گزارش «شهروند» از صعود مقتدرانه کماندار معلول به المپیک
 
زهرا نعمتی تاریخ ایران و جهان را تکان داد
 

 

شهروند| این‌که یک شخص سالم ناگهان معلول شود، اتفاق عجیبی نیست اما اگر کسی، مسیری متفاوت بپیماید، باید به احترامش ایستاد و کف زد. در روزهایی که جنجال‌های مربوط به اعزام تیم فوتسال بانوان، محل جدل‌های کلامی و انتقادات فراوان شده، زن دیگری از کشورمان تاریخ ساز شد.
قهرمانی تاریخی
زهرا نعمتی، ورزشکار بخش ریکرو انفرادی رشته تیراندازی با کمان در رقابت‌های آسیایی با شکست حریفانی از ازبکستان، کره شمالی، مغولستان و ویتنام راهی فینال شد و هرچند آن‌جا مقابل «کانگ اون‌جو» از کره شمالی، 6 بر 2 شکست خورد اما به‌عنوان اولین ورزشکار معلول تاریخ ورزش ایران و دومین ورزشکار تاریخ ورزش دنیا پس از اسکار پیستوریوس، دونده جامائیکایی جواز حضور در المپیک را به‌دست آورد. نعمتی نخستین ورزشکار معلول ایرانی است که علاوه بر سابقه قهرمانی در بازی‌های پارالمپیک، موفق شده سهمیه حضور در المپیک را هم بدست آورد تا هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک را تجربه کرده باشد. هنوز او با غرور از سکوی افتخار پایین نیامده بود که سیل تحسین و تمجیدها به سوی این بانو روانه شد. وزارت ورزش با ارسال بیانیه‌ای این موفقیت بزرگ را حاصل اراده بزرگ و باورنکردنی نعمتی دانست و برای او در مسابقات بزرگ بعدی آرزوی موفقیت کرد. کیومرث‌هاشمی، رئیس کمیته المپیک ایران در پیام تبریک خود نوشت: «بار دیگر بانوان پر افتخار ورزش کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی موفق به کسب افتخاری شدند که بدون تردید تا سالیان ‌سال در تاریخ ورزش کشورمان ماندگار خواهد شد. همان‌گونه که بانوی محجبه کشورمان نشان داد، برای موفقیت در عرصه بین‌المللی وقتی توکل برخدا و تمرین و برنامه‌ریزی باشد، هیچ عاملی حتی معلولیت نمی‌تواند سد راه آنها باشد.»
درخواست نشان دولتی از سوی خسروی‌وفا
در این بین محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان درخواست ویژه و جالبی کرد: «نعمتی پیش از معلولیت تکواندوکار بود که 8، 7سال قبل بر اثر سانحه دچار ضایعه نخاعی شد و از آن پس به رشته تیراندازی با کمان روی آورد. او نام خودش را جزو 25 ورزشکار برتر تاریخ پارالمپیک در 25‌سال اخیر قرار داده است. نعمتی یک افتخار بزرگ نصیب ورزش ایران کرد. نعمتی 3‌سال قبل بالاترین جایزه اسپورت آکورد را از آن خود کرده بود و 2‌سال قبل با حضور در سازمان ملل با دبیرکل این سازمان دیدار کرد. پیش از اعزام گفته بودم نعمتی تمام تمرکزش را روی کسب سهمیه المپیک بگذارد و حالا هم اختیار و انتخاب را برعهده خودش گذاشته‌ام اما طی صحبتی که با او داشتم او تصمیم دارد برای کسب سهمیه پارالمپیک در تایلند بماند. من پیشنهاد دادم بابت این موفقیت، نشان ویژه کشوری به نعمتی اهدا شود. اصلا شاید بد نباشد نعمتی پرچمدار ایران در المپیک شود. اتفاقی فراتر از ورزش توسط این بانو رخ داده است.»
آیا به زهرا نعمتی اجازه حضور در رقابت‌های کسب سهمیه پارالمپیک در تایلند داده می‌شود؟ شجاعی، رئیس فدراسیون تیر وکمان به این سوال جواب داد: «یک ورزشکار نماینده یک مملکت و کشور است و متعلق به فدراسیون نیست. اگرچه طی یکسال گذشته هزینه تمام اردوهای داخلی و برون مرزی با فدراسیون بود اما در بخش کسب سهمیه پارالمپیک بستگی به تشخیص زهرا نعمتی دارد که حضور پیدا کند یا خیر؟ البته یقین دارم خسروی‌وفا از حضور او در کسب سهمیه پارالمپیک استقبال خواهد کرد. امیدوارم در پارالمپیک نیز افتخارآفرین باشد.»
نعمتی، پیستوریوس جدید
موفقیت یک معلول در بخش سالم‌ها ما را یاد اسکار پیستوریوس، دونده جامائیکایی دیروز و متهم به قتل زندانی شده امروز می‌اندازد. نعمتی درست مثل او، ناامیدی‌ها را پس زد و به‌عنوان یک معلول در المپیک هم فعالیت کرد. داستان این قهرمان، البته همیشه این‌قدرها هم شیرین نبوده است. او پس از شرکت در المپیک 2012 در یک دوره مسابقه دیگر هم شرکت کرد و تاوان سختی پس داد. لجبازی‌ها کار را به جایی رساند که او به دلیل حضور در اردوی المپیکی‌ها از تیم پارالمپیک خط خورد. نعمتی بی‌خبر از برگزاری تورنمنتی مهم در ورزش معلولان، اردوی تیم المپیک را شروع کرد و بلافاصله از تیم‌ملی پارالمپیک خط خورد! اتفاقی که سهمیه پارالمپیک را از او گرفت! او اما هنوز امیدوار است: «اگر شجاعی و خسروی‌وفا صلاح بدانند در رقابت‌های کسب سهمیه پارالمپیک نیز شرکت خواهم کرد. واقعا خوشحالم بالاخره تلاش‌های شبانه‌روزی‌ام جواب داد و به‌عنوان تنها نماینده ایران موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ریو شدم. البته این سهمیه تنها متعلق به من نیست بلکه متعلق به تمام کاروان ایران است که با تشویق‌های خود انگیزه من را برای کسب سهمیه ریو چند برابر کردند این سهمیه را به تمام مردم ایران و حامیان همیشگی‌ام تقدیم می‌کنم.» حالا باید دید آیا فدراسیون جانبازان و معلولان دست از لجبازی برمی‌دارد و دومین موفقیت نعمتی این‌بار در بخش معلولان شکل می‌گیرد یا نه. اگر او در انتخابی پارالمپیک شرکت کند به احتمال زیاد یکی از معدود ورزشکاران قادر به حضور توامان در المپیک و پارالمپیک خواهد شد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/48495/زهرا-نعمتی-- تاریخ-ایران-و-جهان-را-تکان-داد