درپی مخالفت کمیسیون تبلیغات با پخش زنده مناظره‌ها رخ داد
 
مناظره سیاسی درباره مناظره زنده
 
انتقادها نسبت به تصمیم کمیسیون تبلیغات درباره پخش مناظره‌های انتخاباتی به‌ صورت ضبط‌شده موجب شد تا جلسه تجدیدنظری دراین خصوص تشکیل شود
 

شهروند| هنوز اسامی 6 کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نشده بود که دعوا سر مناظره‌های آنان بالا گرفت. ماجرا از آنجا شروع شد که سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور ازبرگزاری کمیسیون تبلیغات انتخابات و تصمیم‌گیری این کمیسیون درخصوص پخش غیرزنده مناظره‌های تلویزیونی خبر داد. کمیسیونی که بنابر قانون متشکل از 5 عضو بوده و این اعضا شامل دادستان کل کشور، وزیرکشور، دبیر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما به انتخاب شورا و رئیس سازمان صداوسیما می‌شوند و این درحالی است که نمایندگان تام‌الاختیار هرکدام از اعضا نیز، می‌توانند دراین جلسه شرکت کنند. به هرتفسیر به محض انتشار این خبر، موجی از انتقادات ازسوی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب و اصولگرا به ‌راه افتاد و همزمان موضوع به بحث اصلی شهروندان درشبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و جالب آن‌که عموم نظرها درمخالفت با این تصمیم مطرح می‌شد.
ساعتی از این تصمیم نگذشته بود که حتی کاندیداهای اصلی انتخابات نیز نسبت به تصمیم کمیسیون تبلیغات درخصوص پخش غیرزنده مناظره‌ها واکنش نشان داده و هم‌سو با موجی که علیه این تصمیم به‌راه افتاده بود، نسبت به آن انتقاد کردند. از یک‌سو رئیسی گفت که «اینجانب از مناظره زنده به‌عنوان یکی از راه‌های شناخت درافکارعمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم» و قالیباف نیز در گفت‌وگویی درحاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد مناظره‌های زنده و نقش آن در افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدها دانست و تأکید کرد که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی شود. انتقاد دو کاندیدای اصلی «جمنا» درحالی مطرح شد که رئیس سازمان صداوسیما که ازجمله اعضای کمیسیون 5نفره تبلیغات است، پیش از دیگر اعضای این کمیسیون مدعی شد که تنها مخالف پخش مناظره‌های غیرزنده بوده و این اظهارنظر منجر به راه‌افتادن موج شدید رسانه‌ای در رسانه‌های اصولگرا علیه دولت و اصلاح‌طلبان به‌راه افتاد. هجمه‌ای با این محوریت که روحانی به‌ دلیل ضعف عملکرد چهارساله‌اش حاضر به انجام مناظره زنده با رقبا نیست و این درحالی بود که حامیان دولت با استناد به مناظره‌های‌ سال 92 و به‌ویژه بخشی که روحانی با کنایه «گازانبری» قالیباف را به گوشه رینگ راند، این‌طور تحلیل می‌کردند که روحانی ازمهارت‌های بالایی درچنین مناظره‌هایی برخوردار است و دلیلی برای ترس از حضور درچنین رقابتی ندارد.
