حقوق زنان در آیات قرآن
 

 

حقوق و رفتار صحیح با زنان بارها درمقاطع گوناگون مورد توجه آیات و احادیث در دین مبین اسلام قرار گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ هزارو اندی ‌سال پیش پیامبر گرامی اسلام(ص) مأمور به هدایت افرادی شد که دخترانشان را به ناحق می‌کشتند و اعتقادات خرافی آنها تیشه به ریشه انسانیت می‌زد و حتی ازدواج با مادر خوانده را برخود حلال می‌شمردند؛ ایشان درچنین شرایطی ازسوی خداوند متعال به رسالت و پیامبری برگزیده شد و می‌دانست که دین حق روزی از مرزهای جغرافیایی فراتر می‌رود و امپراتوری‌های بزرگ را زیر پرچم اسلام خواهد آورد.
در آن دورانی که مردان با درشت‌گویی و نگاهی تحقیرآمیز به زنان نگاه می‌کنند، خداوند متعال در آیات متعددی می‌فرماید: با زنانتان به خوبی رفتار کنید: «و عاشروهن بالمعروف» و با زنانتان به نیکی رفتار کنید (آیه 19 سوره نساء).
این شرایط در تلخ‌ترین حلال خداوند، یعنی طلاق هم به مردان یادآوری می‌شود: طلاق (رجعی که شوهر درآن حق رجوع دارد) دوبار است، پس (در هربار بر شوهر است یا در عده رجوع کردن و او را) به نیکی نگه‌داشتن و (ترک، رجوع و او را) به خوشی و احسان رهاساختن و برای شما جایز نیست از آنچه به آنها (به عنوان مهر) داده‌اید، چیزی را پس بگیرید، مگر آن‌که هر دو بترسند که حدود خدا را برپا ندارند، پس اگر (شما حکّام شرع) بیم آن داشتید که آن دوحدود خدا را برپا ندارند (درصورتی که هر دو یکدیگر را نمی‌خواهند یا زن کراهت شدیده دارد به آنها اعلام کنید که) گناهی بر آنها نیست. در آنچه زن (برای رهایی خود بعضی از مهر یا همه آن یا بیشتر از آن را به‌عنوان عوض طلاق) فدیه دهد. اینها مرزهای خداوند است، از آنها تجاوز نکنید، و کسانی که از مرزهای خدا تجاوز کنند، آنها حقیقتا ستمکارند (آیه 229 سوره نساء).
خداوند در آیه 223 سوره بقره می‌فرماید: «و چون زنان را طلاق گفتيد و به پايان عده خويش رسيدند، پس به خوبى نگاهشان داريد يا به خوبى آزادشان كنيد و آنان را براى آزار و زيان رساندن به ايشان نگاه مداريد تا به حقوقشان تجاوز كنيد و هركس چنين كند، قطعا برخود ستم نموده است و آيات خدا را به ريشخند مگيريد».
آیه 236 سوره مبارکه بقره: اگر زنان را قبل از زناشویی يا تعيين مهر، طلاق دهيد، گناهى بر شما نيست. آنها را (با هديه‌‏اى مناسب) بهره‏مند سازيد. آن‌ كس كه توانايى دارد، به اندازه توانايى‌اش و آن كس كه تنگدست است، به اندازه خودش، هديه‌اى شايسته دهد؛ و اين بر نيكوكاران، الزامى است. همچنین خداوند آیات ذیل را برای دفاع از حقوق زنان فرستاده و به مؤمنان دستور داده تا بدان‌ها عمل کنند: آیه 241 سوره مبارکه بقره:   براى زنان‏ طلاق داده شده، كالاى پسنديده (به عنوان هديه داده شود و اين كار) حقى بر پرهیزکاران است.
آیه 20 سوره مبارکه نساء: و اگر خواستيد همسرى ديگر به جاى همسرِ پيشين خود ستانيد و به يكى از آنان مال فراوانى داده باشيد، چيزى از آن را پس مگيريد. آيا مى‌‌خواهيد آن مال را به بهتان و گناهِ آشكار بگيريد؟
 آیه 6 سوره مبارکه طلاق: آنها را درهمان منزل خويش كه ميسر شماست، بنشانيد و به ايشان (درنفقه و سكنى) آزار و زيان نرسانيد تا آنان را درمضيقه و رنج درافكنيد.
«نشوز» که دراین آیه مورد اشاره قرار گرفته، بدان معناست که زن درمقابل تکليف اختصاصي‌اش درتأمین جنسی شوهر، بدون هيچ عذرموجهي سرپيچي نمايد. اگر زني از انجام كارهای خانه، بچه‏‌داری و سایر امور سرباز زند، شارع مقدس هيچ حقي برای مرد دربرابر آن قرار نداده و لذا مرد نمي‏‌تواند دراين موارد واكنش نشان دهد. آيه فوق درمورد بسياری از مسائل اختلافی زوجين ساكت است و هيچ حقی برای مرد دربرابر آن قرار نداده، غیر از تأمین نیازجنسی همسر كه زن با پيمان ازدواج نسبت به آن متعهد شده است.
درفقه اسلامی باید حدود زدن به دقت رعایت شود، برای مثال آیت‌الله سیستانی درباره پرداخت دیه کسی که همسرش را کتک زده است، عنوان می‌کند: اگر صورت سیاه شود، دیه ۶ مثقال شرعی طلا است و اگر سرخ شود، ۵/۱ مثقال شرعی و اگر درغیرصورت باشد، نصف آن است. بنابراین تنبیهی که نه صورت کبود شود و نه سرخ شود، درواقع زدن نیست بلکه فقط تلنگری است که برخی آن را اشتباه تفسیر کرده‌اند.
شارع مقدس اسلام مسیر رحمانی و نورانی است که چشم و دل مومنان را به صلح و صفا و معرفت روشن می‌کند و برای آشنایی با کتاب خداوند به جای این‌که ازگوشه و کنار سخنان لغو بشنویم، باید خودمان آن را بشناسیم و مطالعه کنیم. درخانه هر مسلمانی قرآن یافت می‌شود، کافی است با خودمان قراری بگذاریم و هر روز یک جزء یا نیم جزء را بخوانیم تا در مدت یک یا دوماه همه آن را تمام کنیم. حتی اگر زبان عربی‌مان خوب نیست، ترجمه آن را مطالعه کنیم تا به خوشناسی و بعد خداشناسی برسیم. بهترین راه شروع قرآن، خواندن هم‌معنی سوره مبارکه الرحمن است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87818/حقوق-زنان-در-آیات-قرآن-