اخبار جهان
 

 

کری: خلع دمشق از سلاح‌ شیمیایی داعش را تضعیف کرد
ایسنا| وزیر امور خارجه آمریکا گفت: نبردی که کشورش و هم‌پیمانان آن علیه افراط‌گرایان خشونت‌طلب در سراسر دنیا انجام می‌دهند، برای چندین نسل ادامه خواهد داشت. جان کری در سخنرانی خود اظهار کرد: قرن ۲۰ با مناقشات میان کشورها که به کشته‌ شدن میلیون‌ها تن می‌انجامید، تعریف شده بود اما اکنون جهان با گونه جدیدی از تهدیدها مواجه است. کری تصریح کرد: خلع نظام سوریه از توانمندی‌هایش در تولید سلاح‌ شیمیایی بهترین تصمیم برای ممانعت از افتادن این سلاح‌ها به دست داعش بود. وی خاطرنشان کرد: اوباما از خط قرمز کوتاه نیامد اما به موافقت فوری کنگره نیز در این زمینه دست نیافت. کری افزود: در آن زمان تماس تلفنی با سرگئی لاوروف ( همتای روس خود) داشت و هر دو بر تلاش در جهت خلع سلاح شیمیایی در سوریه با همکاری خود نظام و شورای امنیت توافق کردند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا:   روس‌ها اطلاعات شخصی «شرم‌آوری» از ترامپ دارند
طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، روسای سرویس‌های جاسوسی آمریکا به دونالد ترامپ اطلاع دادند که عوامل روس اطلاعات مالی و شخصی «به‌شدت شرم‌آوری» را از او در اختیار دارند. طبق گزارش سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز به نقل از چندین مقام آمریکایی مطلع، روسای اطلاعاتی هفته گذشته گزارشی به ترامپ و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارایه دادند و در آن خلاصه‌ای از این رسوایی بالقوه مطرح شد. سی‌ان‌ان هیچ جزییاتی از این اتهام‌ها مطرح نکرد اما پایگاه آمریکایی «بازفید» بدون ذکر توضیحاتی درباره محتویات، یک سند ۳۵ صفحه‌ای منتشر کرد که اتهامات مذکور بر پایه آن است و چندین ماه است که این گزارش‌ها در واشنگتن مطرح است. در این اسناد از چندین تصویر ویدیویی جنسی سخن به میان آمده است که در آن روسپی‌ها حضور دارند و در زمان سفر ‌سال ۲۰۱۳ ترامپ به یک هتل لوکس در مسکو فیلمبرداری شده است و ظاهرا هدف این بوده که با آن اخاذی انجام شود. ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به انتشار این اخبار در توییتر نوشت: آنچه رسانه‌های آمریکایی درباره اطلاع روسیه از جزییات حساس زندگی من منتشر کرده‌اند، صحت ندارد و یک «بازی سیاسی و مغرضانه تمام‌عیار» است.

5 دیپلمات اماراتی در انفجار قندهار کشته شدند
ایسنا| وزارت خارجه امارات از زخمی شدن سفیر این کشور در افغانستان و کشته شدن پنج دیپلمات دیگر این کشور در جریان دو انفجار در قندهار خبر داد. در این حمله که روز سه‌شنبه در ولایت قندهار افغانستان صورت گرفت «جمعه محمد عبدالله الکعبی»، سفیر امارات در افغانستان زخمی و چند تن از دیپلمات‌های همراهش نیز کشته و زخمی شدند. منابع خبری امارات متحده عربی به نقل از دولت این کشور تأیید کرده‌اند که پنج دیپلمات این کشور در انفجارهای شامگاه سه‌شنبه در ولایت قندهار در غرب افغانستان کشته شده‌اند. همچنین سخنگوی والی قندهار اعلام کرده که بر اثر انفجار در مهمانخانه والی قندهار «عبدالعلی شمسی»، معاون والی قندهار که به شدت زخمی شده بود جان داده است. گروه طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته و گفته که این انفجار نیز به دلیل اختلاف‌های داخلی میان مقام‌های دولت افغانستان است.

انتقاد شدید اوباما از سیاست شهرک‌سازی نتانیاهو
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا سیاست شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد که این سیاست‌ها مانع تشکیل کشور مستقل فلسطین می‌شود. باراک اوباما در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی از سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در قبال شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان به‌شدت انتقاد کرد. وی گفت: نتانیاهو می‌گوید به راهکار تشکیل دو کشور ایمان دارد اما با این حال اقداماتش این را نشان نمی‌دهد. من و جان کری، (وزیر خارجه آمریکا) بارها و بارها طی سال‌های گذشته از نتانیاهو خواستیم شهرک‌سازی را متوقف کند اما او درخواست‌های ما را نادیده گرفت. اوباما گفت:   واقعیت‌ها و شرایط در حال حاضر نشان می‌دهد که تأسیس کشور مستقل فلسطین تقریبا محال است. نتانیاهو که از سیاست‌های اوباما در دوره اخیر ناراضی بوده و اکنون امیدوار است که دونالد ترامپ، حمایت بیشتری از رژیم صهیونیستی كند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر مدعی شده که دولت اوباما قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت درباره شهرک‌سازی‌ها را تصویب کرد. بنیامین نتانیاهو گفت: اسراییل اطلاعات موثقی دارد که نشان می‌دهد دولت باراک اوباما (رئیس‌جمهوری آمریکا) در تهیه قطعنامه ضداسراییلی شورای امنیت شرکت و بر قبول آن پافشاری کرد. نتانیاهو گفت: این اقدام دولت اوباما نقطه عطف «منفی» در سیاست دولت‌های آمریکا و حزب‌های دموکرات و جمهوری طی چند ‌سال بوده است. شورای امنیت ۲۳ دسامبر قطعنامه‌ای را علیه شهرک‌سازی‌های اسراییل تصویب کرد. آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد و از حق وتو برای تصویب‌نشدن آن استفاده  نکرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87883/اخبار--جهان