قهرمان المپیک از پیشنهاد 3 کشور خارجی پرده برداشت
 
زور‌آزمایی بیرون از گود
 
حسین توکلی در گفت‌وگو با «شهروند»: باید قبل از المپیک کیانوش را تنبیه می‌کردیم
 

شهروند|  قهرمان وزنه‌برداری ایران در المپیک 2016 این روزها از تیم ملی دور مانده و انتخاب او به عنوان برترین وزنه‌بردار سال جهان باعث شد تا چالش میان او و فدراسیون وارد فاز جدیدی شود. روز گذشته کیانوش رستمی با انتشار متنی به نوعی فدراسیون را تهدید کرد تا نگرانی‌ها بابت بازگشت او به تیم ملی بیشتر شود؛ اقدام عجیبی که شاید باعث آزردگی خاطر طرفدارانش شود.
رستمی تهدید کرد
بعد از آنکه فدراسیون وزنه‌برداری در نشست خبری از طریق رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی اعلام کرد که کیانوش رستمی جایی در تیم ملی ندارد، منتظر واکنش قهرمان وزنه برداری المپیک بودیم. رستمی روز گذشته و بعد از کسب عنوان برترین وزنه بردار سال 2016 جهان، متنی را منتشر کرد: «عزت در اختيار پروردگار يكتاست. لب خاموش، نمودار دل پر سخن است. مردم عزيز ايران سلام. خدا را شاكرم كه در نظرسنجي فدراسيون جهاني به عنوان بهترين وزنه بردار سال 2016 انتخاب شدم، افتخاري كه مسلما بدون حمايت‌هاي هموطنان عزيزم دست يافتني نبود.بعد از قهرماني در المپيك خبرهاي حرفه‌اي خوب و بد زيادي به اين سرباز وطن رسيد. از پيشنهادهاي سه كشور خارجي جهت عقد قرارداد كه تا اين لحظه به هيچ يك جواب مثبت ندادم تا خبرهاي ناخوشايند داخلي در امر تمريناتم. مردم عزيز اگر عشق به پرچم ايران و محبت‌هاي شما عزيزان نبود همين امروز ورزش حرفه‌اي را رها مي‌كردم، چرا كه با نامهرباني‌هاي اخير شرايط براي ادامه كار به هيچ وجه مهيا نيست. قضاوت با شما».
کیانوش در راه کشورهای خارجی؟
با توجه به اینکه فدراسیون وزنه‌برداری شرایط کیانوش رستمی را برای ادامه کار دور از اردوی تیم ملی نپذیرفته و علی مرادی برخلاف پیش از المپیک این بار از سرمربی تیم ملی حمایت کرده و حاضر نیست به قول خودش ورزشکار سالاری را بپذیرد، کیانوش رستمی هم دم از پیشنهادات خارجی خود زده است. قبلا بوده‌اند نفراتی که با همین بی‌توجهی‌ها، ایران را ترک کرده و الان برای کشورهای دیگر مسابقه می‌دهند. نمونه بارز آن هم در مسابقات تکواندوی المپیک دیدیم که ورزشکار ایرانی توسط یک ایرانی دیگر با پیراهن جمهوری آذربایجان حذف شد و از رسیدن به مدال المپیک بازماند. حالا باید دید که صحبت‌های رستمی فقط در حد یک تهدید است یا این مساله وارد فاز جدی‌تری هم خواهد شد.
توکلی: چطور نظر فدراسیون عوض شد؟
حسین توکلی، سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری درباره اختلاف به وجود آمده میان کیانوش رستمی و فدراسیون و تهدید این ورزشکار به حضور در کشورهای خارجی به «شهروند» می‌گوید: «اگر بخواهیم درست این موضوع را تحلیل کنیم، باید به قبل از المپیک برگردیم. به هر حال سیستمی که هم اکنون رستمی خواهان اجرای آن است، قبل از المپیک با نظر رئیس فدراسیون به وجود آمده بود. اگر این سیستم درست نیست، پس چطور فدراسیون آن را برای قبل از المپیک قبول داشت؟ باید شرایط و قواعدی در فدراسیون وجود داشته باشد که همواره از آن پیروی شود،‌ نه اینکه قبل از المپیک فدراسیون سیستمی را بپذیرد و بعد از اینکه مدال طلا به نام فدراسیون ثبت شد، دیگر آن را معیوب بداند.»
وی همچنین می‌افزاید: «من با ورزشکار سالاری مخالفم اما به نظرم بیشتر فدراسیون در این ماجرا مقصر است. گره کوری در این ماجرا به وجود آمده که باز کردن آن بسیار سخت است. حتی راهکاری هم به ذهن من نمی‌رسد که فدراسیون و ورزشکار آن را در نظر بگیرند اما در هر صورت باید تعاملی وجود داشته باشد چون از دست دادن بهترین وزنه‌بردار سال جهان به این راحتی نیست. اگر فدراسیون قصد تنبیه داشت، باید قبل از المپیک فکر حالا را می‌کرد. به نظرم کیانوش به کشورش وفادار است و صحبت های فعلی نیز بیشتر حالت اعتراض دارد تا تهدید. فدراسیون شاید بتواند برای رستمی یک مربی جداگانه قرار دهد، همانطور که در خیلی از کشورهای پیشرفته مثل این اتفاق می‌افتد.»
آقای رئیس! نوبت شماست
علی مرادی به عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری قبول کرد که برای کسب مدال المپیک توسط کیانوش رستمی خودش کنار تخته برود و او را بدون حضور سرمربی تیم ملی هدایت کند اما حالا به درستی تغییر موضع داده و پشت انوشیروانی به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایستاده است. بی‌تردید اقدام رستمی برای تهدید فدراسیون امری عجیب و نامتعارف است و شاید اگر او قصد داشته باشد به مواضعش در این خصوص ادامه دهد، بهتر است قید این ورزشکار خوب از سوی فدراسیون زده شود. هرچند که به نظر می‌رسد موضوع ساده‌تر از آن چیزی است که با این چیزها حل شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/91650/زور‌آزمایی-بیرون-از-گود -