خارج از مرز
 

 

در استرالیا صورت گرفت
5 ماه ابهام در پرونده تجاوز به دختر پناهجوی ایرانی
دختر 23 ساله ايراني كه به استراليا پناهنده شده بود، پشت مرزهای این کشور از سوي فردي ناشناس مورد تجاوز قرار گرفت. 5 ماه از اين حادثه مي‌گذرد اما هنوز تكليف اين پرونده مشخص نشده است. اين در حالي است كه دختر جوان افسرده شده و  2بار دست به خودكشي زده است.
ماه می ‌سال گذشته دختر 23 ساله ایرانی كه در كمپ زندگي مي‌كرد، زمانی که از دیدار دوستان خود به کمپ پناهندگان در جزیره «نائورو» کشور جزیره‌ای و 21 کیلومتري در اقیانوس آرام بازمي‌گشت مورد تجاوز قرار گرفت. پس از اين حادثه تلخ اين دختر ايراني، دچار افسردگی شد و حتي دو بار تلاش کرد دست به خودکشی بزند، اما جان سالم به در برد. از آن زمان تا كنون اين اتفاق در سكوت خبري مانده بود و كسي در رابطه با اين موضوع حرفي نزده بود. تا اينكه در نهايت سارا هنسون نماینده حزب سبز در مجلس سنای استرالیا و همچنین برادر این دختر پرده از بخش‌هایی از ماجرا برداشتند. با فاش شدن اين ماجرا نیروی مرزی استرالیا اعلام کرد كه از این حادثه آگاه است، اما اثبات آن زمانبر است. پلیس محلی نيز ابتدا کل ماجرا را کتمان می‌کرد اما سپس تحقیقاتی را دراین‌باره شروع کرد هرچند کسی را به انجام این جنایت متهم نکرده است.
از طرف دیگر، مسئولان مرزبانی استرالیا وقوع این حادثه را تأیید کرده و از شروع تحقیقات درباره آن خبر داده‌اند. یک سخنگوی وزارت مهاجرت استرالیا در بیانیه‌ای گفته است:  «قرباني اين حادثه امکانات درمانی موردنیاز و درمانی روحی روانی را در نائورو دریافت کرده است. متخصصان درمانی هم تشخیص داده‌اند که او نیازی به انتقال به استرالیا برای ادامه درمان ندارد.»
پس از آن بخش ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران درباره این حادثه گفت: «این خبر هنوز به دست ما نرسیده است. معمولا ۹۹٫۵‌درصد پناهندگان ایرانی مایل نیستند با کنسول ملاقات کنند. استدلال آنها این است که این دیدار می‌تواند پرونده پناهندگی آنها را در استرالیا با مشکل روبه‌رو کند. ما سال‌هاست با دولت استرالیا در مورد شرایط این اتباع ایرانی در تماس هستیم.»
اما درحال حاضر دولت استرالیا امکان درمان این دختر آسیب‌دیده را در این کشور فراهم نکرده‌ است. امید برادر این دختر به خبرگزاری آنا گفت:  «مدت کوتاهی پس از این حادثه مسئولان استرالیایی به ما گفتند که در چند روز آینده شما و خانواده‌تان به شهر «بریزبین» استرالیا منتقل خواهید شد تا در پروسه ویژه درمانی در کنار خواهرتان باشید. اما این اتفاق هرگز روی نداد و خواهرم در جزیره «نائورا» تنها مانده است.» امید می‌گوید:  «خواهرم به خاطر این حادثه دچار افسردگی شده است. او یک بار با بریدن رگ و یک بار با سر کشیدن بطری سم حشره‌کش اقدام به خودکشی کرد. بعد از این ماجرا او را در بیمارستان بستری کردند اما او نه با کسی حرف می‌زد و نه غذا می‌خورد.» سارا هنسون، نماینده حزب سبز در مجلس سنای استرالیا نيز دراین‌باره می‌گوید:  «دختر جوان نمی‌تواند کمک درمانی که به آن نیاز دارد را دریافت کند. این وضع به‌طور مستقیم از «کانبرا» يعني پایتخت استرالیا پیگیری می‌شود. چیزی که می‌دانیم این است که هیچ‌کسی متهم به تجاوز نشده است. درواقع حتی شهادت شاهدان عینی حادثه نیز دریافت نشده است.»در حال حاضر یک کمیته سنای استرالیا درحال تحقیقات درباره پرونده فسادی است که بیانگر بدرفتاری و تجاوز جنسی در کمپ نائورا است. هنسون می‌گوید که این گزارش چیزهایی را روشن می‌کند که دولت استرالیا دوست ندارد آنها بیان شوند. استرالیا یکی از مقاصد مهم پناهجویان در جهان محسوب می‌شود اما دولت این کشور چند سالی است مقررات بسیار شدیدی را برای جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور وضع کرده است.  این دو جزیره قراردادهایی برای نگهداری از این افراد با دولت استرالیا دارند اما وضع زندگی پناهجویان در این دو جزیره مطلوب نیست. براساس آمارهایی که دقت بالایی هم ندارند حدود ۳۰۰ ایرانی در هر یک از این دو جزیره در کمپ‌های پناهندگی زندگی می‌کنند. در اسفند ماه‌ سال ۱۳۹۲ اعتراض به وضع یکی از این کمپ‌ها در جزیره «مانوس» منجر به دخالت نیروهای امنیتی شد که در جریان درگیری پیش‌آمده، رضا براتی پناهجوی ایرانی که او هم ۲۳ ساله بود با شلیک گلوله کشته شد. در این درگیری ۷۷نفر هم زخمی شده بودند. بر روی وب سایت سفارت استرالیا در ایران نیز تصاویری قرار داده شده که بیانگر عدم استقبال دولت این کشور از پناهجویان دریایی است.

تکه‌های پیداشده متعلق به بوئینگ ۷۷۷ مالزی نیست
تکه‌های پیدا شده هواپیما در مالدیو متعلق به هواپیمای پرواز ام‌اچ ۳۷۰ نبوده است. گروه تحقیق مالزی تکه‌های پیدا شده هواپیما را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این تکه‌ها متعلق به هواپیمای پرواز ام اچ 370 خطوط هوایی مالزی نبوده است. این گروه دهم اوت برای بررسی تکه‌های پیدا شده راهی مالدیو شد. این تحقیقات درحالی صورت گرفت که دریچه بال هواپیمایی که ظاهرا متعلق به هواپیمای پرواز ام اچ 370 بود در جزیره رئونیون در اقیانوس هند پیدا شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی از کوالالامپور، نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی مدتی بعد تأیید کرد که این قطعه متعلق به بوئینگ 777 بوده است که‌ سال گذشته ناپدید شد اما فرانسه خواستار احتیاط بیشتر در این‌خصوص شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/40236/خارج-از-مرز