همسفری نوروزی هلال احمر
 

 

|  تهمینه انصاری |

با فعالیت‌های سازمان جوانان هلال در نوروز آشنا شوید

جوانان

اعضای 5 تا 29 ساله سازمان با حضور در برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و امدادی در فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه مشارکت می‌کنند که طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی ازجمله مهم‌ترین این برنامه‌هاست. در هفتمین‌ سال برگزاری طرح نوروزی سازمان جوانان، 20هزار داوطلب در یک‌هزار پست ثابت و سیار در طول ایام نوروز به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند.

برپایی ایستگاه‌های سلامت

با توجه به لزوم حساس‌سازی مردم به رعایت نکات حفظ سلامت در طول سفر و ارایه خدمات به مسافران نوروزی هرساله در کنار چادرهای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی ایستگاه‌های سلامت برپا می‌شود. در این ایستگاه‌ها به صورت رایگان فشارخون افراد اندازه‌گیری می‌شود. همچنین آگاهی‌بخشی به مردم درخصوص پیشگیری از بیماری‌های ایدز و اعتیاد امسال در دستور کار جوانان هلال‌احمر در چادر‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی قرار دارد.

برپایی خیمه نماز

به‌منظور ایجاد فضایی جهت اقامه نماز توسط مسافران، سازمان جوانان هلال‌احمر در اقدامی فرهنگی در کنار چادرهای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، اقدام به برپایی «خیمه‌های نماز» می‌کند. در برخی از این خیمه‌ها نماز جماعت نیز اقامه می‌شود و همچنین با حضور یک روحانی به مسائل شرعی مسافران پاسخ داده می‌شود.

فضای دوستدار کودک

یکی از خدمات مهم سازمان جوانان هلال‌احمر در ایام نوروز ایجاد چادرهایی برای کودکان به نام «فضای دوستدار کودک» است. در این پایگاه‌ها برای کودکانی که همراه پدر و مادر خود به مسافرت آمده‌اند، فضایی فراهم شده تا با بازی، سرگرمی، نقاشی و ... با فعالیت‌های بشردوستانه آشنا شوند و جمعیت هلال‌احمر هم به آنها معرفی می‌شود. کودکان در این فضا می‌توانند با کشیدن نقاشی‌های زیبا در چهارمین جشنواره بین‌المللی نقاشی صلح و دوستی شرکت کنند. علاوه بر این پدر و مادری هم که از رانندگی طولانی خسته شده‌اند می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و کمی استراحت کنند تا سرحال به مسیر خود ادامه دهند.

طرح سحاب

اكيپ‌هاي‌ گشت‌ سيار ‌سحاب (سامانه حرکت‌های‌ امدادی‌ و بشردوستانه) به گروه‌هاي امدادي و بشردوستانه سازمان‌يافته‌اي اطلاق مي‌شود كه در قالب تيم‌هاي 2 نفره (به‌صورت پياده يا دوچرخه‌سوار) با رويكرد ‌پيشگيري و ايمن‌سازي ‌جهت ‌ارايه ‌خدمات با اولویت‌شناسايي، پيش‌بيني، کنترل و مهار علل آسیب‌پذیری، پایش، پیشگیری و بازدارندگي و خدمات امدادي و بشردوستانه در حوادث‌‌ انسانی ‌و زیست‌‌محیطی در ايام مسافرت هم‌ميهنان (نوروز و تابستان) در اوقات اوج تردد و تحرك، تجمع و تراكم آنان در شلوغ‌ترين و مسافرپذيرترين ‌اماكن ‌و مناطق و آسيب‌‌پذيرترين‌ نقاط‌ و ساير مراکز و مجموعه‌های‌‌ فرهنگي و فراغتی ‌محل ‌اجتماع ‌‌و اتراق مسافران در محدوده زماني معين مبادرت به گشت مي‌کنند.

طرح بهرفت

در این طرح با همکاری یونیسف، نمایندگان استان‌ها آموزش‌های ایمنی و عبورومرور را دریافت می‌کنند و قرار است در طرح نوروزی این آموزش‌ها را به کودکان و نوجوانان با طرح‌های ابتکاری بومی هر منطقه ارایه کنند. رانندگانی که در طول سفرهای خود مرتکب تخلفی نشدند، می‌توانند با ارسال شماره پلاک خودرو خود به سامانه پیامکی 1000147 در مسابقه بهرفت شرکت کنند. قرار است در این طرح پس از استعلام از پلیس، به قید قرعه جوایزی به شرکت‌کنندگان اهدا شود.

