نگاهی به خدمات هلال‌احمر در طول انقلاب اسلامی
 
یاران سرخ خورشید انقلاب
 
نواب شمس‌پور، اشرف سادات موسوی، امیرالدین روحنواز| يكي از پرافتخارترين دوران فعاليت كاركنان و امدادگران جمعيت شير ‌و خورشيد سرخ خدماتي بود كه بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاي تابعه در دوران پرالتهاب قيام ملت مسلمان كشورمان در طول انقلاب اسلامي ‌سال 1357 به مردم و انقلابيون ارایه مي‌دادند‌. كاركنان فداكار و زحمتكش شير‌ و ‌خورشيد سرخ در چند صد مركز درماني در طول شبانه‌روز، زخمي‌ها و مصدومان انقلاب را مداوا يا پرستاري مي‌كردند و آمبولانس‌هاي جمعيت پي‌درپي ميان تظاهركنندگان در حال گشت‌زني بودند‌. همچنین حضور نیروهای جمعیت شیر و خورشید در اعتصابات و راهپیمایی‌ها نیز از کارهای دیگر کارکنان این نهاد در یاری‌رسانی به امام و انقلاب بود‌‌. استقرار شبکه بی‌سیم و حفاظت از امام در مدرسه علوی هنگام اسکان امام در اوایل انقلاب نیز برگ زرینی در افتخارات این نهاد مردمی در پیروزی شکوهمند انقلاب بود و در این مستند قصد بر آن است تا با بررسی اسناد، روزنامه‌ها و خاطرات مروری بر فعالیت یاری‌رسانان سرخ در پیروزی انقلاب داشته باشیم‌.
 

استفاده از سیستم ارتباطی
 جمعیت توسط نیروهای انقلاب
سیستم‌های ارتباطی متناسب با عظمت، وسعت و حساسیت انقلاب نبود‌؛ به‌خصوص اخبار شهرستان‌ها به‌ طور غیرمستقیم از شبکه‌های پراکنده به ستاد انقلاب می‌رسید که از حیث حفاظتی زیاد قابل اعتماد نبود‌. برای رفع این نقیصه، فوراً مرکز ارتباطی شیر و خورشید (هلال‌احمر) که یک شبکه نسبتاً فراگیر بود، به مدرسه «علوی ۲» منتقل و با استفاده از پرسنل مجرب و مطمئن هلال‌احمر و نیروی هوایی، یک شبکه ارتباط رادیویی متناسب با انقلاب دایر شد و برای حصول اطمینان و جلوگیری از نفوذ عوامل جاسوسی و ستون پنجم، خطوط تلفنی حساس ستاد انقلاب و نخست‌وزیری با استفاده از دستگاه‌های رمز موجود در نیروی هوایی، تجهیز و یک شبکه ارتباطی قوی و قابل اعتماد برقرار شد‌. رجا‌نیوز/ خاطرات بهزاد نبوی
جلوگیری از فعالیت
 بیمارستان شیر و خورشید در سنندج
اطلاعیه درباره وقایع اخیر سنندج: مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ سنندج طی یک اعلامیه 2 صفحه‌ای به جزییات وقایع اخیر شهر سنندج و نحوه تظاهرات - آرام در روزهای 17 و 18 و 19 مهرماه و همچنین تظاهرات عظیم روز 6 آبان‌ماه که با شرکت بیش از 50‌هزار نفر در سنندج با آرامش کامل برگزار شد، اشاره کرده و به رفتار مأموران در برابر مردم اعتراض کرده است‌. منصور اردلان، مدیرعامل جمعیت که در عین ‌حال وکیل دادگستری  است، نوشته است كه در پی این حوادث، بیمارستان‌های پهلوی و شیر و خورشید سرخ سنندج اقدام به انتقال زخمیان و کشته‌شدگان به وسیله آمبولانس نمودند ولی با کمال تأسف مأمورین به هیچ‌وجه اجازه فعالیت را به آمبولانس‌ها ندادند تا جایی‌ که میدان اقبال را که تنها راه آمد‌و‌رفت وسایط نقلیه به بیمارستان است با آتش مسدود کردند تا جایی که خطر آتش‌سوزی در خود بیمارستان به وجود آمد‌. در این بیانیه اضافه شده است که رفتار ناپسند و غیرقانونی مأمورین به‌حدی رسید که قدرت کار از کارکنان بیمارستان سلب شده بود‌. وی در پایان اطلاعیه به‌عنوان خدمتگزار مردم سنندج و برحسب وظیفه وکالت دادگستری که دارد، درخواست رسیدگی فوری به این وقایع را کرده است.
