در آستانه فصل برداشت آغاز شد؛
 
بازی دوباره دلال‌ها با بازار برنج
 

 

گروه اقتصادی شهروند| همزمان با جنب و جوش شالیکاران در مزارع برنج، دلال‌ها دست به کار شده و با شکستن قیمت محصول داخلی در بازار، برای سودهای کلان نقشه‌ریزی می‌کنند. حسین تامینی نماینده مردم رشت در مجلس با اعلام این خبر می‌گوید: بروز خشکسالی شدید در استان گیلان امسال ضرر قابل‌توجهی به کشاورزان وارد کرده است این در شرایطی است که درست در زمان برداشت برنج، قیمت‌ها در بازار به هم خورده است و نرخ برنج کم محصول و باکیفیت گیلان در بازار کاهش قابل ملاحظه داشته است. این موضوع موجب دلسردی کشاورزان شده است و دولت نیز هیچ‌گونه حمایتی از برنج باکیفیت گیلان مانند ارقام‌ هاشمی و طارم نمی‌کند.
او در ادامه با اشاره به موضوع امنیت غذایی تأکید می‌کند: بازی دلال‌ها با تولید داخلی باعث می‌شود کشاورزان زمین‌های خود را تغییر کاربری دهند و درعین‌حال موضوع امنیت غذایی و کاهش تولید غذا در جهان می‌تواند نرخ جهانی موادغذایی را افزایش دهد و باعث شود که مسئولان دیگر نتوانند برنج خارجی را نیز با قیمت مناسب وارد کنند.
بازی دلال‌ها با برنج ایرانی در شرایطی اتفاق می‌افتد که گفته می‌شود آنها از محل واردات برنج خارجی نیز سودهای گزافی به جیب می‌زنند. براساس اطلاعات سازمان خواروبار جهانی (فائو) هر تن برنج هندی در بازار جهانی 374 دلار قیمت دارد. این در شرایطی است که تسنیم اعلام می‌کند انجمن واردکنندگان برنج در نشست اتاق بازرگانی ایران مدعی شده‌اند برای واردات هر تن برنج از هند 1350 دلار می‌پردازند. با در نظر گرفتن قیمت اعلام‌شده از سوی مرجع معتبر فائو و احتساب تعرفه 12‌درصدی واردات برنج و سایر هزینه‌های جانبی نرخ هر کیلوگرم برنج هندی تنها 1300 تومان خواهد بود. این در شرایطی است که هرکیلوگرم برنج هندی در بازار داخلی بیشتر از 4 هزار تومان فروخته می‌شود. با این حساب واردکنندگان بیشتر از 200‌درصد سود می‌برند. جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج سود حاصل از واردات برنج هندی را کلان‌تر از این مبلغ می‌داند و به تسنیم می‌گوید: برخی شرکت‌های خاص با برخورداری از رانت دولتی هنوز برای واردات برنج ارز مرجع 1226 تومانی استفاده می‌کنند و به این ترتیب سود دریافتی آنها بسیار کلان‌تر از برآوردهای موجود است.
دولت اخیرا اعلام کرده بود به منظور حمایت از شالیکاران واردات برنج در فصل برداشت را کاهش داده است اما به گفته فعالان صنفی، این خبر تنها در حد یک ادعا است زیرا‌ سال گذشته سیل واردات برنج به کشور در حدی بوده است که هم‌اکنون در انبارها به اندازه کل مصرف یک‌سال مردم کشور برنج ذخیره وارداتی موجود است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5227/بازی-دوباره-دلال‌ها-با-بازار-برنج