بررسی ظهور بیمه‌های عجیب و غریب در کشور اژدهای‌زرد
 
از بیمه بچه بداخلاق تا بیمه شکست تیم فوتبال!
 
چین، صنعت بیمه را شگفت‌زده کرد
 

 گروه اقتصادی شهروند-شیوا سعیدی| چین را می‌توان سرزمین شگفتی‌ها نامید. این کشور نه‌تنها در فرهنگ و سبک‌های زندگی عجیب و ناشناخته است، بلکه در اقتصاد نیز با ارایه ابتکارات عجیب و غریب یکه‌تاز است. یکی از این بخش‌های اقتصادی که با خلاقیت‌ها و به نوعی ابتکارات جالبی نیز همراه بوده، صنعت بیمه است که معرفی و فروش بیمه‌نامه‌های جدید و عجیب مشخصه آن است. از میان رشته‌های بیمه‌ای، بیمه‌عمر یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است، اما با توجه به این‌که صنعت بیمه در این کشور به حداکثر ظرفیت خود رسیده، دستیابی به مشتریان جدید، بسیار مشکل است. به همین منظور شرکت‌های بیمه‌گر در این کشور مجبورند دست به ابتکارات جالبی بزنند تا مشتریان جدیدی جذب کنند.   بر این اساس بیمه‌گران چینی هر روز راه‌های خلاقانه‌تری را در بازاری(صنعت بیمه) ارایه می‌کنند که رشد آن متوقف شده و نرخ گسترش آن فقط 3‌درصد است. این رقم نصف متوسط جهانی آن است و نسبت به یک‌دهه قبل تغییر چندانی نکرده است. میزان حق بیمه‌ها در چین سالانه کمتر از 278‌میلیارد دلار است که بسیار کمتر از 3/1هزار‌میلیارد دلار در آمریکا و 330 میلیار دلار در انگلیس است. «جوزق نگی» که مسئول روند عملکرد موسسات مالی چین در موسسه «مک‌کینزی» در هنگ‌کنگ است، می‌گوید:   این روشی برای دستیابی به مشتری بیشتر است. کودکتان بیقراری می‌کند و همه وسایل را می‌شکند؟ بیمه بچه‌های شلوغ را بخرید! به‌طور مشابه می‌توانید بیمه‌ای بخرید که همسرتان باردار شود، تیم فوتبال مورد علاقه‌تان در جام‌جهانی برنده شود، زبانتان را با چای داغ نسوزانید و حتی مه هم مسافرت شما را برهم نزند! براین اساس می‌توان گفت، چینی‌ها مانند بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر با روش‌های منحصربه‌فرد خود، صنعت بیمه را متحول و تا حدودی شگفت‌زده کرده اند.  
 بیمه، چشم‌اندازی از نگرانی‌های مردم چین
بسیاری از پوشش‌های ابتکاری بیمه در چین، کوتاه‌مدت هستند و چشم‌اندازی به نگرانی‌های روزمره مردم مانند ازدواج و کودکان در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به‌شمار می‌روند. شرکت بیمه پینگ‌آن(Ping An Insurance Group Co)  چین، دومین شرکت بزرگ بیمه‌عمر در دنیا، از لحاظ ارزش است که بیمه‌های عجیب و غریبی عرضه می‌کند. یکی از این پوشش‌های بیمه‌ای، پرداخت نفقه به زنان در صورت طلاق است. یک پوشش دیگر مربوط به این است که زوجی در کنار هم بمانند یا خیر، که البته نوعی سرمایه‌گذاری برای خریدار هم به حساب می‌آید. ‌سال‌گذشته «پینگ‌آن» پوشش بیمه‌ای جدیدی برای زوج‌هایی ارایه کرد که 10 روز مانده به 11 نوامبر(روز مجردها) ازدواج کنند. این پوشش که از نیمه‌شب برای فروش عرضه شد و شامل عضویت 12 ماهه در یک سایت همسریابی بود، طی 10 دقیقه به‌طورکامل فروخته شد. این شرکت ادعا می‌کند که قصد دارد مشکلات زندگی واقعی را حل کند و همزمان محصولاتی نوین به بازار عرضه کند. شرکت بیمه «سینو لایف» نیز چنین بیمه‌هایی مانند بیمه رز سرخ و گل ثروتمند! برای افراد متاهل عرضه می‌کند.   
