یک الگو برای مستندسازی فعالیت سمن‌ها
 
تلاش‌های انجمن حامی و همراهان بومی
 

 

انجمن حامی، سازمانی مردم‌نهاد و داوطلبانه است که بر پایه اعتماد عمومی و جذب کمک‌های نقدی، معنوی و بشردوستانه نیکوکاران و حمایت نیروهای متخصص با تکیه بر همراهان بومی تلاش می‌کند تا ضمن ساخت، بازسازی، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و فرهنگی و همچنین نظارت و پشتیبانی و ارتقای دایم آنها در مناطق بسیار دورافتاده و محروم امکان تحصیل، رشد فرهنگی و ارتقای سطح کیفی آموزش را برای کودکان و نوجوانان این مناطق فراهم آورد و دسترسی آنها را به فرصت‌های مناسب برای رشد آموزشی و فرهنگی و بروز توانایی‏های شخصی میسر ساخته و از استعدادهای این مناطق در جهت ارتقای فرهنگ و ایجاد زیرساخت جامعه‌ای سالم و کارآمد توانمند کند.
انجمن حامی بر پایه اصول و مبانی انسانی، رسالت سنگین توجه به پرورش فکری و توسعه‌فرهنگی و آموزشی کودکان و نوجوانان مناطق محروم و دورافتاده را با امید به یاری نوعدوستان فرهیخته بر دوش خود احساس می‌کند.
انجمن حامی عمیقا بر این باور است که استعدادهای خاموش و گم‌شده کودکان و نوجوانان مناطق محروم، در صورت توجه و حمایت، پایه‌های اصلی ساخت دنیایی بهتر و زیباتر خواهند بود که ما به نسل آینده تحویل می‌دهیم و این حمایت و مراقبت اگر مهم‌تر از اهمیت‌دادن به سلامتی آنها نباشد، کم‌ارزش‏تر نیست.  انجمن حامی براساس اصول انسانی، آموزش و برخورداری از امکانات برابر تحصیل را حق مسلم تمامی کودکان این سرزمین می‌داند، کودکانی که آینده‌سازان فردایی باشکوه هستند و در این مسیر دشوار نیازمند کمک‌های مالی و معنوی انسان‌های بزرگی است که آینده دنیای خویش را در دستان کودکان امروز می‌بینند. انجمن حامی برای دستیابی به رسالت‌اجتماعی و اهداف خویش و همچنین برآورده ساختن چشم‌انداز مقدس انجمن می‌خواهد با ایجاد سازمانی علمی، متعهد، شفاف، صادقانه و متمرکز ماموریت خویش را، ساخت، تجهیز و حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی در مناطق محروم کشور با تکیه بر نیروهای بومی و استفاده حداکثری از امکانات محلی قرار داده و پشتیبانی دایم از مراکز ایجاد شده را جزو تعهدات لاینفک خود می‏داند و رسیدگی و حمایت از مراکز تحت پوشش و کودکان آنها را از یاد نخواهد برد.
انجمن حامی برای اجرای ماموریت خویش می‏بایست ضمن جلب اعتماد عمومی، تمام توان خویش را برای جذب کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیکوکاران و سازماندهی داوطلبان متخصص به کار بندد و با ارایه گزارش‌های شفاف مالی و برقراری ارتباط مستمر با حامیان، پایه‌گذار همتی صادقانه و عاشقانه خواهد بود.
گزارش عملکرد انجمن حامی ‌سال ۱۳۹۳
هیات‌مدیره:   
1- بازنگری و سازماندهی ساختار انجمن و تهیه ساختار نهایی
2- جذب خیرین
3- مدیریت اجرای پروژه‌های انجمن
4- تعامل و تبادل‌نظر با کارگروه‌ها (در شورای مدیران)
5- ثبت لوگوی جدید انجمن
6- تامین محل جدید (به‌صورت استیجاری) برای انجمن مجموعا، انجمن با اتمام 3 مدرسه شروع به ساخت 2مدرسه جدید، ادامه ساخت 2مدرسه از گذشته، خرید ادامه ساخت دو کتابخانه در روستاهای محروم کشور باتوجه‌به کمک‌های خیرین و اعتبارات خیرین و «سازمان نوسازی و تجهیز مدارس» حجم قابل‌قبول و بسیار خوبی را در سال 93 ارایه کرده است.
