جام ملت‌های اروپا 2016 فرداشب در فرانسه شروع می‌شود
 
ماراتن در قاره سبز
 

 

شهروند| برای برگزاری دیدار فرانسه و رومانی در استادیوم سنت دنیس رقابت‌های یورو 2016 با حضور 24 تیم برتر قاره سبز رسما استارت می‌خورد. آخرین‌بار که فرانسوی‌ها در‌سال 1984 میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشتند، خودشان عنوان قهرمانی را به‌دست آوردند، اگرچه در‌سال 2000 یک‌بار دیگر این افتخار را در خارج از خانه تکرار کردند و حالا به دنبال سومین قهرمانی خود برای رسیدن به آلمان و اسپانیا به‌عنوان پرافتخارترین تیم‌های قاره اروپا هستند. این جام از‌سال 1960 تا کنون هر 4‌سال یک بار برگزار شده ‌است و از‌سال 1996 یورو نامیده می‌شود. باید دید بعد از 14 دوره‌ای که با قهرمانی 9 تیم همراه بوده، این‌بار چه تیمی جام پانزدهم را بالای سر می‌برد.
تغییرات در شکل برگزاری
بعد از چندین دوره که علاقه‌مندان به فوتبال عادت کرده بودند رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با حضور 16 تیم برگزار شود،‌ یوفا تصمیم گرفت تا از‌سال 2016، هشت تیم را به جمع تیم‌های شرکت‌کننده اضافه کند تا تیم‌های ضعیف‌تر و درجه دوم اروپا نیز شانس حضور در این مسابقات را به‌دست آورند. درواقع این تصمیم برای توسعه فوتبال در سطح قاره سبز اتخاذ شده و باید دید در پایان این رقابت‌ها نتیجه مثبتی خواهد داشت یا خیر. 24 تیم در 6 گروه 4 تیمی بعد از قرعه‌کشی که چند ماه قبل انجام شد، قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به دور یک هشتم نهایی تلاش می‌کنند. فرانسه، رومانی، آلبانی، سوئیس(گروه A)، انگلیس، روسیه، ولز، اسلواکی(گروه B)، آلمان، اوکراین، لهستان، ایرلندشمالی(گروه C)، اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه، کرواسی(گروه D)،‌ بلژیک، ایتالیا، جمهوری ایرلند، سوئد(گروه E) و پرتغال، ایسلند، اتریش و مجارستان(گروه F) 24 تیم حاضر در این دوره مسابقات هستند. علاوه بر صعود تیم‌های اول و دوم هر گروه، بهترین تیم‌های سوم از 4 گروه نیز می‌توانند مجوز حضور در جمع 16 تیم را بگیرند تا از آن‌جا به بعد مسابقات به صورت حذفی برگزار شود. بدین ترتیب به جز روز افتتاحیه مسابقات، در زمان برگزاری مسابقات دور گروهی، هر روز 3 مسابقه برگزار می‌شود.
مدعیان جام
آلمان و اسپانیا هر کدام با کسب 3 جام قهرمانی در 14 دوره اخیر جام ملت‌های اروپا، پرافتخارترین تیم‌های این مسابقات محسوب می‌شوند. شوروی سابق، ایتالیا، چکسلواکی، هلند، دانمارک و یونان هر کدام یک‌بار و فرانسه نیز 2 بار جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند. البته در این دوره هستند تیم‌هایی که برای بالا بردن نخستین جام قهرمانی خود تلاش می‌کنند. بلژیک تیمی است که با در نظر گرفتن رنکینگ فیفا دارای بالاترین شانس برای قهرمانی در این دوره از مسابقات است و از ستاره‌های زیادی هم در ترکیب خود برخوردار است. قطعا فرانسه میزبان نیز با وجود غیبت چهره‌های سرشناس به قهرمانی می‌اندیشد و از سوی دیگر اسپانیا که قهرمانی 2 دوره اخیر را به دست آورده، با اضافه کردن بازیکنان جوان می‌خواهد نخستین تیمی باشد که برای 3 بار پیاپی یورو را فتح می‌کند. از آلمان و ایتالیا که در رقابت‌های این‌چنینی همواره جزو مدعیان بوده‌اند، نباید به سادگی گذشت و البته انگلیس که امیدوار است نخستین قهرمانی خود را در یورو به دست آورد. برخی معتقدند از نام پرتغال و رونالدو هم نباید به راحتی عبور کرد چون آنها می‌توانند یکی از شگفتی‌های جام باشند.
بازی افتتاحیه
