دادرسان جوان کشور چطور فعالیت می‌کنند؟
 
سربازان مقابله با آسیب‌های طبیعی
 

 

شهروند| «دانش‌آموزان آماده درشرایط سخت»؛ هرکدام از حرف‌های اول کلمه‌های این جمله را که کنار هم بگذارید.  «دادرس» درست می‌شود. منظور از این طرح تربیت دانش‌آموزان آماده درشرایط سخت است. دراین طرح که زیر نظر سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود، دانش‌آموزان توسط یک مربی که از دبیران خودشان انتخاب می‌شود، آموزش‌هایی از قبیل:   پناهگیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علایم حیاتی، پانسمان، بانداژ و آتل‌بندی، تریاژ مقدماتی، حمل مصدوم، اطفای حریق و چادرزنی را می‌آموزند. پس از آموزش، این موارد هر مدرسه حداقل یک گروه 14نفری به منظور مسابقه با مدارس دیگر به جمعیت هلال‌احمر معرفی می‌کند و درپایان دانش‌آموزان مسابقه داده و گروه برتر راهی مسابقات استانی می‌شود.
سرمایه‌های اصلی جامعه
«با آموزش مهارت‌های امدادی، اعضای تیم‌های دادرس به سربازان مقابله با آسیب‌های طبیعی تبدیل می‌شوند.» این جمله علی خدادادی درمراسم اختتامیه مرحله استانی المپیاد آماده بخش برادران در دزفول است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفته: «نوجوانان و جوانان افتخار و امید آینده جمهوری اسلامی هستند که با آموخته‌هایشان در آینده می‌توانند با مخاطراتی که وجود دارد، مقابله کنند. علاوه بر آسیب‌های طبیعی، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد وجود دارد که جامعه را به ورطه ورشکستگی و جوانان را به انحراف می‌کشند و مشکلاتی را برای آنها فراهم می‌کنند. آموزش‌هایی که برای جوانان برنامه‌ریزی شده، آنها را به‌عنوان سفیران مقابله با آسیب‌ها تربیت می‌کند. امیدواریم که نوجوانان و جوانان در آینده به‌عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه مورد توجه قرار گیرند تا از بین‌رفتن استعداد‌های آنها جلوگیری شود.»
نوجوانی؛ بهترین مقطع سنی
 برای آموزش و انتقال آموخته‌ها
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر هم دراین مراسم صحبت کرده: «با آموزش مهارت‌های امدادی درقالب طرح ملی دادرس می‌خواهیم دانش‌آموزان را درمواجهه با حوادث و بلایا توانمند سازیم.» سعید بابایی گفته: «نوجوانی بهترین مقطع سنی و زمان برای آموزش و انتقال آموخته‌هایی است که می‌تواند جامعه را سعادتمند کند. آموزش انسان را توانمند می‌کند. عصر امروزی، عصر ارتباطات است و هرچه مهارت‌ها، دانسته‌ها و آموخته‌های نسل نوجوان ما بیشتر باشد، آسیب کمتری می‌بینند. هدف از این رقابت‌ها، برد و باخت نیست بلکه می‌خواهیم به نوجوانان یاد دهیم که بهتر زندگی کنند. دادرس طرحی راهبردی و مهم برای ماست و همواره تلاش می‌کنیم ازظرفیت دانش‌آموزان برای ارتقای سطح فرهنگ آنها قدم برداریم.»
تجلیل از تیم‌های برتر
تیم‌های برتر پنجمین المپیاد دادرس مرحله استانی با حضور معاون دانش‌آموزی کشور و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان و معاون جوانان استان کرمانشاه معرفی و تجلیل شدند.  به گفته علی پهلوان، معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان «امسال با توجه به همسان‌سازی و هم‌ترازی معلومات امدادی که در اجرای مرحله شهرستانی انجام شد، شاهد رقابتی تنگاتنگ بودیم و این نشان‌دهنده سطح بالای آمادگی در شهرستان‌های استان است. بی‌تردید فعالیت‌های دادرسی درجامعه بی‌تأثیر نخواهد بود و قطعا موجب نجات جان بسیاری از انسان‌ها شده و این امر از ارزش بالایی برخوردار است.
به گزارش «شهروند»، 24 تیم ۱۴نفره دربخش برادران درفضای مهیج با یکدیگر به رقابت پرداختند که درپایان تیم‌های اندیمشک، اندیکا و دزفول مقام اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. تیم دهدز نیز برنده جام بشر دوست به‌عنوان تیم اخلاق انتخاب شد. این دوره ازمسابقات ۸ آیتم امدادی به صورت انفرادی برگزار شد که درپایان از برگزیدگان این آیتم‌ها تقدیر به عمل آمد. پنجمین مرحله المپیاد آماده به میزبانی شهرستان دزفول درحال برگزاری است که تاکنون رقابت دربخش برادران خاتمه یافته و رقابت دربخش خواهران ادامه خواهد داشت.
یکی از بهترین طرح‌های مدرسه
