رضا درمان، مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی
 
آموزش پیش از دبستان مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان دو زبانه
 

 

یادگیری زبان و جایگزینی آن به جای آموزش پیش‌دبستانی و بومی‌سازی کتاب‌های پیش‌دبستانی ازجمله برنامه‌هایی است که آموزش‌وپرورش برای رفع مشکلات زبان‌آموزی دانش‌آموزان برای ‌سال تحصیلی آینده درنظر گرفته است. آموزش‌وپرورش امید دارد با توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی بتواند وضع آموزشی دانش‌آموزان دوزبانه را بهبود بخشد. در این میان جامعه یاوری فرهنگی هم‌راستا با این وزارتخانه گامی مثبت برمی‌دارد.
رضا درمان، مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی در این رابطه می‌گوید: آموزش پیش‌دبستانی موضوعی نیست که خالق آن جامعه یاوری باشد. آموزش پیش‌دبستانی مسیر کهنه‌ای است که سال‌های گذشته شناسایی شده و ما در شناسایی آن نقشی نداشته‌ایم. آموزش‌وپرورش هم سال‌های قبل پیش‌دبستانی اول را در 5سالگی و پیش‌دبستانی دوم را در 6سالگی طراحی کرده و نشان‌دهنده این است که به این مشکل آگاه بوده است. اما به‌خاطر مسائل بودجه‌ای، حجم کارها یا عدم‌برنامه مسنجم تمرکز کافی روی این موضوع وجود نداشته است.
او به اجرای طرح یادگیری زبان به جای آموزش پیش‌دبستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث پیش‌دبستانی تا ‌سال گذشته برای بچه‌ها اجباری نشده بود و از ‌سال 94 پیش‌دبستانی پوشش دولتی پیدا کرد. اما آنچه جامعه یاوری فرهنگی روی آن تمرکز کرده، ورود حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد به آموزش است. جامعه یاوری به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد به این حوزه ورود پیدا کرد تا کمک‌های مردمی را به این بخش نیز جلب کند.
جامعه یاوری فرهنگی در دو‌سال گذشته کوشیده است مشکل کودکان دوزبانه را در فهم زبان معلم، با روش‌هایی حل کند و با تالیف و توزیع رایگان کتاب‌های پیش‌دبستانی در مناطق محروم، امکان شرکت بچه‌ها در این دوره و کسب آمادگی قبل از ورود به مدرسه را فراهم کرده است. در بسیاری از مناطق والدین به دلیل هزینه‌های تحصیل، مانع از حضور فرزندان‌شان در دوره پیش‌دبستانی می‌شوند. دوره‌های آواورزی و الفباورزی را برای معلمان و دانش‌آموزان برگزار کرده‌ایم تا کودکان با تقویت مهارت‌های کلامی‌شان، ارتباط بهتری با زبان فارسی برقرار کرده و فهم بهتری از کلام پیدا کنند.
درمان دراین‌باره می‌گوید: استان خراسان جنوبی به واسطه اجرای طرح‌های جامعه یاوری فرهنگی در حوزه محتوا، کیفیت، اثربخشی مطالب و محتوای آموزشی مقطع پیش‌دبستانی توانست جهش خوبی بین استان‌های کشور داشته باشد و این استان بعد از آذربایجان‌شرقی در مقام دوم بایستد. آذربایجان‌غربی‌ سال گذشته رتبه نخست را در حوزه پیش‌دبستانی کسب کرد، چراکه قبل از الزام پوشش پیش‌دبستانی، این مقطع را برای دانش‌آموزان خود الزامی کرد.
مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی در رابطه با اقدامات این سازمان بیان می‌کند: در سه سالی که روی آموزش دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه کار کرده‌ایم، استان خراسان‌جنوبی را پوشش داده‌ایم و در ‌سال تحصیلی 95-94، 2‌هزار کودک در مقطع پیش‌دبستانی یا اول دبستان را در حاشیه شهر زاهدان پوشش دادیم. 430معلم را در قطب آموزشی ایران شهر در استان سیستان‌وبلوچستان در بخش الفباورزی آموزش دادیم که در مجموع حدود 20‌هزار کودک پایه اول دبستان را تحت‌پوشش خود قرار دادند.
او ادامه داد: جامعه یاوری فرهنگی بنا دارد در ‌سال 96-95 این کار را وسعت دهد. امیدواریم در استان سیستان‌وبلوچستان به کار خود وسعت دهیم و وارد استان‌های جدیدی چون هرمزگان یا استان‌هایی مشابه که با این مشکل روبه‌رو هستند، شویم.
شایان ‌ذکر است مطابق ماده 19قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین بیانیه ارزش‌ها در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تقویت گویش محلی و ادبیات بومی در مدارس به‌منظور تقویت هویت مشترک ایرانی- اسلامی امری ضروری دانسته شد و از همین‌رو از ‌سال 94 مجوز تالیف محتوای نخستین کتب درسی به زبان محلی (بومی) صادر شد و نخستین تالیف کتاب درسی با زبان کردی کلید خورد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/64362/آموزش-پیش-از-دبستان-مهم‌ترین-نیاز-دانش‌آموزان-دو-زبانه