بررسی اسناد ساواک
موضوع: راهپیمایی پزشکان کرمان راهپیمایی پزشکان بهداری و بهزیستی و جمعیت شیر و خورشید سرخ کرمان و تعدادی از نرس‌های بیمارستان‌ها که در روز 57/10/02 انجام گرفته و همبستگی خود را به فرهنگیان متحصن در آموزش و پرورش کرمان اعلام نموده‌اند‌. گردانندگان و محرکین اصلی این راهپیمایی به عهده دکتر حسین احسان، دکتر بازرگان، دکتر ارجمند، دکتر پرند بوده و افراد بحث مرتباً با افراد مخالف ارتباط دارند و موجبات تحریکات مردم را فراهم آورده‌اند‌.
عدم همکاری بیمارستان‌ها با شهربانی‌ها
کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک (ج 23)، روزشمار: 12/10/1357، ص 93
[تلفنگرام] برابر گزارش شهربانی ساعت 23:00 روز گذشته[1] یک دستگاه اتومبیل ژیان مقابل کلانتری بخش 3 متوقف و یک نفر از سرنشینان که در عقب اتومبیل نشسته بود با مسلسل بقراولان کلانتری تیراندازی و قصد کشتن مأمور را داشته که در این امر موفق نگردیده و مأمورین متقابلاً به تیراندازی آنها پاسخ و چند تیر به اتومبیل اصابت نموده پس از وقوع حادثه چون احتمال می‌رفت مهاجمین مورد اصابت نیروها واقع شده باشند به بیمارستان‌ها اعلام و اطلاع حاصل شد که یکی از مجروحان بوسیله وانت و دیگری با یک دستگاه تاکسی به بیمارستان شیر و خورشید حمل گردیده‌اند راننده وانت احضار و بازجویی و موارد را تأیید مراتب وسیله تلفن به آقای دکتر محجویی، رئیس بیمارستان شیر و خورشید اعلام ضمن تشریح اهمیت موضوع تقاضا گردیده مجروحان را مداوا و هنگام ترخیص به شهربانی اطلاع دهند و درب بیمارستان مأمور گمارده شد و از قرار اطلاع تا ساعت [ناخوانا] صبح روز جاری مجروحان در بیمارستان بوده و جهت تحویل آنان نامه به بیمارستان ارسال گردیده لیکن پاسخ نداده و متعاقب آن به کلانتری اعلام نموده که مجروحان را پس از مداوا از درب دیگر بیمارستان فراری ساخته‌اند معهذا قرائن در دست است که بدان وسیله به شناسایی مهاجمین اقدام گردیده و اتومبیل ژیان مذکور به شماره 77213 تهران ع حامل مهاجمین در فاصله 3 کیلومتری محل حادثه متوقف بوده که از هشت نقطه مورد اصابت تیر مأمورین واقع و در داخل اتومبیل نیز خون موجود است و صندوق عقب آن حاوی 5 پیت بنزین می‌باشد اتومبیل توقیف و جریان با شناسایی که راننده وانت‌بار از مجروح دارد تحت بررسی است و نتیجه متعاقباً به اطلاع خواهید رسید‌. لیقوانی 1- به استناد تاریخ سرصفحه سند، منظور از روز گذشته دوازدهم دی‌ماه است‌.
گزارش‏های متفاوت  از تعداد کشته‏شدگان دیشب و امروز تهران
به نقل از منابع پزشکی قانونی تا ساعت 10:30 امروز پیکر 25 نفر که در تیراندازی‏های دیروز و دیشب کشته شده بودند، به پزشکی قانونی منتقل شده است؛ برخی از این پیکر‏ها دیروز و دیشب در مساجد نگهداری شد و امروز برای انجام تشریفات قانونی به منظور صدور جواز دفن به این سازمان منتقل شده است؛ البته انتقال اجساد کشته‏شدگان هنوز به پزشکی قانونی ادامه دارد‌.