 بیمه بچه‌های خرابکار
ازجمله بیمه‌های عجیب و غریب دیگری که با شعار چرا اجازه نمی‌دهید بهای خطای فرزندتان را ما پرداخت کنیم؟ در بازار چین ارایه می‌شود، برای کودکانی است که از شیرکمکی تغذیه می‌کنند یا کودکانی که بداخلاق و خرابکار هستند. هزینه این پوشش بیمه 44 یوان است و تا 100‌ هزار یوان خسارت طی یک‌سال را پوشش می‌دهد. همچنین پوشش بیمه مشابهی برای خرابکارترین کودکان در چین به فروش می‌رسد که در ازای دریافت حق بیمه 116 یوانی تا سقف 5‌ هزار یوان خسارت  می‌پردازد.   
 استفاده از هر فرصت
 طی بازی‌های جام‌جهانی در برزیل، شرکت‌های «آنچانگ» و «ژوانگ‌آن» بیمه‌های مختلفی عرضه کردند که حمایت در برابر ناامیدی و مایوس‌شدن از باخت تیم موردعلاقه را تحت‌پوشش قرار می‌داد. بیمه دیگری نیز بیمه‌شدگان را در برابر حملات اوباش حمایت می‌کند. البته تعداد این بیمه‌ها زیاد نبود و به محبوبیت چندانی در بازار چین دست نیافتند، اما به واسطه جدید و غیرمتعارف بودن، رسانه‌های متعددی به آن پرداختند. در این میان حتی بیمه‌گران خارجی نیز بخت خود را در چنین بازاری آزموده‌اند.   
«گوانجون جیانگ» یکی از کارمندان بخش آمار شرکت «میلی‌من» چین می‌گوید: براساس قوانین این کشور، پوشش‌های بیمه‌ای باید معنادار باشند و فقط یک قمار مالی نباشند، این درحالی است که گروه «وی‌چت» با حدود 100 آمارگیر و متخصص معتقد است پوشش‌های بیمه جام‌جهانی از این روند پیروی نمی‌کرده  است.  
بیمه سوختگی دهان
از بیمه‌های جالب دیگر چین، پوشش برای هزینه‌های درمانی ناشی از سوختگی خوردن غذاهای داغ و نوشیدن چای است.   براساس یک سنت آشپزی چینی، گوشت و سبزیجات خام در یک قابلمه جوشان در وسط سفره قرار می‌گیرد که به‌طور معمول این نوع غذا داغ خورده می‌شود و امکان سوختگی را افزایش می‌دهد.   از پوشش‌های بیمه‌ای که سازمان قانونگذاری بیمه چین آن را به‌سرعت تعطیل کرد، این بود که اگر مه برای مدتی مشخص از سفر مشتری جلوگیری می‌کرد، شرکت بیمه به او غرامت پرداخت می‌کرد. همچنین اگر مشتریان به دلیل مه بیمار می‌شدند یا توریست‌ها حداقل 2 روز را در شهری پر از مه می‌گذراندند، می‌توانستند غرامت دریافت کنند.  
بیمه دیدن ماه کامل
در این میان شرکت‌های بیمه خارجی نیز برای ورود به پوشش‌های عجیب بیمه‌ای در بازار چین، بخت خود را آزموده‌اند.   طی فستیوال پاییزی، شرکت‌های بیمه «آلیانز» از آلمان با «تائوبائو» چین به صورت مشارکتی بیمه جالبی را عرضه کردند. در محصول جدید این دو شرکت بیمه‌ای دیدن ماه کامل تحت‌پوشش بیمه قرار گرفت. بدین‌ترتیب مشتریان با خرید این بیمه در صورت ندیدن ماه کامل بین 50 تا 188 یوان خسارت دریافت  می‌کردند.   

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5226/از-بیمه-بچه-بداخلاق-تا-بیمه-شکست-تیم-فوتبال!