روزنامه شهروند کد خبر: 108486 تاریخ خبر: ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد توقیف 909‌های دردسرساز مخابرات با دستور قوه قضائیه مجبور به ساماندهی خطوط هوشمند شده است مائده امینی - شهروند| ماجرای قبض های چند میلیون تومانی مشترکان تلفن ثابت سرانجام کار خطوط دردسرساز 909 را یکسره کرد. داستان از این قرار است که چندی پیش، برخی مشترکان در سراسر ایران با قبض های تلفن 5، 10 و حتی 15 میلیونی مواجه و موظف به پرداخت آن شدند. تلفن های هوشمند، با پیش شماره <<909>> که برای ارایه خدماتی مثل مشاوره، فال حافظ، قصه گویی کودکان و... طراحی شده بودند، حالا شرایطی ویژه برای کلاهبرداری افراد و شرکت ها فراهم کرده اند تا قبض های نجومی روی دست کاربران بگذارند. شرایطی که تذکر مکرر صاحب نظران را به دنبال داشت اما مخابرات به آن بی توجهی کرد و حالا کار به جایی رسیده که قوه قضائیه دستور ساماندهی این خطوط دردسرساز را برای مخابرات صادر کرده است. بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که هر دقیقه تماس با تلفن های ثابتی که در تهران با پیش شماره 909 شروع می شود، گاهی بین هزار تا 3 هزار تومان روی نرخ قبض تلفن ماهانه شان اضافه می کند و در این میان صاحب خط هم به عنوان ارایه دهنده خدمات، بین 70 تا 80 درصد مبلغ را دریافت می کند و درصد باقیمانده هم از آن مخابرات است. راه کلاهبرداری از آنجا باز می شود که یک فرد یا شرکت صاحب یکی از این خطوط هوشمند شود و با یک آگهی صوری وسوسه کننده مشترکان را به تماس گرفتن ترغیب کند! یک روز کافی است تا میلیون ها تومان به حساب این فرد یا شرکت پول خدماتی که اساسا ارایه نشده، واریز شود. از طرفی، صاحبان دیگری از این خطوط هستند که واقعا در حال ارایه خدماتند اما قیمت ها را به وضوح به مشتریان خود اعلام نمی کنند. حالا زمزمه هایی از راه اندازی خطوط با پیش شماره 7070 برای کسب وکارهایی که خدمات تلفنی ارایه می دهند به راه افتاده است که برخی معتقدند قرار است جایگزین شماره های 909 شوند؛ اما رسول سراییان، مدیرعامل مخابرات ایران شائبه قطع شماره های ۹۰۹ را برای جا انداختن شماره های ۷۰۷۰ مخابرات نادرست خوانده و به فارس گفته است: ادامه فعالیت کسب و کارهای مبتنی بر شماره های ۹۰۹ روی شماره های ۷۰۷۰ نیز امکان پذیر بوده و قرار نیست رقبای 909 حذف شوند. به گفته او قبوض چندین میلیونی مشترکان تلفن ثابت باعث شد كه از قوه قضائیه ابلاغیه ساماندهی شماره های هوشمند برای مخابرات ارسال شود. داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران اما دیروز از تعیین تکلیف شماره های 909 شبکه هوشمند کشوری در ماه جاری خبر داد و گفت: برای تسریع در روند حل مشکل شماره های هوشمند و مطابق دستور قوه قضائیه، در نامه ای به استان ها دستور قطع این سرویس را در همه استان ها به جز تهران دادم؛ زیرا نمی خواستم کسب و کارها تعطیل شوند. روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات هم در این باره به <<شهروند>> می گوید: موضوع راه اندازی خطوط 7070، درخواستی بوده که مدتی پیش شرکت مخابرات از سازمان رگولاتوری داشته و در دست بررسی است. ممکن است این خطوط جایگزین خطوط قبلی شوند؛ چرا که برخی از خطوط قبلی دارای اشکالات فنی و شبکه ای بودند. 7070 چه فرقی با 909 دارد؟ <<از یک ماه پیش واگذاری 909 ها ممنوع شده است.