فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسید
 
دسترسی امن و آزاد به اطلاعات شفاف
 
جهانگیری: تمام کشورهای پیشرفته شبکه ملی اطلاعات دارند
 

شهروند|  زمانی که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساختمان سیدخندان را تحویل گرفت، ظرفیت پهنای باند اینترنت ایران تنها 625 گیگابیت برثانیه بود اما حالا با گذشت 3‌سال از فعالیت کابینه یازدهم پهنای باند به 4‌هزار گیگابیت برثانیه رسیده است. رشد 540‌درصدی ظرفیت پهنای باند اینترنت درحالی رقم خورد که وزیر کابینه یازدهم با جدیت تمام مقابل تمام کارشکنی‌ها و دلواپسی‌ها ایستاد و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های اینترنتی را یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌نیافتگی کشور دانست. به جز این، ایران حدود 11‌سال است که قانون راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را در برنامه‌های توسعه‌ای خود تصویب کرده است. قانونی که به موجب آن تمامی اطلاعات در گردش دستگاه‌ها و ارگان‌ها شفاف‌سازی شده و روزنه‌های بروز فساد را تنگ‌تر می‌کند.شبکه ملی اطلاعات در واقع یک شبکه یکپارچه است که تمامی ارگان ها و ادارات کشور را به یکدیگر متصل
می کند تا تمامی آمارها و فرآیندهای اداری شفاف باشد.
 در این بستر اطلاعات و داده ها در یک ارگان خاص حبس نمی شود و سایر ارگان ها و حتی کاربران می توانند با شرایطی به آن دسترسی داشته باشند. این سهولت دسترسی به داده ها و فرآیندهای اداری موجب می شود متخلفان نتوانند به سادگی مرتکب فساد اداری شوند زیرا اطلاعات شفاف و در دسترس است و اسناد آن به صورت الکترونیکی و نه کاغذی موجود بوده و در اختیار همگان است.  اما این پروژه مهم که یکی از ارکان زیرساختی کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهد، با سنگ‌اندازی عده‌ای مخالف شفاف‌سازی مواجه شد و به خیل قوانین و برنامه‌های اجرانشده پیوست. مخالفت‌ها با اجرای این قانون به جایی رسید که عده‌ای در دولت گذشته با اصطلاح نادرست «اینترنت ملی» تلاش کردند با ایجاد بدگمانی مخالفت‌های اجتماعی را سد راه اجرای این پروژه مهم قرار دهند. با این وجود دولت یازدهم دیروز فاز نخست شبکه ملی اطلاعات را با سرمایه‌گذاری 20‌هزار‌میلیارد تومانی کلید زد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات دیروز با بیان این‌که دولت قبل کوچکترین کاری برای شبکه ملی اطلاعات نکرد، گفت: نگاه دولت روحانی به ICT متفاوت از دولت قبل است و آن را پیشران توسعه دیگر بخش‌ها می‌داند. او حتی تأکید کرد: بیشترین حملاتی که به شبکه ملی اطلاعات صورت گرفت، ازجانب کسانی بود که در دولت گذشته کوچکترین کاری برای راه‌اندازی این پروژه مهم زیرساختی انجام ندادند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با بیان این‌که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اساسی‌ترین اقدام در دولت یازدهم است، گفت: شبکه ملی اطلاعات تأثیرگذارترین طرحی است که طی روزهای اخیر در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده، چراکه استقرار چنین نظامی درکشور باعث افزایش قدرت، ثروت و منزلت بر مبنای اطلاعات می‌شود.
جهانگیری: تمام کشورهای پیشرفته
 شبکه ملی اطلاعات دارند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که درعصر اطلاعات مواجهه با دسترسی آسان به اطلاعات، فرصت توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند، گفت: زمانی تحولات در دنیا مربوط به دسترسی به انرژی بود و امروز این تحولات به سمت دسترسی به اطلاعات سوق پیدا کرده است. براین اساس باید شرایطی به وجود آوریم که بهترین روش دسترسی به اطلاعات ایجاد شود.او طرح شبکه ملی اطلاعات را مهم‌ترین قدم در راه دسترسی آسان، امن، باکیفیت و سریع به اطلاعات عنوان کرد و گفت: برای این کار بزرگ حدود ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان طی سه‌سال سرمایه‌گذاری شده که سهم بخش دولتی ۲۰‌درصد و سهم بخش غیردولتی ۸۰‌درصد بوده است. البته سهم ۲۰‌درصدی دولت نیز به روش‌هایی غیر از استفاده از بودجه هزینه شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نخواهد بود، گفت: دولت یازدهم در موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها تأکید بسیار دارد و معتقدیم اگر بخواهیم از جهات مختلف در دنیا سرآمد باشیم، نیازمند دسترسی شفاف مردم به اطلاعات هستیم.معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات دسترسی آزاد، ارزان و امن را برای مردم فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: مطابق اسناد بالادستی نظام باید ۶۰‌درصد خانوار ایرانی در این شبکه دارای ارتباط پرسرعت شوند و دولت الکترونیکی و دولت همراه به سرعت در این بستر محقق شود.وی با اشاره به نیازمندی ایجاد سامانه‌های الکترونیکی در نظام بانکی کشور گفت: دربخش آموزش الکترونیکی و سلامت الکترونیکی نیز نیازمند ایجاد شبکه پرسرعت هستیم که خوشبختانه امروز با راه‌اندازی مراکز تولید محتوا و دیتاسنتر، گام‌هایی زیرساختی برای استقرار این نظامات انجام شده است.جهانگیری با اشاره به وجود نیروی تحصیلکرده و متخصص در این بخش گفت: گزارش مراجع بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران در میان 5کشور اول دنیا قرار دارد که بیشترین حجم مهندس فارغ‌التحصیل را دارد.
