تقویم تاریخ
 

 

درگذشت ادگار آلن‌پو
165‌سال پیش، برابر با هفتم اکتبر 1849میلادی، ادگار آلن‌پو، نویسنده داستان‌های کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی که عمده شهرتش به خاطر توسعه‌بخشیدن به گونه‌های ادبی وحشت و خیال‌پردازی است درگذشت. فضای ترسناک و درون‌مایه گوتیک حاکم بر آثار او، در ادبیات داستانی آمریکا بی‌همتاست. پو از پیشروان داستان‌های پلیسی مدرن محسوب می‌شود و بسیاری از آثار او شهرت جهانی دارند. پو در 40سالگي هنگام عبور از خيابان در شهر بالتيمور بر زمين افتاد و درگذشت. سال‌ها بعد با انجام آزمايش روي باقيمانده جسد او معلوم شد بيماري سل و خونريزي ناگهاني ريه باعث مرگ او شده بود.

پایه‌ریزی سازمان ملل
72‌سال پیش، برابر با هفتم اکتبر 1942میلادی، سران آمريكا و انگلستان در بحبوحه جنگ جهاني دوم طرح تاسيس يك سازمان جهاني را كه بتواند با حل مسائل بين‌المللي و رفع اختلاف كشورها از راه داوري و طرق مسالمت‌آميز از وقوع جنگ در جهان جلوگيري كند بررسي كردند. همين طرح در‌ سال 1945 و در پايان جنگ جهاني دوم، پايه ايجاد سازمان ملل قرار گرفت كه منشور آن در نشست سانفرانسيسكو تصويب شد و به صورت يك قانون بين‌المللي درآمد.

به قدرت رسيدن مبارك
33‌سال پیش، برابر با هفتم اکتبر 1981میلادی، محمد حسنی مبارک، یک روز پس از ترور انور سادات رئیس‌جمهوری مصر، زمام امور را در این کشور در دست گرفت. مبارك در‌ سال 1969میلادی به فرماندهي ستاد نيروي هوايى مصر رسيد و پس از چندي به‌عنوان معاون انورسادات مشغول فعالیت شد. سادات كه در آن زمان، خود بيشتر روي مسائل مهم سياست خارجي مصر از جمله صلح با اسراییل كار مي‏كرد، مسائل داخلي را به مبارك واگذار كرده بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/8656/تقویم-تاریخ