«مرضیه باغستانی» را که می‌شناسید؟ همان جوان فعال استان اصفهان که روایتگر فعالیت جوانان این استان و سراسر کشور است. او بارها با دادرسان جوان هم‌صحبت شده و از شور و اشتیاق‌شان برای یادگیری و آموزش نوشته است. کیمیا رصافی به‌عنوان یکی از اعضای تیم دادرس استان اصفهان دراین مورد گفته: «طرح دادرس یکی ازبهترین‎ طرح‎های کانون دانش‌آموزی مدرسه است. با کمک این آموزش‎ها و شرکت در المپیاد آموختیم تا اگر درحادثه‎ای قرار گرفتیم، چطور خود و صحنه را مدیریت کنیم تا جان افراد را نجات دهیم.» فاطمه قادری یکی از دادرسان استان سیستان‌وبلوچستان هم گفته که «با توجه به این‌که یکی از اصول جمعیت هلال‌احمر بشردوستی است، ما به‌عنوان دادرسان و اعضای کانون‎های دانش‌آموزی باید بکوشیم تا مطابق اصول رفتار کنیم.»
نخستین اختراع جهت تسریع روند کار
«پریا میرطالبی» هم مثل دوست اصفهانی خود، راوی تلاش‌های جوانان است؛ با این تفاوت که در استان مرکزی فعالیت می‌کند.  او هم با دادرسان همراه شده و از آنها و تلاش‌هایشان نوشته است.   حسن رستمی ۱۶ساله دانش‌آموز پایه نهم و جزو دادرسان پرتلاش و مستعد جمعیت هلال‌احمر شهرستان غرق‌آباد است که با اختراعات ساده ولی مفید و کارآمدش کمک زیادی به تیم قهرمان استان مرکزی کرده، دراین رابطه بیان داشت: نحوه آشنایی من با جمعیت هلال‌احمر ازطریق برادرم بود که هم‌اکنون به‌عنوان نجاتگر درپایگاه امداد جاده‌ای فعالیت می‌کند و سپس با عضویت درکانون دانش‌آموزی مدرسه‌ای که در آن مشغول تدریس هستم. رستمی با اشاره به زمین سخت و نامناسب جهت تمرین چادرزنی گفت: درهمین راستا و درجهت تسریع درکشیدن میخ‌ها و کاهش اتلاف وقت دراین زمین سخت تصمیم بر ساختن میخ‌کشی با کمترین امکانات گرفتم و با این کار زمان را تا ۵۰‌درصد کم کردیم و نام ساخته‌ام را میخ‌کش اوس حسن گذاشتم. وی افزود: همه ما این موفقیت بزرگ را علاوه بر تلاش بی‌قفه و دلسوزانه مربیان خود، با تلاش و پشتکار یکدیگر به دست آورده و به همه ثابت کردیم به دست‌آوردن موفقیت‌های بزرگ درسطح کشور، با وجود هرمانع و مشکلی هم امکان‌پذیر است، فقط باید اراده کنیم.
حضور مداوم در کلاس‌ها
مهمترین علت موفقیت
حدیثه امیری ۱۵ساله و دانش‌آموز پایه نهم است که به نمایندگی از دیگر اعضای تیم دادرس شهر غرق‌آباد در رابطه با موفقیت تیمی خود درسطح کشور، بیان داشت: ابتدا با عضویت در کانون دانش‌آموزی مدرسه خود و حضور مداوم درکلاس‌ها و برنامه‌ها، ازطریق مدرسه جهت حضور درتیم دادرس انتخاب و تمرینات بعدی جهت حضور درمسابقات شهرستانی و استانی را شروع کردیم. امیری با اشاره به خاطره‌ای تلخ و درنهایت شیرین از مرحله استانی مسابقات که در ذهن‌شان ماندگار شد، افزود: پس از پایان مسابقه و دربرنامه اختتامیه از آنجا که برای به دست آوردن مقام اول ماه‌ها تلاش کرده بودیم، وقتی مجری برنامه، مقام تیم ما را سوم اعلام کرد، آن لحظه خیلی برایمان سخت و باورنکردنی بود، ولی بعد ازچند لحظه مجری از این‌که نتایج را اشتباه اعلام کرده، عذرخواهی کرده و تیم ما را به‌عنوان مقام اول مسابقات اعلام نمود، همه اعضای تیم از شوق اشک می‌ریختیم و خوشحال از این‌که به حق خود رسیدیم. وی ضمن قدردانی از زحمات مربیان خود، اظهار داشت: امید است مربیان دلسوز و زحمتکشی که طی این مدت برای پیروزی ما تلاش کردند و همچنین هم تیمی‌های خود درچهارمین مرحله ازطرح ملی دادرس، آرزوی سربلندی و موفقیت روزافزون دارم.
محرکی به نام «امید»
حدیثه مداح متولد ۱۳۸۱ و درپایه نهم مشغول تحصیل است، او نیز مانند دوستانش از دانش‌آموزان فعال و مستعد دادرس بود. در رابطه با روال کاری و تمرینات مستمر این تیم، بیان داشت: پس از آزمون‌های امدادی در تیم دادرس انتخاب شدم و همین بودن درکنار اعضای تیم و مربیان دادرس ازمرحله استانی تا کشوری، جزو بهترین روزهای زندگی ما بود که پر از تجارب و اندوخته‌های مفیدی بود که با یکدیگر به دست آوردیم. مداح تصریح کرد: ما با وجود کمترین امکانات هم لحظه‌ای از تلاش دست برنداشته و با انرژی بهتری ادامه داده و محرک ما برای پیروزی تنها امید بود، امید به روزی که نتیجه تمام زحمات‌مان را خواهیم دید. وی با اشاره به کارآمدبودن آموخته‌های امدادی دادرس در سایر امور زندگی خود افزود: امسال در مانور زلزله مدرسه خود، پناهگیری و خروج ایمن، بانداژ و آتل‌بندی را به دیگر دانش‌آموزان یاد دادیم و مانور فرضی را با کمک یکدیگر به خوبی اجرا کردیم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/97452/سربازان-مقابله-با-آسیب‌های-طبیعی