 این حجم نیروی تحصیلکرده، فنی، زمینه‌های اشتغال توسعه کشور را فراهم می‌کنند.او با بیان این‌که در این دوره کوتاه در بخش فناوری اطلاعات کارهای مهمی انجام شده و ICT می‌تواند کانون مهم توسعه کشور باشد، خاطرنشان کرد: باید به‌ زودی دولت الکترونیک و دولت موبایل درکشور ایجاد شود تا دستگاه‌ها بتوانند خدمات را به صورت الکترونیکی به مردم بدهند، چراکه مردم نباید برای دریافت این خدمات وقت و هزینه مضاعف بگذارند.جهانگیری افزود: برخلاف نظر بسیاری از مخالفان که شبکه ملی اطلاعات تنها مختص ایران بوده و به لحاظ امنیتی ایجاد شده است، باید بگوییم که راه‌اندازی این شبکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز درکنار اینترنت جهانی انجام شده و بسیاری از این کشورها صاحب این نوع شبکه هستند.معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در اجرای شبکه ملی اطلاعات یکی از نقاط قوت این بود که در راستای اجرای این شبکه، شبکه اطلاعاتی متوقف نشد و درکنار آن، این شبکه گسترده ایجاد شد. وی گفت: دولت در سه‌سال گذشته دستاوردهای خوبی داشت که یکی از آنها ثبات حاکم بر اقتصاد و جلوگیری از شوک نفتی بود و اقدام دیگری که امروز ثمره آن را می‌بینیم، درحوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتاد که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم بود.
واعظی: شایعات پیرامون شبکه ملی اطلاعات صحت ندارد
محمود واعظی درمراسم افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات که امروز به بهره‌برداری رسید، تکلیف جدید این وزارتخانه نبوده، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات تکلیف برنامه چهارم توسعه بود که تاکنون بر زمین مانده بوده است.او افزود: کسانی که در دولت یازدهم بیشترین حمله را درباره ایجاد شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات داشتند، اتفاقا کسانی بودند که در دولت قبل مدیر بودند و در زمان مدیریت خود کوچکترین قدمی برای ایجاد این شبکه برنداشتند، اما دولت تدبیر و امید در ابتدای کار، این پروژه را در اولویت خود قرار داد. واعظی در ادامه گفت: همچنین نگاه دولت یازدهم نیز به موضوع ICT کاملا متفاوت بود و از این‌رو تفکر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با جدیت در اولویت امور قرار گرفت. در سال‌های گذشته از عمر دولت یازدهم 5 معاونت وزارت ارتباطات درگیر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بودند و از اواخر‌ سال گذشته 3 اپراتور موبایل، مخابرات، اپراتورهای FCP و تولیدکنندگان محتوا نیز درگیر این پروژه شدند. ازسوی دیگر در شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیران این شرکت از 623‌میلیارد تومان درآمد سالانه صرف‌نظر کرده‌اند تا مردم با اشتیاق از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند. او تأکید کرد: علاوه براین، به کاربران اینترنت اطمینان می‌دهم که حریم خصوصی در سرویس‌های ایرانی بسیار بیشتر از سرویس‌های خارجی است. همچنین به گفته واعظی، نگرانی‌هایی که درباره قطع دسترسی به اینترنت با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مطرح شده است، صحت ندارد و شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت را محدود نخواهد کرد. او در ادامه به علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران پرداخت و گفت: به ‌زودی مرکز تبادل ترافیک چابهار (IXP) افتتاح خواهد شد و علاقه‌مندان به انتقال سرور به ایران می‌توانند یک گام به سمت انتقال محتوا به داخل ایران نزدیک‌تر شوند. همچنان که درگذشته کسانی که به ایران دعوت می‌شدند، به سختی قبول می‌کردند اما اکنون رویکرد شرکت‌های بزرگ ‌آی‌تی در برابر ایران تغییر کرده و برای مثال درحالی ‌که مدیرعامل شرکت زیرساخت سالی دوبار درهمایش‌های خارجی شرکت‌ می‌کرد، اکنون همایش ایران کانکت در ایران برگزار می‌شود و خارجی‌ها به ایران می‌آیند. واعظی دراین‌باره از 5برابرشدن ترانزیت دیتا در ایران خبر داد و این رشد را دستاوردی از برجام دانست.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/73630/دسترسی-امن-و-آزاد-به-اطلاعات-شفاف