با این همه، ساعتی بعد برخی از اعضای کابینه و همچنین تعدادی ازچهره‌های سیاسی حامی روحانی و دولت نیز وارد این مناظره مجازی شده و ضمن دفاع از روحانی، خواستار پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی شدند. حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری ازجمله این افراد بود که در واکنش به هجمه منتقدان دولت مبنی بر این‌که فشار دولت موجب عدم پخش زنده مناظره‌های ریاست‌جمهوری شده، از درخواست رئیس‌جمهوری برای تجدیدنظر کمیسیون تبلیغات خبر داد و گفت: آقای روحانی تصریح کردند؛ آزادترین شیوه رقابت در انتخابات مناظره‌های زنده است. حمید ابوطالبی معاون سیاسی رئیس‌جمهوری هم که به ‌خاطر فعالیت در توییتر، ازنزدیک شاهد مناظره طرفداران و مخالفان دولت درفضای مجازی و درباره پخش زنده مناظره‌ها بود، ازطریق حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «ستاد انتخابات- که دولت درآن دراقلیت است- تصمیم گرفته مناظره‌ها را زنده پخش نکند؛ دوسوال وجود دارد: یک) معنای این امر چیست؟ آیا کسانی که رئیس‌جمهوری می‌شوند، صلاحیت زنده روی آنتن‌رفتن ندارند؟ یا قصد دارند برخی مطالب را سانسورکنند؛ یعنی مردم محرم نیستند؟» دو) مشارکت وسیع مردم پشتوانه نظام است؛ دراین‌ صورت چه کسی مسئول عدم مشارکت احتمالی خواهد بود؟ از نظر دولت، در هرتصمیم یا اقدامی باید: مردم محترم شمرده شده، اصل قرارگرفته، محرم بوده و انتخاب آنان آزاد باشد». این درحالی بود که ساعتی بعد متن سخنان رئیس‌جمهوری درجمع نخبگان و جوانان استان فارس نیز منتشر شد و آنچنان که خبرگزاری‌های مختلف گزارش کردند، روحانی رسما خود را حامی آزادترین شیوه درمناظرات معرفی کرد و گفت: همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مدنظر خود را اعلام کنند.
فارغ ازسخنان روحانی اما مناظره مجازی درباره مناظره‌های انتخاباتی همچنان ادامه داشت و براین اساس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین غلامعلی حدادعادل عضو این مجمع به‌عنوان دوچهره اصولگرای سیاسی، با موضع‌گیری در اینستاگرام و توییتر سعی کردند، بر فشار هجمه رسانه‌ای علیه دولت بیفزایند و این درحالی بود که غلامرضا کاتب نماینده اصولگرای معتدل و ازجمله اعضای هیأت نظارت بر انتخابات که ازمحتوای مباحث مطرح شده، درجلسه کمیسیون تبلیغات باخبر بود، گفت که برخلاف فضاسازی‌های صورت‌گرفته، دولت و وزارت کشور مخالف پخش زنده مناظره‌ها نبودند. او همچنین ازتشکیل جلسه روزشنبه این کمیسیون برای تصمیم‌گیری نهایی دراین رابطه خبر داد که تلویحا تأکید کرد که آنچه درباره پخش مناظره‌های ضبط‌شده عنوان شده، قطعی نیست. با این حال، حتی این خبر هم منجر به پایان ماجرا نشد. ساعتی پس از این اظهارنظر کاتب که ظهرجمعه توسط رسانه‌ها بازتاب یافت، وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای رسما نسبت به فضاسازی سیاسی برخی رسانه‌ها درخصوص مناظره‌های ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و تأکید کرد که از 5 عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، فقط 2 عضو آن مربوط به وزارت کشور و هیأت مرکزی اجرایی انتخابات بوده و دربخش دوم این بیانیه چهاربندی خاطرنشان کرد: با توجه به ترکیب فرابخشی کمیسیون تبلیغات انتخابات، انتساب تصمیمی که با حضور همه اعضای کمیسیون و پس از طرح مباحث تفصیلی، مرور تجربه‌های گذشته و سپس رأی‌گیری بین اعضا منعقدشده، مصداقِ بارز جنجال‌آفرینی و مقابله با تصمیمات مراجع مسئول در امر انتخابات است.» وزارت کشور همچنین مشخصا ازخبرگزاری تسنیم نیز نام برد و روش و مشی این رسانه را به ‌دلیل جوسازی علیه دولت نکوهش کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/97588/مناظره-سیاسی-درباره-مناظره-زنده