راه‌های کنترل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم
 

 

|  ترجمه:  سودابه جراره  |

هیچ راه‌حل مجردی برای تغییر اقلیم و گرمایش جهانی وجود ندارد. راه اساسی همان کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، متان و اکسید نیتروژن به اتمسفر است که از چند طریق به دست می‌آید. البته روش‌ها متناسب با قاره و کشور فرق می‌کند ولی به‌طورکلی روش‌های زیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است بسیار موثر هستند.   تکنولوژی و روش‌های زیر اگر رعایت شود تا اواسط این قرن باید حداقل 80درصد انتشار این گازها را کاهش دهد.  
افزایش بهره‌وری انرژی: انرژی برای تولید نیرو، گرما و سرمای خانه‌ها، تجارت و صنایع ما استفاده می‌شود. این انرژی بزرگترین عامل گرمایش جهانی است. تکنولوژی‌های بهره‌وری انرژی به ما این اجازه را می‌دهد که از انرژی کمتری برای رسیدن به بخش بالای خدمات و افزایش تولید محصولات استفاده کنیم. این روش پتانسیل وسیعی در حفظ انرژی و ثروت ملی هر کشور دارد و می‌تواند به سرعت توسعه پیدا  کند.  
حمل و نقل سبز: انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش حمل‌ونقل به سرعت درحال افزایش است. در این راستا انواع متفاوتی از راه‌حل‌ها موجود است مثل  بهبود بهره‌وری (مایل در هر گالن) در همه انواع سیستم حمل و نقل، استفاده از سوخت‌های کم‌کربن یا تولید‌کننده مقدار کم کربن و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی در مسافرت‌های طولانی و افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل عمومی.  استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر: منابع انرژی تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی، بادی، زمین، گرمایی و زیست انرژی در سراسر جهان موجود است. مطالعات زیادی نشان داده است که انرژی تجدیدپذیر پتانسیل بالایی در برطرف کردن قسمت اعظمی از نیاز ما به انرژی دارد. تکنولوژی‌های استفاده از انرژی‌های قابل تجدید در برخی از کشورهای توسعه‌یافته دنیا به‌ویژه در اروپا و آمریکا به سرعت درحال رشد است و مزیت این منابع این است که هم مقرون به صرفه هستند و هم درحالی‌که از آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌کاهند در افزایش اشتغال بسیار موثر هستند.  
توقف تدریجی سوخت‌های فسیلی: کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت‌های فسیلی به‌ویژه ذغال سنگ به منظور کنترل تغییر اقلیم بسیار ضروری و حیاتی است.  راه‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. مراحل کلیدی این فرآیند شامل این موارد هستند: نساختن ایستگاه‌های نیرویی که با سوخت ذغال سنگ کار می‌کنند، آغاز خاموش کردن یا توقف مرحله به مرحله همه نیروگاه‌های سوخت ذغال‌سنگ از قدیمی‌ترین و آلوده‌ترین آنها، و گرفتن و ذخیره کردن کربن انتشاریافته از نیروگاه‌ها.   مانند پروژه‌های ذخیره کربن در زیر زمین که در برخی از نقاط دنیا درحال پیشرفت است.  البته این پروژه به دام انداختن کربن و ذخیره آن در زیرزمین هنوز خیلی در مقیاس بزرگ توسعه پیدا نکرده است و ایمن بودن و دایمی بودن آن ثابت نشده است، اما نشان داده شده است که در دیگر زمینه‌ها مثل بازیابی نفت و گاز طبیعی این روش می‌تواند مثبت باشد.   
مدیریت درست جنگل‌ها و کشاورزی: جنگل‌زدایی مناطق گرمسیری و حاره‌ای و انتشار گازهای گلخانه‌ای از عملیات کشاورزی نزدیک 30درصد گرمایش جهانی را نمایندگی می‌کند.   ما می‌توانیم با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جنگل‌تراشی و تأمین محصولات غذایی مورد نیازمان به صورت پایدار با گرمایش جهانی مبارزه کنیم. به عبارتی با حفظ جنگل‌ها و عملیات کشاورزی پایدار می‌توانیم اثر گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.  بررسی انرژی هسته‌ای: سال‌هاست انرژی هسته‌ای به‌عنوان جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی معرفی شده است و ثابت شده برای مهار گرمایش جهانی خیلی می‌تواند موثر باشد اما همیشه امنیت آن مورد سوال است. فاجعه فوکوشیما در ژاپن گویای همین عدم امنیت کافی برای جان انسان‌ها و محیط‌زیست است.  
اطمینان از طرح‌های توسعه پایدار: کشورهای دنیا از توسعه‌یافته‌ترین تا کم‌توسعه‌یافته‌ترین کشورها به صورت خیلی برجسته‌ای در سهمشان از مشکلات تغییر اقلیم و در مسئولیت‌ها و قابلیتشان در کنترل آن همه با هم سهیم هستند. یعنی همه دنیا باید در مسیر توسعه پایدار و همسو با حفظ محیط‌زیست گام بردارند و هر یک به نوبه خود سهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. یکی از این راه‌های موفقیت‌آمیز مبارزه با گرمایش جهانی و تغییر اقلیم تأمین اعتبارات مالی از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر است تا به آنها کمک شود که به سمت توسعه سوخت‌های کم‌کربن گام بردارند.  
بنابراین حرکت به سمت روش‌های فوق باعث می‌شود این پدیده تغییر اقلیم و گرمایش جهانی در درازمدت افت پیدا کند. مسأله اصلی این است که تمام کشورهای دنیا این عزم را داشته باشند تا از سوخت‌های فسیلی یا انرژی‌های غیرقابل تجدید کمتر استفاده کنند. در این بین نقش کشورهای قدرتمند و توسعه‌یافته در کمک به کشورهای درحال توسعه به منظور مبارزه با تغییر اقلیم بسیار بارز خواهد بود. اگر بازار سرمایه‌داری و تجارت پرسرعت جهانی بگذارد که این جابه‌جایی از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های قابل تجدید اتفاق بیفتد.  
منبع:   www.  climatehotmap.  com


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/4948/راه‌های-کنترل- گرمایش-جهانی-و-تغییر-اقلیم