امضای طومار از سوی مردم انگلیس برای برگزاری دوباره رفراندوم
 
انگلیسی‌ها پشیمان شدند
 

 

شهروند| بیش از یک‌میلیون و 250‌هزار تن از مردم بریتانیا با امضای طوماری از مجلس عوام این کشور خواستند تا یک رفراندوم دیگر برای تصمیم‌گیری درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شود. سخنگوی مجلس عوام بریتانیا گفته: سایت مجلس به دلیل حجم بالای ترافیک برای ثبت درخواست مردم در برگزاری دومین رفراندوم برای تصمیم‌گیری درباره خروج از اتحادیه اروپا به صورت موقتی کند شد. ویلیام اولیور هیلی، ارایه‌دهنده این طومار گفت: ما این درخواست را مطرح کردیم چون اگر میزان رأی‌های خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا کمتر از 60‌درصد و براساس حضور کمتر از  75‌درصدی شرکت‌کنندگان باشد، باید یک رفراندوم دیگر برگزار شود. گرچه روند جمع‌آوری امضا برای تکرار همه‌پرسی ساعاتی پس از اعلام نتایج آغاز شد، اما توانست به‌سرعت به هدف مورد نظر یعنی جمع‌آوری بیش از 100‌هزار امضا برسد؛ این بدين معناست که پارلمان انگلیس باید ظرف مدت یک‌ سال این مسأله را به بحث بگذارد.   مذاکره احتمالی درباره این مسأله بلافاصله برگزار می‌شود، درصورتی که دیوید کامرون،‌ نخست‌وزیر انگلیس این مسأله را مدنظر قرار دهد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، امضاکنندگان طومار اینترنتی تکرار همه‌پرسی از 500‌هزار نفر صبح به یک‌میلیون و 250‌هزار تن رسیده‌اند.
همچنین نشریه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داده است که مردم انگلیس در پی رأی به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی روز پنجشنبه، حالا شدیدا در حال جست‌وجوی این عبارت در سایت گوگل هستند: اتحادیه اروپا چیست؟ در حالی‌که نتیجه همه‌پرسی روز پنجشنبه انگلیس و رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا کل جهان را تحت‌تأثیر قرار داد، به نظر می‌رسد که بسیاری از انگلیسی‌ها حتی اصلا نمی‌دانند به چه چیزی رأی داده‌اند.  رأی‌دهندگان انگلیسی که فردای روز همه‌پرسی را با سقوط بازارهای مالی و کاهش شدید و بی‌سابقه واحد پول کشورشان آغاز کردند، اکنون با یک‌سری شوک‌های اقتصادی روبه‌رو هستند که به گفته تحلیلگران پیش از بهبودی به روند بدتر شدن ادامه خواهد داد. تأثیرات و تبعات رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در سطح جهانی و حتی در آمریکا نیز حس شد و اکنون برخی رأی‌دهندگان انگلیسی از این‌که رأی به خروج دادند، پشیمان شده‌اند. این سردرگمی انگلیسی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و این‌که این مسأله چه اتفاقی بر سر اقتصاد کشورشان خواهد آورد، ظاهرا در روز پنجشنبه خودش را نشان داد. موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل گزارش داد که جست‌وجوی انگلیسی‌ها درباره یک‌سری سوال‌های ابتدایی درباره تبعات این همه‌پرسی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. گوگل گزارش داد که حدود هشت ساعت بعد از خاتمه این همه‌پرسی جست‌وجوی عبارت «چه می‌شود اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم» در این سایت از سوی انگلیسی‌ها سه برابر افزایش یافت.
رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی در شهر لندن در پی تصمیم انگلیسی‌ها برای ترک اتحادیه اروپا گفت، بسیاری از مردم این کشور احساس می‌کنند سیاستمداران در این کشور برای آنها کار نمی‌کنند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی بعد از تحولات دو روز گذشته شامل رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا و استعفای دیوید کامرون از نخست‌وزیری گفت: صنایع و کارگران در انگلیس به‌عنوان کسانی که بیشترین بار ریاضت اقتصادی را به دوش می‌کشند، احساس می‌کنند که قدرتی ندارند. وی حزب محافظه‌کار انگلیس را متهم به گوش نکردن به صدای گروه‌هایی که مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته‌اند، کرد و گفت: همه‌پرسی دولت فاش کرد که بریتانیا بسیار چند پاره شده است. کوربین گفت كه حزب کارگر مبارزه خواهد کرد تا تضمین کند دستور کارش در مرکز مذاکرات انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که خود تا چند روز پیش از موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بود و در کنار دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار برای اقناع مردم به ماندن در اتحادیه تلاش کرده بود، حالا پس از رأی مردم به خروج و استعفای دیوید کامرون شرایط را برای حزب کارگر مناسب دیده و با چرخش موضع تلاش می‌کند مقدمات پیروزی حزبش در انتخابات پیش رو را که سرنوشت نخست‌وزیر آینده انگلیس را تعیین می‌کنند، فراهم آورد.  کوربین وعده داد که اجازه نمی‌دهد هزینه بی‌ثباتی ناشی از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را مردم طبقه کارگر انگلیس پرداخت کنند.   وی رسانه‌های انگلیسی را متهم کرد به این‌که بیشتر از آن‌که به پیام حزبش مبنی بر ضرورت باقی ماندن در اتحادیه اروپا بپردازند، عمده توجه خود را صرف پرداختن به درگیری‌ها داخلی حزب محافظه‌کار کردند.  این در حالی است که رسانه‌های انگلیسی از برگزاری اعتراضاتی در شهر لندن علیه خروج این کشور از اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. این اظهارات در حالی مطرح شده که نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند نیز گفت: ما مذاکرات فوری را با سازمان‌های اتحادیه اروپا آغاز می‌کنیم و به دنبال برگزاری همه‌پرسی برای جدایی از بریتانیا و آغاز مذاکرات فوری با اتحادیه اروپا برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان عضوی از این اتحادیه هستیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/67693/انگلیسی‌ها-پشیمان-شدند