کمپین «نه به تصادف جاده‌ای»

این طرح مسئولیت حساس‌سازی مردم و مسئولان نسبت به تصادفات و اصلاح رفتار جاده‌ای و ثبت میثاق‌نامه خود در ربات تلگرامی سفر سالم
 safarsalem_bot@ را ایفا می‌کند. سازمان جوانان هلال‌احمر به منظور فرهنگ‌سازی و دعوت از مردم به رانندگی بدون تخلف در ایام نوروز و با ‏پشتوانه 20‌هزار جوان داوطلب و شبکه گسترده پایگاه‌های این سازمان در مبادی ورودی و خروجی شهرها، با ‏راه‌اندازی کمپین نه به تصادفات و مشارکت شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنرمندان تلاش می‌کند ‏تا مسافران نوروزی را به رانندگی بدون تخلف و ایمن دعوت کند.‏ در این طرح مردم با امضای میثاق‌نامه کمپین به شرح ذیل، متعهد می‌شوند که نکات ایمنی را در هنگام رانندگی رعایت کنند.‏ متن میثاق‌نامه کمپین: «با نام و یاد خالق هستی‌بخش و برای سلامتی خودم، همسرم و فرزندانم… برای ننشستن اشک بر چشم عزیزانم... برای سلامتی سایر ‏هموطنانم...  قول می‌دهم  در طول سفر کمربند ایمنی‌ام را ببندم، سرعت مجاز را رعایت نمایم، سبقت نادرست نگیرم، ‏هنگام خستگی و خواب‌آلودگی توقف نموده و استراحت کنم حتی اگر ۱۰ کیلومتر تا مقصد باقی‌مانده ‏باشد؛ یک ساعت دیرتر می‌رسم ولی خانواده‌ای را عزادار نمی‌کنم...»‏

سازمان داوطلبان در نوروز 96 چه کار می‌کنند؟

منادیان آرامش

سازمان داوطلبان هرساله طرح‌های مختلفی برای نوروز تدارک می‌بیند. امسال هم این سازمان و اعضایش دست به کار شده‌اند تا مسافران بتوانند نوروز بی‌خطر و آرامی را سپری کنند. «شهروند» در ادامه طرح‌های مختلف و فعالیت‌های متنوع داوطلبان را بررسی کرده است.

طرح داوطلب یار

این طرح به منظور ارتقای اثربخشی خدمات امدادی با مشارکت و حضور داوطلبانه پزشکان و پیراپزشکان داوطلب سازمان و پوشش حداکثری ارایه خدمات پزشکی در پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای-ساحلی اجرا می‌شود.

برنامه ملی مروجین سلامت

این برنامه با برپایی حداقل 600 چادر و ایستگاه سلامت در سراسر کشور و با مشارکت معاونت فرهنگی نیروی انتظامی و آموزش‌وپرورش همزمان با ایام خطرآفرین پایانی ‌سال «چهارشنبه‌سوری» برگزار شد.

طرح فرشتگان رحمت

این طرح به‌منظور تأمین بخشی از نیازمندی‌های غذایی و بهداشتی در قالب تهیه و توزیع سبدهای غذایی میان گروه‌های محروم با همکاری داوطلبان و خیرین و مشارکت اعضا و داوطلبان در ارایه خدمات لازم به هموطنان فعالیت می‌کند. در این زمینه انتظار می‌رود امسال 5هزار سبد غذایی تهیه و میان جامعه هدف توزیع شود.

طرح نیابت

اعضا و داوطلبان علاقه‌مند پس از ثبت‌نام و سازماندهی براساس توان و تعهد خود در زمان‌های مخصوصی در طول‌ سال (براساس علاقه و توان داوطلب) انتخاب و سازماندهی شده و پس از شناسایی سالمندان مورد نظر، در زمان یاد شده به‌عنوان فرزند ازدست ‌رفته یا نداشته خانواده انجام امور خانواده را براساس تعهد و تخصص و زمان مورد نظر خود برعهده می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود تا 10هزار نفر از سالمندان از این برنامه در ایام نوروز بهره‌مند شوند.

