تقویم تاریخ
 

 

مرگ سلیمان قانونی
448‌سال پیش، برابر با ششم سپتامبر 1566 میلادی، سليمان اول، سلطان عثماني که مورخان صفت «قانونی» را در پی نامش آورده‌اند، درگذشت.   او در طول سلطنت خود به قضا و قانون بيش از هرچيز ديگر توجه مي‌كرد.  سليمان يکم در هر كوي و برزني در قلمرو عثماني دادگاه داير كرده بود و در جوار دفتر خود نيز يك شوراي قضايي داشت.  او عقیده داشت از هر دستي كه بريده شود خون جاري مي‌شود، جز دستي كه قاضي قطع كند.  اين اصطلاح از همان زمان در خاورميانه سر زبان‌ها افتاده است.   

دومين جنگ هند و پاكستان
49‌سال پیش، برابر با ششم سپتامبر 1965 میلادی، دومين جنگ هند و پاكستان بر سر كشمير با حمله نيروهاي هندي به منطقه لاهور آغاز شد.  پاكستان در واكنش به حمله تمام عيار هند، همان روز در راجستان هند چترباز پياده كرد. در جريان اين جنگ، ايران به شکل غيرعلني حامی پاکستان بود و تعدادي هواپيماي نظامي به آن كشور تحويل داد. جنگ دوم هند و پاكستان، با پادرمياني شوروي پايان يافت. نخستين جنگ دو كشور در ‌سال 1947 انجام شده بود و سومين آن در‌سال 1971.   مسأله كشمير همچنان لاينحل باقي مانده و آتشي است در زير خاكستر.   

سالروز سپتامبر سیاه
42‌سال پیش، برابر با ششم سپتامبر 1972 میلادی، 36 ساعت پس از به گروگان گرفته شدن 9 ورزشكار اسراييلي از سوی گروه فلسطینی سپتامبر سیاه، دولت آلمان موافقت كرد هواپیما دراختيار گروگانگيرها قرار دهد. فلسطینی‌ها همراه گروگان‌ها به فرودگاه منتقل شدند. پليس آلمان در فرودگاه به سوي گروگانگيرها شليك كرد و آنها بالگرد حامل 9‌گروگان را منفجر كردند که همه‌شان كشته شدند. ورزشكاران اسراييلي براي شركت در بازي‌هاي المپيك تابستاني در مونيخ حضور داشتند.   فلسطيني‌ها براي آزاد كردن گروگان‌ها خواستار آزاد شدن 200 زنداني فلسطيني شده بودند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5251/تقویم-تاریخ