«نیکوصفت»، معروف‌ترین‌ آش‌فروشی تهران
 

 

حسام خراسانی| شاید شما هم در یکی از روزهای سرد زمستانی تهران گذرتان به «نیکوصفت» افتاده باشد، همان زیرزمین قدیمی تنگ و باریک میدان انقلاب که از نوروز 93 در پلاک 170جمالزاده جنوبی از مشتریان پروپاقرصش میزبانی می‌کند. دلیل این جابه‌جایی را اگر بخواهید بدانید، باید گفت نیکوصفت مجبور شد مغازه‌اش را به طرح توسعه دانشگاه تهران بفروشد. آش، غذای اصیل ایرانی از دیرباز مورد توجه مردم این سرزمین بوده و همچون نگینی بر سفره ایرانی درخشیده؛ به نحوی که امروزه در جای‌جای ایران زمین به گونه‌های متفاوتی پخت‌وپز می‌شود؛ از مناطق خشک و کویری گرفته تا سرزمین‌های سرسبز شمالی، براساس رویش گیاهان منطقه، آب‌وهوا و نیز آداب و سنن مردم محلی پخته می‌شود که این امر موجب پیدایش تنوع و گوناگونی بسیار در طبخ این غذا شده است. مواد تشکیل‌دهنده‌ آش بنا بر ذائقه و سلیقه مردم محلی انتخاب می‌شود و می‌توان از گیاهان خودرو، سبزیجات و حبوبات کشت‌شده، محصولات لبنی و نیز گوشت استفاده کرد. به همین دلیل ‌آش می‌تواند حاوی مقادیر مناسبی از املاح معدنی، پروتیین‌ها، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و چربی‌ها برای بدن انسان باشد و این به نوع پخت و مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. از معروف‌ترین و نام‌آشنا‌ترین آش‌های اصیل ایرانی می‌توان به‌ آش شله‌قلم‌کار، ‌آش رشته، ‌آش دوغ، ‌آش جو،‌ آش میوه، ‌آش انار، ‌آش آبغوره، ‌آش‌گوجه، ‌آش یزدی،‌ آش آبادانی،‌ آش کلم، ‌آش اسفناج و ‌آش نخود اشاره کرد. آش‌هایی که دو مورد نخست آن از گزینه‌های همیشگی نیکوصفت است.
صندلی‌های نیکوصفت به مدد آن‌که در مرکز یکی از پاتوق‌های اصلی فرهنگی پایتخت قرار گرفته و البته کیفیت محصولات مورداستفاده، هر لحظه از آدم‌ها پر و خالی می‌شود؛ آدم‌هایی که هر کدام مختص به یک قشر هستند از دانشجو گرفته تا کسبه خیابان انقلاب. ماه رمضان‌های نیکوصفت غلغله است. یعنی به سختی می‌توان جا پیدا کرد و برای صرف آش مستقر شد. گزینه پیشنهادی در این مواقع، خرید‌ آش و حمل‌کردن آن تا یک سقف دیگر است. آش‌های نیکوصفت با بربری سرو می‌شود. روی میز هم همیشه بساط نمک و فلفل و آبلیمو  پابرجاست.
درضمن این را هم اضافه کنیم که هزینه نان از ‌آش کیلویی کسر می‌شود و در صورت نیاز مشتری قیمت نان محاسبه خواهد شد. همچنین قیمت ظروف بیرون‌بر برای ‌آش کیلویی جداگانه محاسبه می‌شود. نیکوصفت که سالیان‌سال است در امر تغذیه سالم فعالیت می‌کند، حالا جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان غذای اصیل ایرانی دارد. غذاهایی که از گذشته‌های دور به‌خاطر خواص تغذیه‌ای بالا به‌عنوان قوت اصلی مردمان این سرزمین بوده ولی درحال حاضر به خاطر مشکلات عدیده زندگی مورد بی‌مهری قرار گرفته که این امر موجب به‌خطر افتادن سلامت غذایی جامعه هم شده است. هدف اصلی مجموعه نیکوصفت استفاده از فرآیند اصیل و سنتی است، فرآیندی که باعث حفظ ارزش غذایی مواد موجود در محصولات می‌شود. مجموعه ‌آش نیکوصفت دارای گواهینامه ISO SFBB  استاندارد جهانی غذا و گواهینامه بین‌المللی ISO 9001  کنترل کیفیت است. نیکوصفت نشان‌های ملی زیادی هم دریافت کرده: نشان ملی رضایتمندی مشتری از انجمن ملی حمایت از مصرف‌کنندگان، نخستین نشان ملی رضایتمندی ‌آش و حلیم کشور از انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و دریافت نشان زرین رستوران محبوب کشور در‌ سال 1394 با آرای مردمی. فکر کنم دیگر نیازی نباشد بگوییم: اگر گذرتان به میدان انقلاب افتاد، آش‌های نیکوصفت را از دست ندهید!



 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/73789/«نیکوصفت»،-معروف‌ترین‌-آش‌فروشی-تهران