از تمهیدات سازمان امدادونجات برای نوروز باخبرید؟

نرم‌افزار کاربردی  EOC

*نرم‌افزار کاربردی «EOC» که پیشتر توسط رایانه قابل استفاده بود، اکنون برای موبایل نیز قابل استفاده شده است. در این نرم‌افزار اطلاعات خوبی در زمینه دسترسی به نزدیکترین پایگاه و پست امدادی هلال‌احمر هنگام نیاز، نحوه ارایه خدمات، حوادث، وضع آب‌وهوا، ترافیک جاده‌ها و اطلاعاتی درباره خودامدادی هنگام بروز حادثه تا رسیدن نیروهای متخصص را با مراجعه به سایت WWW.rcs.ir و دانلود نرم‌افزارEOC می‌توان دریافت کرد.
امکان درخواست کمک از نزدیک‌ترین پایگاه براساس نقطه مختصاتی فرد آسیب‌دیده
شماره‌های اضطراری و خدماتی فعال در سطح کشور و امکان تماس مستقیم (پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، راهداری و...)
آموزش امداد و کمک‌های اولیه جهت خودامدادی هموطنان
نقشه مانیتورینگ حوادث در سطح کشور
نقشه و وضع ترافیکی راه‌های کشور
اعلام نزدیک‌ترین پایگاه و محل اسکان اضطراری به آسیب‌دیده
راهنمایی و مسیریابی به نزدیک‌ترین پایگاه از روی نقشه
اطلاع از آخرین زلزله‌های به وقوع پیوسته در کشور
اعلام و اطلاع از وضع آب‌وهوایی و هشدارهای سازمان زمین‌شناسی
اخبار و فعالیت‌های سازمان امدادونجات
اطلاعات و شماره تماس مدیران جمعیت هلال‌احمر
اطلاعات مورد نیاز عموم مردم ازجمله مراکز آموزشی، درمانی، مراکز واکسیناسیون، توانبخشی و داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر در کشور
اطلاعات تخصصی که در اختیار تیم‌های عملیاتی قرار داده می‌شود:  
امکان ثبت حوادث و سوانح با دقت و سرعت بالاتر، از محل حادثه و پایگاه
کنترل وضع کشیک اضطراری و نیروهای آماده پاسخگویی در سطح کشور
دریافت وضع توان پاسخگویی جمعیت هلال‌احمر ازجمله نیروهای عملیاتی، واحدهای فعال و پاسخگو
ارایه گزارش عملیات‌های انجام‌گرفته به صورت 24 ساعته و هفتگی
تعداد نیروهای امدادی و عملیاتی به تفکیک استان‌ها
موجودی اقلام اساسی موجود در انبارهای امدادی استان‌ها
تعداد تماس‌های برقرارشده با سامانه پاسخگویی اضطراری 112
تعداد کل پایگاه‌ها و پست‌های امدادونجات:   1335 مرکز
پایگاه‌های ثابت: 533 پایگاه، 6.38 درصد رشد نسبت به ‌سال گذشته
پست‌های موقت، سیار و شعب:   778 پست، 2.91 درصد رشد نسبت به ‌سال گذشته
پست‌های امداد هوایی: 24 پست، 44 درصد رشد نسبت به‌ سال گذشته
نیروی انسانی بکارگیری شده:   5442 نفر در روز
خودروها و لجستیک به کار گرفته شده:   3353 دستگاه
طرح امدادونجات در‌ سال 1396 نسبت به‌ سال 1395 حدود 5درصد رشد در منابع و امکانات داشته است.

شما تنها نیستید

شاید شما هم جزو آن دسته از آدم‌هایی باشید که هربار با دیدن پایگاه‌های جاده‌ای امدادونجات احساس آرامش می‌کنید. امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر امسال هم با شما هستند تا سفر بی‌خطری را بگذرانید؛ البته با دقت و همراهی خودتان! در ادامه اقدامات صورت گرفته در طرح نوروزی 96 آورده شده است.
تشکیل ستاد طرح ملی امدادونجات نوروزی 1396 از ابتدای دی‌ماه و برگزاری حداقل 6 جلسه
تهیه و تدوین دستورالعمل طرح و ابلاغ از طریق ستاد مرکزی
برگزاری دوره بازآموزی و بازتوانی برای بیش از 10 هزار نیروی عملیاتی کشور
چکاپ کامل فنی خودروهای امدادی، آمبولانس و ست‌های نجات
بازبینی کامل تجهیزات عملیات شعب و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر استان‌های کشور
پیش‌بینی استقرار پزشک در پایگاه‌های بین‌شهری و مراکز EOC استان‌ها
هماهنگی برگزاری رزمایش و نشست خبری
هماهنگی با دستگاه‌های همکار (پلیس، اورژانس، کمیسیون ایمنی راه، سازمان گردشگری)
اصلاح بودجه پست‌های موقت و سیار به صورت کارشناسی
نشست‌های تخصصی با سازمان‌ها و اعضای کارگروه امدادونجات
تهیه جانمایی پایگاه‌های امدادونجات بر روی نقشه


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/95875/همسفری-نوروزی-هلال--احمر