«سورنا 3» نسل پیشرفته ربات انسان‌نمای برتر رونمایی شد
 

 

شهروند| ربات انسان‌نمای «سورنا 3» که نخستین و پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای کشور و یکی از 7 ربات برتر انسان‌نمای جهان است، دیروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رونمایی شد.
سورنا ۳، با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلو در زمره ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ است. این ربات در مقایسه با سورنا ۲ پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته استف به‌طوری که تعداد درجات آزادی از ۲۲ درجه در سورنا ۲ به ۳۱ درجه به سورنا ۳ افزایش یافته است. از این تعداد ۱۲ درجه آزادی در پاها، ۱۶ درجه آزادی در دست‌ها، ۲ درجه آزادی در گردن و یک درجه آزادی در کمر این ربات قرار دارد. هر پای ربات دارای ۶ درجه آزادی است که می‌توان گفت 3 درجه آزادی در ران، یک درجه آزادی در زانو و 2 درجه آزادی در مچ را داراست. این ربات قابلیت بینایی و شنیدن مجموعا 200 کلمه (فارسی) را دارد. ربات سورنا 2 از قابلیت بینایی و شنوایی برخوردار نبود اما این ربات دارای توانمندی‌های حرکتی در روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطح شیبدار، پله، دور زدن، حرکت رو به عقب و کنار، شوت زدن و برداشتن و تحویل اشیا را دارد. ازجمله قابلیت‌هایی که به نسل سوم ربات سورنا ۳ اضافه شده است، می‌توان به حرکت روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطوح شیبدار و بالا و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا از دیگر قابلیت‌های حرکتی این ربات به شمار می‌رود. سورنا ۳ قادر است از هر 2 طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را دارد. ارتقای سطح هوشمندی این ربات، اشیای قابل تشخیص بوده و موقعیت آن برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار می‌گیرد. همچنین شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنا ۳ به شمار می‌رود. همچنین سورنا 3 وضع بدن افراد را تشخیص می‌دهد و قابلیت تکلم ۲۰۰ کلمه/جمله هوشمند را دارد.
پروژه ربات انسان‌نما ملی سورنا ۳ توسط مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مدیریت عقیل یوسفی‌کما مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان کارفرما انجام گرفته است. در این پروژه علاوه بر اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران، از نخبگان دانشگاه‌ها و شرکت فعال در زمینه رباتیک بهره گرفته شده است.  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین رونمایی نسل3 از ربات ملی سورنا گفت: تحقق پروژه‌های اقتدارآفرین و فناورانه، صرفا با توجه و اهمیت‌بخشیدن به جایگاه عظیم نیروی انسانی جوان محقق می‌شود.رئیس هیأت‌امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اعلام حمایت این بنیاد از اساتید، نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاهی، بر ضرورت حمایت از این افراد تأکید کرد. در ادامه این مراسم، عقيل يوسفي‌کما، مدير طرح ملي ربات انسان‌نما با بیان این‌که نسل سوم ربات سورنا دارای قابلیت‌های خاص و منحصر به‌فرد این طیف از ربات‌های انسان‌نما است، افزود: پروژه ربات انسان‌نمای ملی سورنا 3 که از سوی مرکز سیستم‌ها و فناوری پیشرفته دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به‌عنوان مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان کارفرما انجام شد، از‌ سال 90 آغاز شده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسیده است.عقیلی‌کما با بیان این‌که ربات سورنا 3 با قدی برابر 190 سانتی‌متر و وزنی در حدود 98 کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد، گفت: این ربات در مقایسه با سورنا 2 پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و ضمن دارا بودن قابلیت حرکت روی سطوح ناصاف، سطوح شیبدار، بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها و دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا، قادر است از هر 2 طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را دارد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/49245/«سورنا-3»-نسل-پیشرفته-ربات-انسان‌نمای-برتر-رونمایی-شد