8 فروردین تیم‌ملی را تنها نگذاریم
 
در انتظار جشن فوتبالی در نوروز
 
شاگردان کارلوس کی‌روش با برد مقابل قطر و چین می‌توانند راه صعود به جام‌جهانی را هموار کنند
 

شهروند|‌ فوتبال در تعطیلات نوروز 96 بر خلاف سایر ورزش‌ها و حوزه‌های دیگر اصلا تعطیل نیست؛ چرا که همه منتظر یک اتفاق بزرگ هستند. ماجرایی که می‌تواند باعث شود آغاز‌ سال نو برای ایرانی‌ها با شیرین‌ترین اتفاق ممکن همراه شود. عید امسال مردم ایران هر کجا و در هر شرایطی که باشند با فوتبال همراه خواهند بود و توجه‌شان به بازی‌های حساس تیم‌ملی ایران مقابل قطر و چین است. دو مسابقه‌ای که در صورت موفقیت در آنها،‌ تیم‌ملی در یک قدمی جام‌جهانی روسیه قرار می‌گیرد و تقریبا صعودش را قطعی خواهد کرد.
وقتی همه تیم‌های جدول امید دارند
با یک نگاه کلی به جدول رده‌بندی گروه A انتخابی جام‌جهانی در آسیا به خوبی متوجه خواهید شد که ایران (11 امتیاز)، کره‌جنوبی (10 امتیاز) و ازبکستان (9 امتیاز) سه تیمی هستند که در این رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ بیشترین شانس را برای صعود به جام‌جهانی برای خود قایل هستند؛ اما قضیه وقتی جالب می‌شود که تیم‌های سوریه (5 امتیاز) و قطر (4 امتیاز) هم بشدت به صعود امید دارند. حتی چین 2 امتیازی هم با امید به بازی‌های برگشت نگاه می‌‌کند؛ چرا که آنها با هدایت مارچلو لیپی بزرگ این شانس را برای خود قایل هستند با کسب نتایج خوب در 5 بازی باقی مانده، بتوانند در بدترین شرایط در بازی‌های پلی‌آف به دنبال کسب مجوز حضور در جام‌جهانی باشند. البته این اتفاق نیاز به یک معجزه دارد! در این بین قطر و سوریه نسبت به چین امید بیشتری دارند و به همین دلیل باید نوشت که نتایج مسابقات دور برگشت این گروه می‌تواند با یک شگفتی بزرگ رو‌به‌رو شود.
همه رقبا از ایران می‌ترسند اما...
ایران سال‌های ‌سال است که بهترین تیم آسیا است. کی‌روش تیم‌ملی را به یک ثبات تاکتیکی و شخصیتی خوب رسانده که همه حریفان از رویارویی با ایران هراس دارند. وقتی سرمربی کره‌جنوبی رسما اعلام می‌کند آنها در دو بازی پیش رو باید به برتری برسند تا قبل از مصاف دوباره با ایران صعودشان به جام‌جهانی قطعی شده باشد،‌ کاملا مشخص است که حریفان هم معتقد هستند تیم کی‌روش  تیم حاضر در جام‌جهانی خواهد بود. اما شرایط جدول به بحران‌های داخلی که در ماه‌های اخیر فوتبال ملی ایران پشت سر گذاشته به خوبی نشان می‌دهد که کوچکترین لغزش می‌تواند به قیمت از دست رفتن شانس حضور در جام‌جهانی برای ایران همراه شود! با توجه به رقابت نزدیک تیم‌ها کی‌روش و مردم ایران خوب می‌دانند برای اینکه سرنوشت صعود به دست خودمان باشد، باید در دو بازی که در تعطیلات نوروزی مقابل قطر و چین برگزار خواهیم کرد به موفقیت برسیم.
سوم فروردین و اوج حساسیت در فوتبال ملی
