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی با شرکت فناپ در ماجرای مربوط به راه اندازی سامانه پیامکی به وجود آمد ، در چند هفته از مسابقات این باشگاه ها اجازه نصب تبلیغات شرکت های طرف قرارداد اسپانسر سازمان لیگ در ورزشگاه ها را ندادند و به همین ترتیب این قرارداد هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن که عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ هم هست در این رابطه اعلام کرده است شرکت مذکور 35 میلیارد تومان از پول قرارداد فصل قبل را تا کنون پرداخت نکرده است. نگرانی های اقتصادی برای فصل جاری مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اما برای لیگ برتر هفدهم که درحال حاضر تا هفته بیست وسوم این رقابت ها برگزار شده با شرکت امین سیمای کیش (اسپانسر سابق پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی) قراردادی 67 میلیارد تومانی بدون برگزاری مزایده امضا کردند و این شرکت هم در اجرای قرارداد با مشکلات اساسی رو به رو شده است و همان طور که مدیران باشگاه ها اعلام کردند تاکنون نتوانسته به تمام تعهدات مالی خود عمل کند و هیچ بعید نیست که در پایان فصل مبلغ قابل توجهی از قرارداد 67 میلیارد تومانی با این اسپانسر هم به عنوان خسارت کسر شود. اتمام حجت باشگاه ها با مدیران فدراسیون شکست های پیاپی مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در عقد قراردادهای تجاری حالا صدای باشگاه ها را درآورده است و آنها به شدید ترین شکل ممکن به وضع به وجود آمده معترض هستند. جالب این جاست که مدیران فوتبال درباره علت شکست های تجاری و خسارت های چندده میلیاردی که به اسپانسرهای مختلف داده اند و عدم تسویه حساب کامل با آنها هم هیچ شفاف سازی درست و قانع کننده ای نداشته اند و به همین ترتیب روزبه روز به ابهامات افزوده می شود. بحران چندین ساله با صداوسیما در رابطه با پرونده قرارداد حق پخش تلویزیونی را هم که به این فهرست مشکلات اضافه کنیم، دیگر کاملا مشخص می شود که فوتبال کشور با چه بحران بزرگی روبه رو است. از این رو، باشگاه ها در مذاکرات شفاهی و کتبی خود با مدیران ارشد فوتبال کشور رسما اتمام حجت کرده اند که اگر فکری به حال این مشکلات نشود، از سال آینده نسبت به قرارداد حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی ممکن است خودشان تصمیم گیری و اقدام کنند. به نظر می رسد عملا باشگاه ها اعتماد خود را نسبت به سازمان لیگ از دست داده اند. حتی در این رابطه شنیده می شود که مدیران باشگاه های پرطرفدار استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی درحال بررسی طرحی هستند تا همان طور که بلیت فروشی مسابقات خود را خودشان انجام می دهند، انحصار تبلیغات محیطی بازی های خانگی را هم برعهده بگیرند. بهاروند: فیفا و AFC هم خودشان قرارداد امضا می کنند حیدر بهاروند، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ درباره ابهامات مربوط به قراردادهای تبلیغات محیطی و اعتراض باشگاه ها به <<شهروند>> می گوید: <<در حال حاضر صداوسیما سال های سال است که پول باشگاه ها را نمی دهد و فوتبال ایران از مهمترین بخش درآمد خود محروم است. صداوسیما حتی در تصویربرداری مسابقات لیگ هم کارشکنی هایی انجام می دهد که مشکلات زیادی برای قرارداد تبلیغات محیطی به وجود آورده است. قبول داریم که در قراردادهای قبلی تبلیغات محیطی مشکلاتی وجود داشته که هنوز تسویه حساب با شرکت ها انجام نشده است. منتهی از وقتی که من رئیس سازمان لیگ شدم به جدیت پیگیر گرفتن حقوق باشگاه ها هستم. برای قرارداد تبلیغات محیطی این فصل هم سعی می کنیم حق و حقوق کامل باشگاه ها را از اسپانسر دریافت کنیم.>> وی درباره این که برخی باشگاه ها تمایل دارند خودشان مجری تبلیغات محیطی بازی های خانگی باشند، می افزاید: فیفا و کنفدراسیون های فوتبال قاره های مختلف نیز خودشان به نمایندگی از باشگاه ها در مسابقات باشگاهی و به نمایندگی از فدراسیون ها در مسابقات ملی مختلف قرارداد تبلیغات محیطی را با شرکت های مختلف امضا می کنند و براساس جدول پخش و برگزاری مسابقات حق و حقوق باشگاه ها را فدراسیون ها به آنها پرداخت می کنند. در ایران هم این طرح اجرا می شود و سازمان لیگ به نمایندگی از باشگاه ها قرارداد امضا می کند. همچنین بخش قابل توجهی از قرارداد تبلیغات محیطی به باشگاه های پرسپولیس و استقلال که تمام مسابقات آنها از شبکه سراسری پخش زنده می شود، می رسد و بقیه این پول بین باشگاه ها، فدراسیون، سازمان لیگ و هیأت ها طبق جدول پخش و رتبه بندی تیم ها در جدول تقسیم می شود اما این که باشگاه ها بخواهند خودشان تبلیغات محیطی را برعهده بگیرند به نظر من شدنی نیست و یک بی نظمی شدید اقتصادی به دنبال خود خواهد آورد چون صداوسیما بازی تمام تیم ها را به صورت مستقیم پخش نمی کند.>> بهاروند همچنین در رابطه با شایعه انحلال سازمان لیگ می گوید: <<اگر چنین بحثی وجود داشت، من حتما از آن مطلع می شدم. تاکنون بحثی در این باره مطرح نشده و تا وقتی اساسنامه کنونی وجود داشته باشد کار به همین شکل ادامه خواهد داشت.>> قانون چه می گوید؟ اعتراض دسته جمعی باشگاه ها به سیاست های اقتصادی فوتبال ایران در شرایطی است که از مدت ها قبل شایعه انحلال سازمان لیگ و تبدیل آن به کمیته مسابقات در محافل ورزشی شنیده می شود. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال تمام مسابقات فوتبال کشور باید زیر نظر کمیته مسابقات برگزار شود و این کمیته می تواند در صورت لزوم برگزاری لیگ های مختلف را به سازمان لیگ که از چارت سازمانی و نیروی انسانی مناسب برخوردار است، واگذار کند. در شرایط کنونی اما چند سالی می شود همه چیز در فدراسیون فوتبال ایران برعکس اداره می شود. این روزها همه چیز در تشکیلات سازمان لیگ برای برگزاری لیگ ها خلاصه می شود و هیچ خبری از کمیته رسمی مسابقات و اعضای کمیته و دپارتمان در آن نیست.