همچنین بنا بر آمار بیمارستان نیروی هوایی (تهران)، پیکر 24 کشته‌شده و 70 مجروح در این مرکز شمارش شده است؛ صبح امروز نیز، 8 مجروح به این بیمارستان منتقل شده که به دلیل کمبود جا، مجروحان به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‏اند‌. سخنگوی جمعیت شیر و خورشید سرخ نیز اعلام کرد که در پی ناآرامی‏های جمعه شب تا ساعت 9 صبح امروز، دویست و پنج مجروح و کشته به بیمارستان‌های تابعه این جمعیت انتقال داده شده است: بیمارستان شیر و خورشید در ابتدای جاده تهران‏پارس (25 شهریور سابق)، 109 مجروح و 30 کشته؛ بیمارستان فیروز‏آبادی 27 مجروح و 3 کشته؛ بیمارستان مولوی 9 مجروح و یک کشته؛ بیمارستان نمونه 11 مجروح و 8 کشته‌.
بنا به گزارش دیگری، از ساعت 23 دیشب تا ساعت 24 امشب در حوادث تهران جمعاً 163 نفر کشته و 622 نفر مجروح شدند‌. این آمار به جز مجروحان بیمارستان نیروی هوایی است‌.
بنا به همین گزارش در بیمارستان‌های مفید 4 زخمی؛ جرجانی 53 کشته و 136 نفر زخمی؛ اهری 2 زخمی؛ سوم شعبان یک کشته و 17 نفر زخمی؛ امیر ‏اعلم 6 کشته و 15 زخمی؛ شهدا (رضا پهلوی تجریش) 10 کشته و 34 زخمی؛ دکتر فاطمی یک کشته و 11 زخمی؛ بهرامی 3 کشته و 26 زخمی؛ سعادت‏آباد یک کشته و 3 زخمی؛ شفا یحیائیان 8 کشته و 60 زخمی؛ سوانح 4 کشته و 40 زخمی؛ سینا 4 کشته و 35 زخمی؛ رویال 3 کشته و 32 زخمی؛ فیروزگر 17 زخمی؛ نیروی هوایی 32 کشته ولی از تعداد زخمی‏ها اطلاعی در دست نیست؛‌ هزار تختخوابی 5 کشته و 26 زخمی؛ شریعتی (داریوش کبیر) 2 کشته و یک زخمی؛ زنان 6 زخمی؛ لقمان‏الدوله 6 کشته و 20 زخمی؛ طرفه 7 کشته و 57 زخمی، بوعلی 21 کشته و 80 زخمی‌.
بنا به همین گزارش 30 نفر از کشته‏شدگان افراد گارد و بقیه افراد غیر‏نظامی و همافران بوده‏اند‌.
شب گذشته بالگردهای نظامی از اولین ساعات شروع تیر‏اندازی به پرواز درآمده و شروع به جمع‏آوری مجروحان و کشته‏شدگان کردند‌. این تلاش تمام شب گذشته ادامه داشت و بالگردهای دو پروانه‏ای هر بار حدود 80 نفر کشته و مجروح را با خود به بیمارستان سلطنت‏آباد منتقل کردند‌. (اط 22/11 ص 7؛ کی 22/11 ص 2)
حمله مردم کرج به شهربانی این شهر و زندان «قزل‌حصار»
در حمله مردم کرج به شهربانی این شهر چند نفر کشته و عده‏ای نیز مجروح شدند‌. به نقل از مطبوعات پیکر 5 کشته در بیمارستان شیر و خورشید این شهر و 4 کشته در بیمارستان کسری وجود دارد‌. همچنین تعداد مجروحان منتقل شده به بیمارستان شیر و خورشید 35 نفر و بیمارستان کسری 50 نفر اعلام شده است‌.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/91566/یاران-سرخ-خورشید-انقلاب