بازی ایران مقابل قطر در روز ششم مسابقات سخت‌ترین بازی تیم کی‌روش در بازی‌های دور برگشت خواهد بود. ملی‌پوشان فوتبال ایران که در 5 بازی دور رفت حتی یک گل هم دریافت نکرده‌اند،‌ برای تثبیت جایگاه خود در صدر جدول محکوم به کسب نتیجه خوب مقابل قطر قدرتمند در دوحه هستند. درست است که آنها در بازی رفت به پیروزی 2 بر صفر در دقایق پایانی بازی دست پیدا کردند اما در طول مسابقه حریف بازی بهتری نسبت به ایران مقابل 90‌هزار تماشاگر سفیدپوش حاضر در ورزشگاه انجام داد. این بازی حاشیه‌های بسیار زیادی هم داشت که احتمالا روی بازی برگشت روز 3 فروردین که ساعت 20:30 در دوحه برگزار می‌شود هم تأثیر می‌گذارد. فوساتی و شاگردانش خوب می‌دانند برای ماندن در جدول و از دست ندادن امید صعود باید یک کار سخت با شکست‌ دادن ایران انجام بدهند. ایرانی که به خاطر حواشی ماه‌های قبل و لغو بازی‌های دوستانه و اردوهای آماده‌سازی‌اش با مشکلات بسیار زیادی به رغم شایستگی‌های بسیار زیاد‌ش رو‌به‌رو است. به خاطر همین حواشی و مشکلات هم هست که همه اعتقاد دارند بازی مقابل قطر سخت‌ترین آزمون تیم کی‌روش در دور برگشت است. لغزش در این مسابقه نه‌تنها رقابت با کره و ازبکستان در صدر جدول را سخت‌تر می‌کند بلکه از قطر هم یک تیم مدعی صعود خواهد ساخت. علاوه بر بازی ایران و قطر،‌ در روز 3 فروردین چین از ساعت 16:05 از کره‌جنوبی میزبانی خواهد کرد و سوریه هم از ساعت 20:30 در مالزی میزبان ازبکستان است.
 هشتم فروردین و تلاش برای تحقق رویا
در روز هفتم مسابقات انتخابی جام‌جهانی گروه اول،‌ تیم‌ملی هشتم فروردین‌ماه در ورزشگاه آزادی میزبان چینی خواهد بود که در ‌سال گذشته میلادی فقط حدود 400‌میلیون دلار پول هزینه پیشرفت فوتبال باشگاهی خود کرده است و می‌خواهد با یک برنامه‌ریزی مناسب و این پشتوانه عظیم پولی در مرحله اول به یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا تبدیل شود و بعدها در جهان هم با توجه به پتانسیل انسانی ناشی از جمعیت زیاد این کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به این ترتیب ساعت 16:30 روز سه‌شنبه 8 فروردین این کشور با هدایت مارچلو لیپی در ورزشگاه آزادی مقابل تیم‌ملی کشورمان صف آرایی خواهد کرد. این انتظار وجود دارد که با توجه به تعطیلات نوروزی و حساسیت بسیار زیاد مسابقه، مردم با حضور پرشور در ورزشگاه مقدمات برگزاری یک جشن بزرگ ملی را فراهم کنند. در این روز کره‌جنوبی از ساعت 15:30 به وقت تهران در سئول میزبان سوریه‌ای است که در بازی رفت این تیم را متوقف کرده بود. ازبکستان و قطر هم از ساعت 17:30 در تاشکند به مصاف هم خواهند رفت. درواقع با پایان روز هفتم این احتمال وجود دارد که تا حدود بسیار زیادی سرنوشت تیم‌ها مشخص شود. اما نباید این نکته را فراموش کرد که نتایج بازی‌های روز ششم که در تاریخ سوم فروردین‌ماه برگزار می‌شود هم روی شرایط و حساسیت بازی‌های روز هفتم تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/95859/در-انتظار-جشن-فوتبالی-در-نوروز