اخبار دیپلماسی
 

 

 به توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن آمریکایی به چهار قایق ایرانی در خلیج فارس
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتشار خبری مبنی بر شلیک گلوله یک ناوشکن آمریکایی به سمت قایق‌های ایرانی در آب‌های خلیج فارس گفت: ناوشکن آمریکا برای هشدار به قایق‌های تندروی ایرانی به سمت آنها گلوله شلیک کرده است.
به گزارش ایسنا، جاش ارنست در نشست خبری روز دوشنبه خود به اظهارات دو مقام پنتاگون مبنی بر این‌که یک ناوشکن آمریکایی در تنگه هرمز به سمت چهار قایق ایرانی که متعلق به نیروهای سپاه پاسداران بوده است گلوله شلیک کرده، واکنش نشان داد و آن‌ را اقدامی غیرایمن دانست که می‌تواند تنش‌های کنونی میان دو کشور را افزایش دهد.  ارنست گفت: این چهار قایق تندروی ایرانی به ناوشکن آمریکا نزدیک شده بودند.  واشنگتن نمی‌داند که نیت این قایق‌ها چه بوده اما این اقدام قابل پذیرش نیست.  چنین اقداماتی به‌طور قطع نگران‌کننده هستند و بدون‌شک می‌توانند خطر افزایش تنش در شرایطی که ما معتقدیم که باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش باشیم را افزایش دهند.
بر اساس این گزارش، این‌ تازه‌ترین مورد از یک‌سری رویارویی‌های نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج فارس با نیروی دریایی آمریکا است.  پیش از این نیز در ماه اوت مقامات دفاعی آمریکا مدعی شدند که قایق‌های گشت‌زن نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز به ناوشکن آمریکا در منطقه نزدیک شده بودند.  مقامات ایران در واکنش به این ادعاها تأکید کرده‌اند که  ایران همواره طبق قوانین مربوط به آب‌های بین‌المللی اقدام می‌کند و وظیفه خود می‌داند که از مرزهای آبی‌اش محافظت کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی:  برجام به شکلی بسیار موثر درحال اجراست
نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان این‌که هیچ‌کس نمی‌داند موضع رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در قبال توافق هسته‌ای چیست، گفت: ایران و 1+5 روی اجرای توافق تمرکز کرده‌اند.  به گزارش ایسنا، ولادیمیر ورونکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس با اشاره به دیدار معاونان ایران و گروه 1+5 در دهم ژانویه در وین برای بررسی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: نتایج اجرای برجام گزارش خواهد شد و مسائل کنونی مربوط به اجرای توافق نیز در این نشست بررسی می‌شود.
ورونکوف همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام واشنگتن برای تمدید تحریم‌های ایران برای یک دوره ده ساله دیگر گفت که تهران و واشنگتن همچنان درباره این مسأله رایزنی خواهند کرد.  روسیه توافق هسته‌ای را سندی برای حفظ ثبات در ابعاد جهانی‌اش می‌داند و بر این باور است که تمدید این تحریم‌ها تاثیری بر اجرای برجام نخواهد داشت. وی ادامه داد:   این سند خود به شکلی موثر نشان داد که چرا ما نمی‌خواهیم شاهد بروز هیچ‌گونه مشکلی در ارتباط با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک باشیم.
وی درباره موضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در قبال برجام که در دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بود این توافق را پاره خواهد کرد، تصریح کرد: درحال حاضر هیچ‌کس درباره موضع سیاسی رئیس‌جمهوری منتخب نمی‌داند. کارزار انتخاباتی یک چیز است و وقتی عرصه جدید آغاز و وی وارد دفتر کارش می‌شود چیز دیگری است.  در این زمان وی فرصت خواهد داشت تا نگاه دوباره‌ای به این سند بیندازد، اجرای آن را بررسی و موضع آینده خود در قبال توافق را پیدا کند.  این دیپلمات روس افزود:   ارزیابی ما این است که طرف آمریکایی به‌طور دقیق اجرای توافق را بررسی خواهد کرد. دیدگاه ما این است که برجام به شکلی بسیار موثر درحال اجرا ست.

دیدار معاونان ظریف و موگرینی در وین
معاونان وزیر خارجه ایران صبح روز سه‌شنبه در چارچوب برجام با معاون فدریکا موگرینی دیدار کردند. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان که بامداد روز سه‌شنبه برای شرکت در ششمین کمیسیون مشترک برجام به وین رفته‌اند با
هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.  معاون ظریف و موگرینی پیش از آغاز نشست دو بار دیدار کردند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87784/اخبار----دیپلماسی