>> این موضوع را محمدرضا بیدخام، مدیردفتر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران به <<شهروند>> گفته و توضیح می دهد: خطوطی که بناست با پیش شماره 7070 به خطوط تلفن ثابت اضافه شده و برای کسب و کارها به فروش برسند، همان مسئولیت 909 ها را با فرآیند تازه تری عهده دار خواهند شد. به گفته او، هر خط 909 که برای ارایه خدمات یا کسب و کاری ارایه می شود، تحت این قرارداد است که بین 70 تا 80 درصد سود تماس حاصل از آن برای صاحب خط و بین 20 تا 30 درصد سود باقیمانده برای مخابرات است. رسول سراییان اما با بیان این که شماره های 7070 تعارضی با شماره های 909 ندارد، به فارس گفته است: برای مثال کسب و کارها می توانند سرویس های خود را مانند گذشته روی شماره های 7070 نیز ارایه کنند و محدودیتی برای فعالیت کسب و کارها در شماره های 7070 نیست. به گفته او، مدل شماره های هوشمند این است که کسب و کار بسته به سرویس (برای مثال مشاوره یا قصه گویی) قراردادی با تولیدکننده محتوا منعقد می کند و همچنین در یک قرارداد نیز حق سهم اپراتور یا تأمین کننده ارتباط را می پردازند. گفتنی است؛ پیش از این، به دنبال انسداد دسترسی عمومی به شماره های هوشمند 909 از سوی مخابرات، یکی از صاحبان کسب و کارهای مبتنی بر شبکه هوشمند کشور گفته بود: بستن 909 صرفا با هدف حذف رقیب و جا انداختن شماره های 7070 در انحصار مخابرات است. مردم باید پیشگیری کنند یا مسئولان؟ در حالی که محمدرضا بیدخام می گوید که بارها و بارها به مردم هشدار داده ایم که برای تماس با خطوط 909 محتاطانه تر عمل کنند، کیوان نقره کار، کارشناس و تحلیلگر حوزه آی تی به <<شهروند>> می گوید: چرا در بحث پیشگیری مدام مردم را مخاطب قرار می دهیم؟ پیشگیری مختص به مردم نیست و مسئولان ذیربط باید توضیح بدهند که چرا هر کسی می تواند صاحب یک 909 شود؟ نقره کار ادامه می دهد: مشکل زیرساختی و فنی در کشور ما وجود ندارد اما عموما این سوءاستفاده ها در کشور ما اتفاق می افتد. عدم آگاهی کاربران و ضعف در قانونگذاری و نظارت می تواند مهمترین علت این اتفاق باشد. سازمان تنظیم مقررات باید در قوانین جدی تری شرکت ها را برای اعلام هزینه ثانیه ها و دقیقه ها به مشترک ملزم و نظارت جدی تری را روی خطوط آغاز کند. قرارداد هایی که بین شرکت ها و رگولاتوری یا مخابرات بسته می شود، باید محدودیت های کافی داشته و هویت شان شناسایی شود. مردم از هزینه های مشکوک شکایت کنند موضوع را با مهدی شکیب، رئیس اداره پیشگیری از جرايم سایبری در میان می گذاریم. او به <<شهروند>> می گوید: سود برخی از این شرکت ها به دقیقه ای 2 هزار تومان هم می رسد. خیلی از این شرکت ها از مجوز تأسیس دفتر مشاوره املاک و مدرک تحصیلی مشاوره خود سوء استفاده می کنند و با مدارک کامل و حقیقی صاحب یک خط 909 می شوند و از آن سوء استفاده می کنند. در چنین شرایطی مردم باید هر هزینه اضافی، حتی 20-10 هزار تومان را بر قبوض خود جدی گرفته و به مخابرات اطلاع دهند تا این شرکت ها شناسایی شوند. به گفته او، بنا بر قانون، هر کس که صاحب چنین خطوطی است، موظف است که در همان ابتدای کار هزینه را تمام و کمال به مشترک اعلام کند و در غیر این صورت مرتکب جرم شده است. ما اخیرا پرونده ای داشتیم که یک فرد، خودروی 30 میلیون تومانی خود را 20 میلیون آگهی و از این طریق، میلیون ها تومان کلاهبرداری کرده بود! چه کسانی می توانند صاحب 909 شوند؟ مدارکی که شرکت مخابرات و سازمان رگولاتوری برای ارایه این خطوط از شما درخواست می کنند، روزنامه رسمی ثبت شرکت، اساسنامه شرکت، پروانه کسب و یک کد اختصاصی اقتصادی است؛ اما چه اتفاقی می افتد که در عمل، صاحب یک خط 909، فروشنده ای در سایت دیوار است؟ در حال حاضر بالاخره بعد از مدت ها از قوه قضائیه ابلاغیه ساماندهی شماره های هوشمند برای مخابرات ارسال شده است! مراجع قانونی اما کجای این ماجرا ایستاده اند؟ آیا مشکل صرفا مشکلات فنی و شبکه ای است که با راه اندازی خطوط 7070 حل می شود؟ تکلیف تعداد زیادی از مشترکان که تاکنون قربانی این نابسامانی شده اند چه می شود؟