میز خبر
 

 

توسط حفاران غیرمجاز
آرامگاه معین‌الدین جوینی در خراسان رضوی تخریب شد

شهروند| حفاران غیرمجاز این‌بار شبانه به آرامگاه معین‌الدین جوینی شاعر هجوم بردند و آن را ویران کردند. دیروز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جوین از تخریب شبانه آرامگاه معین‌الدین جوینی ازسوی سارقان و حفاران غیرمجاز در این شهرستان خبر داده است.
محمد طاهریان‌مقدم با اشاره به حفاری غیرمجاز سارقان آثار تاریخی در آرامگاه معین‌الدین جوینی، گفت: «براساس اطلاع‌رسانی مردم مبنی برتخریب شبانه آرامگاه معین‌الدین جوینی، مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی دراین آرامگاه حاضر شدند.»
او با بیان این‌که سارقان برای کشف اشیای عتیقه چهار مکان داخل آرامگاه و محدوده را تخریب کردند، ادامه داد: «اسناد و مدارکی مبنی برکشف و به دست آوردن اشیای عتیقه ازسوی سارقان و حفاران غیرمجاز به دست نیامده است.»
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جوین گفت: «هفته گذشته نیز حفاران غیرمجاز در روستای جز ندر از توابع شهرستان جوین اقدام به حفاری کردند که با مشاهده مأموران میراث‌فرهنگی این شهرستان متواری شدند. اشیای کشف‌شده حفاران غیرمجاز توقیف ‌شده است.»
مولانا معین‌الدین جوینی از بزرگان، شاعران و نویسندگان خراسانی درقرن هشتم هجری است که دریکی از روستاهای شهرستان جوین متولد شده و یکی از شاگردان مولانا فخرالدین خالدی اسفراینی بوده است.
آرامگاه معین‌الدین جوینی مربوط به دوره صفوی- دوره قاجار است و درشهرستان سبزوار، بخش جغتای، روستای انداده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۱۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیربرنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت خبر داد:  پایان موج اول آنفلوآنزا
ایسنا|  مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت از پایان موج اول آنفلوآنزا درکشور خبر داد و گفت: «آغاز موج دوم این بیماری بستگی به سرمای هوا دارد.» محمود سروش، درباره آخرین وضع ابتلا به آنفلوآنزای فصلی درکشور، توضیح بیشتری داد و گفت: «ابتلا به این بیماری نسبت به‌ سال گذشته پیچیده‌تر نشده و آستانه آن بسیار پایین است. به‌طورکلی می‌توان گفت، وضع ابتلا به این بیماری، دراین شرایط خوب است.» او افزود: «موج اول بیماری گذشته است و موج دوم هم بستگی به سرمای هوا دارد؛ اگر به صورت ناگهانی دمای هوا کاهش یابد، ممکن است این موج زودتر بازگردد.» رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت، با اشاره به برخی اظهارات درباره ارتباط آلودگی هوا و تشدید این بیماری، ادامه داد: «هنوز این مسأله تأیید نشده و ما درباره آن مطمئن نیستیم. هرچند ممکن است برخی پزشکان به آن معتقد باشند.» او، افراد مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی، کلیوی مزمن، دیابت، دچار ضعف ایمنی، مادران باردار و کسانی که عضو دریافت کرده‌اند یا درحال شیمی‌درمانی هستند را جزو گروه‌های آسیب‌پذیری عنوان کرد که درصورت ابتلا به آنفلوآنزا تهدید بیشتری متوجه آنها خواهد بود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران: 238 نفر به دلیل صدمات حوادث کار در استان تهران فوت کردند
ایرنا| مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: «از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال 238تن به دلیل صدمات ناشی از حوادث کار در این استان فوت کردند.»   مسعود قادی پاشا ادامه داد: «این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 242 تن فوت شده 7 /1 درصد کاهش نشان می دهد.»  او کل فوت شدگان ناشی از حوادث کار در 8 ماه امسال را 233 تن مرد و پنج نفر زن اعلام کرد.
با بررسی آمارهای منتشر شده در سال‌های اخیر، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهم ترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور است که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می توان بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.
در سال گذشته(1394) یک‌هزار و 494 تن در حوادث ناشی از کار در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن(1393) با آمار تلفات حوادث کار یک‌هزار و 891 تن بود، 21 درصد کاهش داشت. همچنین در سال گذشته از کل تلفات حوادث کار در کشور یک‌هزار و 479 تن مرد و 15 تن زن بودند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87845/میز-خبر