دیدیه دشان خوب می‌داند با وجود خط زدن ستاره‌های بزرگ تیمش مردم فرانسه چیزی جز قهرمانی از او نمی‌خواهند و به همین منظور باید شروع مقتدرانه‌ای در یورو 2016 داشته باشد. استادیوم سنت دنیس که جمعیتی بالغ بر 80‌هزار نفر را در خودش جای می‌دهد، جمعه شب از ساعت 30:  23 میزبان نخستین بازی فرانسه مقابل رومانی است تا رسما جام پانزدهم آغاز شود. 2 تیم دیگر این گروه آلبانی و سوییس هستند که در کنار فرانسه و رومانی برای صعود به دور بعدی تلاش می‌کنند.
ورزشگاه‌ها
10 ورزشگاه در 9 شهر فرانسه میزبان این رویداد مهم قاره سبز خواهد بود. ورزشگاه سنت دنیس(گنجایش 80‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه نیس(گنجایش 3‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه پارک دو پرنس پاریس(گنجایش 45‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه ولودروم مارسی(گنجایش 67‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه پیر ماروی لیل(گنجایش 50‌هزار تماشاگر)، - ورزشگاه لنس(گنجایش 35‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه بوردو(گنجایش 42‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه سن اتین(گنجایش 42‌هزار تماشاگر)، ورزشگاه تولوز(گنجایش 33‌هزار تماشاگر) و ورزشگاه لیون(گنجایش 59‌هزار تماشاگر) 10 ورزشگاهی هستند که از تیم‌های حاضر در یورو 2016 میزبانی می‌کنند. نکته جالب اینجاست که بازی پایانی این دوره از مسابقات نیز مثل بازی افتتاحیه در ورزشگاه سنت دنیس مشهور به استادوفرانس برگزار می‌شود.
جنگ تفکر مربیان
جام پانزدهم را می‌توان جایی برای جدال تفکر مربیان مطرح فوتبال جهان دانست. کونته آخرین تجربه‌های خود را روی نیمکت ایتالیا پشت‌سر می‌گذارد تا شاید بتواند بعد از 48‌سال تیم کشورش را به جام قهرمانی برساند و بعد از آن راهی چلسی شود. یواخیم لو بعد از قهرمانی در جام‌جهانی فشار زیادی را روی دوش خود در تیم‌ملی آلمان حس می‌کند. ویسنته دل بوسکه که در جام‌جهانی نمایش ضعیفی از تیمش شاهد بود، قصد دارد اسپانیا را دوباره احیا کند و شاید با هت تریک در به دست آوردن جام یک آمار ماندگار برای اسپانیا به جای بگذارد و البته دیدیه‌دشان که آخرین بار فرانسه با کاپیتانی او جام قهرمانی یورو را بالای سر برده، قصد دارد خاطره خوب نسل طلایی فرانسه را زنده کند. روی‌هاجسون کار سختی برای رساندن انگلیسی‌ها به آرزوی دیرینه خود یعنی قهرمانی در جام ملت‌های اروپا دارد و اگر در انجام این کار ناکام بماند، شاید وداع تلخی با نیمکت انگلیس داشته باشد. فرناندو سانتوس سرمربی پرتغال با کاپیتانی کریستیانو رونالدو وارد می‌شود تا شاید در میان مدعیان بزرگ جام پانزدهم دست به یک کار تاریخی بزند.
تک ستاره‌ها، امید یک کشور
به جز ستاره‌هایی که در تیم‌های مدعی بازی می‌کنند و تیم‌شان را در راه رسیدن به قهرمانی کمک می‌کنند، هستند نفراتی که لقب تک ستاره را در ترکیب تیم‌شان به دوش می‌کشند. از این دست بازیکنان می‌توان به حضور گرت بیل در تیم‌ملی ولز اشاره کرد که خودش هم خوب می‌داند تیمش شانس کمی برای رسیدن به مراحل بعدی خواهد داشت اما فوق ستاره رئال امید مردم این کشور است. زلاتان ایبراهیموویچ چنینی شرایطی را در سوئد سپری خواهد کرد و به گفته خودش بعد از یورو 2016 با تیم‌ملی کشورش وداع می‌کند. ادن‌ازار کاپیتان بلژیک در غیاب کمپانی است، اگرچه فصل خوبی را در چلسی سپری نکرد اما امیدوار به درخشش در یورو 2016 خواهد بود. از کریستیانو رونالدو هم می‌توان به‌عنوان بازیکنی نام برد که ممکن است به تنهایی بتواند پرتغال را تا مراحل نهایی یورو پیش ببرد. مودریچ، ستاره کروات رئال که برای چندمین بار پیاپی به‌عنوان برترین بازیکن این کشور انتخاب شد، در میانه میدان نقش کلیدی را ایفا می‌کند و در پایان هم می‌توان به حضور روبرت لواندوفسکی مهاجم گلزن بایرن‌مونیخ در لهستان اشاره کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/66047/ماراتن-در-قاره-سبز