نخست‌وزیر عراق:
 
جز به عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از بعشیقه راضی نمی‌شویم
 

 

ایسنا| نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که دولت وی به کمتر از عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه، درشمال موصل راضی نمی‌شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پادگان بعشیقه براساس حاکمیت ملی یک پادگان عراقی است و ما بر سر آن با ترکیه مذاکره نمی‌کنیم. بعشیقه جزو خاک عراق است و هیچ نزاعی نباید بر سر آن وجود داشته باشد. حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه  جایز نیست.
العبــادی گفت: ترکیه‌ای‌ها وعده دادند که نیروهایشان را از پادگان بعشیقه خارج
خواهند کرد. ما امیدواریم که این تصمیم را بگیرند، چراکه ترکیه خود نیز امروز از اقدامات تروریستی رنج می‌برد. ما به کمتر از عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه راضی نمی‌شویم. نخست‌وزیر عراق گفت: عراق خواهان تقویت روابط با کشورهای همسایه است، اما ما به بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفتیم که روابط بغداد و آنکارا بدون عقب‌نشینی نیروهای ترکیه نمی‌تواند یک گام به جلو بردارد.
بعشـیقه  درمنطقه اقلیم کردستان قرار دارد و آنکارا می‌گوید: حضورش در این پادگان نظامی با اجازه اقلیم و برای کمک به نظامیان عراق بوده است. وزیر دفاع ترکیه گفته است: مسأله حضور نیروهایمان درعراق را پس از پاکسازی کامل داعش از این کشور به صورت «دوستانه» حل خواهیم کرد. عراق در این‌باره تردیدی
نداشته باشد. فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه گفت: حضور نیروهای ترکیه درپایگاه نظامی بعشیقه یک «ضرورت» است. این اقدام برای پاکسازی منطقه از داعش و تبدیل موصل به یک کشور ایمن انجام گرفته است. در واقع امنیت عراق برای امنیت ترکیه بسیار مهم است. وی ادامه داد: درباره حضور نیروهای ترکیه درپایگاه بعشیقه بعد از پاکسازی این منطقه به‌طور کامل از داعش این مسأله را به صورت صلح‌آمیز حل خواهیم کرد.
ایشیک افزود: چند روز گذشته به همراه نخست‌وزیر کشورمان سفری به عراق داشتیم. دراین سفر یکی از محورهای مطرح‌شده پادگان نظامی بعشیقه بود. ترکیه به یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارد. دراین‌باره اختلاف‌نظری میان دوکشور وجود ندارد. حضور نیروهای ترکیه درپایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل همان‌گونه که نخست‌وزیر کشورمان اعلام کرد، یک الزام است. در واقع این اقدام برای پاکسازی منطقه از داعش و جلوگیری از ظهور و اسکان دیگر گروه‌های تروریستی است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87882/جز-به-عقب‌نشینی-نیروهای-ترکیه-از-بعشیقه-راضی-نمی‌شویم-