استان ها
 

 

با اعطای حکم توسط کمیساریای عالی محیط‌زیستی فرانسه
شهردار تبریز به‌عنوان عضو زیست‌محیطی سازمان‌ملل‌متحد منصوب شد
تبریز- احمد مرادپور| با حضور کمیساریای عالی محیط‌زیستی فرانسه، شهردار تبریز به‌عنوان عضو زیست‌محیطی سازمان‌ملل‌متحد منصوب شد و حکم خود را دریافت کرد.
به‌نقل از روابط‌عمومی شهرداری تبریز، کمیساریای عالی محیط‌زیستی فرانسه، با حضور در تبریز، حکم دایمی عضویت نجفی را به‌عنوان عضو زیست‌محیطی سازمان‌ملل‌متحد منصوب و به وی اعطا کرد.
شهردار تبریز در این مراسم، با بیان این‌که حل معضلات حوزه محیط‌زیست بدون همگرایی ملی و بین‌المللی میسر نیست، اظهار داشت: تبادل تجربیات کشورهای مختلف درخصوص مسائلی از قبیل آلودگی هوا، بحران کم‌‌‌آبی و تاثیرات سوءفرآیندهای صنعتی، گره‌گشای بخش مهمی از معضلات شهروندی است.
وی با ابراز خرسندی از عضویت در بخش محیط‌زیست سازمان‌ملل‌متحد متذکر شد: امیدواریم با این اتفاق مبارک، بتوانیم گامی ارزنده در طرح و بررسی راهکارهای زیست‌محیطی کشور و شهرمان داشته باشیم.
کردوس، کمیساریای عالی محیط‌زیستی فرانسه نیز در این مراسم، ابراز امیدواری کرد که عضویت نجفی در سازمان زیست‌محیطی ملل‌متحد، فصل جدیدی در پیگیری موضوعات حوزه محیط‌زیست کشورمان باشد.

نخستین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای در گیلان
مجتبی عابدینی‌بی‌بالانی| نخستین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای 23آبان در مجتمع فرهنگی- تفریحی زیباکنار استان گیلان برگزار می‌شود.
دکتر شاهرخ یوسف‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان و دبیر نخستین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای با اعلام این خبر گفت: این همایش با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری گیلان و به‌منظور استقرار نخستین پایلوت سیستم ترومای ایران در گیلان برگزار می‌شود.
به‌گفته وی، سیستم تروما درواقع یک شبکه برنامه‌ریزی شده جامعه هماهنگ و مقرون‌به‌صرفه در پاسخ به آسیب در سطح کشوری و بومی است که افزایش توانایی ارایه مراقبت و درمان حادثه‌دیدگان را شامل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان ادامه داد: در این سیستم ارایه مراقبت در تمام مراحل، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش‌بیمارستانی، بیمارستان و ارایه خدمات توانبخشی برای افراد مصدوم سازماندهی می‌شود، بنابراین با توجه به مزایای فراوان ایجاد سیستم تروما و نیز ضرورت‌های قانونی مصوب در این زمینه، مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان با مطالعه و بررسی گسترده سیستم‌های مختلف ترومای در جهان و ارزیابی ساختارهای مربوطه و طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان و متخصصان در زمینه‌های گوناگون اقدام به تدوین طرح ایجاد و توسعه سیستم تروما در کشور کرد.
یوسف‌زاده افزود: سالانه نزدیک به ۸/۵‌میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر یکی از انواع حوادث کشته می‌شوند که حدود ۲۴/۱‌میلیون مورد از این مرگ‌ها مربوط به حوادث ترافیکی است.
وی اظهار داشت: حوادث ترافیکی در ‌سال ۲۰۱۰ مسئول ۵۲/۲‌درصد کل مرگ‌ها در جهان بوده، درحالی‌که بیش از ۹۰‌درصد از مرگ‌ومیر در جاده‌ها در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد و این کشورها حدود نیمی از وسایل نقلیه جهان را دارا هستند، متاسفانه در کشور ما حوادث ترافیکی پرتلفات‌ترین نوع حوادث است، به‌طوری‌که 5/2‌درصد از کل حوادث جاده‌ای دنیا در ایران رخ می‌دهد. دبیر نخستین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای گفت: از حوادث جاده‌ای می‌توان به‌عنوان یکی از پیامدهای عصر‌نوین نام برد که سلامت بشر امروز را به مخاطره انداخته و مقابله با این پدیده، همکاری و هم‌اندیشی نخبگان سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد، از این‌رو وجود یک رویکرد سیستماتیک برای کاهش مرگ‌ومیر و ناتوانی ناشی از صدمات، سبب به وجود آمدن سیستم تروما شده است.
به‌گفته یوسف‌زاده؛ در‌سال گذشته مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان همزمان با نام‌گذاری سومین یکشنبه نوامبر هر‌سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای اقدام به برپایی همایشی استانی کرد که در آن مهم‌ترین آسیب‌ها، راهکارها و پیشنهادات برون‌رفت و کاهش ترومای جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت.  گفتنی است، مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای استان گیلان در بیمارستان پورسینای رشت مستقر است که معاون وزیر بهداشت در بازدید از این بیمارستان و در جمع مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، اورژانس بیمارستان پورسینا را به‌عنوان خط اول درمان در گیلان دانست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/48779/استان-ها