پرچم صلح در دست‌های دانشجویان
 

 

حامد صدیقی معاون جوانان هلال یزد

 در کنار کسب علم و دانش و ارتقای سطح علمی، دانشجویان از طریق مشارکت در فعالیت‌های گروهی تشکل‌های دانشجویی ابعاد فرهنگی اجتماع خود را نیز بالا می‌برند.
دوره دانشجویی یکی از خاطره‌انگیزترین دوران زندگی است و فعالیت‌های این دوره در زندگی جوانان تأثیر بسیار دارد. در کنار کسب علم و دانش و ارتقای سطح علمی، دانشجویان از طریق مشارکت در فعالیت‌های گروهی تشکل‌های دانشجویی ابعاد فرهنگی اجتماع خود را نیز بالا می‌برند. برخی گروه‌ها به آن دلیل تشکیل‌ شده‌اند که بر دامنه فعالیت اجتماعی فرد بیفزایند و زندگی دانشجو را پربار کنند. یکی از کانون‌هایی که دانشجو می‌تواند با عضویت در آن هویت اجتماعی خود را شکل دهد، کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر است.
یکی از تأثیرات مثبت اجتماعی کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر هویت‌یابی و گسترش سرمایه اجتماعی خواهد بود. هنگامی‌ که دانشجو از طریق عضویت در کانون دانشجویی هلال‌احمر هویت گروهی  در سازمانی با اهداف بشردوستانه و عالی پیدا کند مطمئنا این امر بر هویت وی نیز تأثیر خواهد گذاشت.
سازماندهی انرژی جوانی از دیگر آثار مثبت کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر است و هر چه فعالیت فرد در کانون بیشتر باشد، این انرژی بیشتر بروز پیدا خواهد کرد.  از سوی دیگر، انجام فعالیت‌های داوطلبانه به دانشجو کمک می‌کند مهارت‌های شخصی و کاری خود را افزایش ببخشد چراکه با فعالیت داوطلبی می‌تواند مهارت‌های کارگروهی، مذاکره، رهبری، ارتباط موثر و دیگر مهارت‌های شخصی خود را توسعه دهد و از این طریق و دیگر مهارت‌های موثر قادر باشد در بازار کار نسبت به دیگر رقبا برتری داشته باشد.
ایران کشور جوانی است و چهار و نیم‌میلیون جوان ایرانی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.  این تعداد بالای دانشجویان ظرفیت بسیار خوبی را برای هلال‌احمر فراهم می‌کند تا بتواند از آن در راستای اهداف و اصول خود استفاده کند و به همین دلیل کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه‌های مختلف تأسیس ‌شده و فعالیت می‌کند.
یکی از راه‌هایی که می‌توان از ظرفیت دانشجویان برای اهداف بشردوستانه هلال‌احمر استفاده کرد آشنایی با کمک‌های اولیه و فعالیت‌های امدادی است، چراکه ایران کشوری حادثه‌خیز است و فراگیری کمک‌های اولیه و فعالیت‌های امدادی به دانشجویان برای ایمن ماندن از خطرات کمک خواهد کرد و با توجه به این‌که این گروه توان بیشتری برای انتقال مفاهیم دارند، می‌توانند سفیران خوبی برای آموزش‌های امدادی باشند. از سوی دیگر، فراگیری آموزش‌های امدادی باعث می‌شود هنگام حادثه و بحران نیاز به مداخله کمتر هلال‌احمر باشد، چراکه با افزایش توان و تاب‌آوری جوانان شاهد کاهش مخاطرات و بلایا خواهیم بود.
استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه از دیگر اقداماتی است که بین دانشجویان طرفداران زیادی دارد. از سوی دیگر می‌توان از طریق افزایش تاب‌آوری در جوامع کاهش فقر را شاهد بود. شاید بعضی از دانشجویان حضور در اردوهای جهادی از طرف سازمان‌های مختلف را تجربه کرده باشند.
سازمان جوانان هلال‌احمر نیز با تعریف فعالیت‌هایی همچون کاروان‌های نیکوکاری اجتماع‌محور، جشن‌ها، بازارچه‌های خیریه، فعالیت‌های داوطلبانه برای کمک به مردم محروم و ... توانسته تا حدی در این زمینه فعالیت کند و از این طریق نیز می‌توان دانشجویان را جذب کرد.
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات بزرگ ایران است و به‌خصوص در بین جوانان این آسیب‌ها وجود دارد. آسیب‌هایی همچون سوءمصرف مواد مخدر و الکل، روابط پرخطر و ... جوانان را تهدید می‌کند. در صورتی‌ که کانون‌های دانشجویی بتوانند در این زمینه برای همسالان خود سفیران تغییرات رفتاری باشند مطمئنا بسیاری از این مشکلات کاسته خواهد شد.
کانون‌های دانشجویی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ در بسیاری از کشورهای جهان بر این امر تمرکز کرده‌اند و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای درخصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین جوانان از طریق همسالان خود با تمرکز بر دانشگاه‌ها انجام می‌دهند.
با توجه به مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت جمعیت هلال‌احمر و دانشجویان با تعامل با یکدیگر می‌توانند جامعه‌ای زیبا رقم بزنند چراکه دانشجویان با عضویت در هلال‌احمر روحیه بشردوستی، هویت اجتماعی، مهارت‌های کاری، افزایش تاب‌آوری و … را به دست آورده‌اند و از سوی دیگر جمعیت هلال‌احمر با کمک دانشجویان عضو توانسته به بالا بردن مهارت‌های امدادی، تاب‌آوری جوامع، کاهش فقر، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و … کمک کند و هر دو این نتایج جامعه‌ای خوب و زیبا را شکل خواهد داد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87828/پرچم-صلح-در-دست‌های-دانشجویان