کارگروه‌ها:   
1- کارگروه پشتیبانی مدرسه: کارگروه مذکور طی نشست‌ها و بازدیدهای متعدد در طول سال به‌منظور ارتقای سطح آموزش و نظارت برکیفیت آموزش، نحوه بهره‌برداری صحیح از مدارس اقدامات درخور توجهی را ارایه کرده‌اند.
2- مجموعا 13 مدرسه و مرکز آموزشی با تعداد 1908 دانش‌آموز (در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) تحت پوشش مقدمات مذکور قرارگرفته‌اند.
3- مذاکره با والدین دانش‌آموزان دختر و رفع مانع از ادامه‌تحصیل ایشان
4- ارسال 3047 بسته نوشت‌افزار جهت دانش‌آموزان به مدارس تحت‌پوشش
5- ارسال جوایز دانش‌آموزان برتر المپیاد مدرسه خورشید
6- ارسال 200 دست مانتو و مقنعه، لوازم ورزشی ازجمله فعالیت‌ها به‌شمار می‌رود
7- تامین کتاب‌های کمک آموزشی، معرفی دانش‌آموزان جهت آزمون پیش‌دانشگاهی
8- جذب کمک‌های مالی از خیرین داخل و خارج از کشور
9- شرکت اعضای کارگروه در دوره‌های آموزشی مرتبط
10- فعالیت‌های این کارگروه از مطلوبیت بسیار خوبی برخوردار بوده است.
- ارزیابی از روند تحصیلی، تقویت و ارتقای سطح آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان و نیز معلمان و مربیان از دیگر کارگروه‌های این گروه است.
کار گروه کتابخانه:   
1- کارگروه مذکور در سال 93 موفق به تجهیز 5 کتابخانه جدید تحت‌پوشش شد
2- ارسال کتاب به 9 کتابخانه روستایی دیگر
3- ایجاد کارگروه توانمندسازی کتابداران روستایی
4- ایجاد ارتباط نمادین بین دانش‌آموزان تهرانی و  روستاها
5- شرکت فعال در جشنواره «گروهی  کتابخوانی» و کسب تقدیر‌نامه و جایزه بن کتاب
6- ارتباط گسترده با ناشران
7- نظارت، ارزیابی و پشتیبانی کتابخانه‌های تحت‌پوشش طی 12 سفر روستایی
8- جذب کمک‌های مالی خیران
9- تعامل با موسسه پژوهشی کودکان دنیا، نماینده مرتبط مجلس شورای اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان، مسئولان، جلسات هم‌اندیشی در کتابخانه‌های روستایی و مدارس تهران، مشارکت در جشنواره‌های نهادی ذیربط.
کارگروه آموزش:  
1- این واحد آموزش‌های برنامه‌ریزی شده را براساس اعلام نیاز کارگروه مدرسه و تحقیقات محلی، با همکاری و پشتیبانی «بنیاد قلمچی، بنیاد همدلان و حمایت مالی آقای شهسوریان» به مرحله اجرا گذاشته‌اند.
2- آموزش‌ها در سطوح مدیران ابتدایی و معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستان اجرا شده است.
3- افزایش توان علمی ۸۰ دانش‌آموز متعهد و برتر در مقطع پیش‌دانشگاهی برای راهیابی به دانشگاه
4- برگزاری آزمون کنکور آزمایشی در روستاهای دشتیاری  برای نخستین‌بار
5- سوادآموزی، خواندن و نوشتن به دانش‌آموزان مدرسه بلوچی عبدالله سیستان‌وبلوچستان
 هزینه‌های اجرای آموزش‌ها از طرف بنیادهای مذکور تأمین شد و از دی‌ماه ۹۳ نیز خوشبختانه جهت ادامه کار پشتیبان مالی جذب شده است و تلاش شده که هزینه‌های آموزشی عمدتا به‌صورت بسته‌های مختلف تهیه و به خیران پیشنهاد کرد که این امر در‌ سال 94 محقق خواهد شد.
 باتوجه‌به فعالیت‌های مذکور از آن‌جا که تأثیر آموزش زودبازه نیست، لذا اظهارنظر را به آینده موکول می‌کنیم.
فهرست فعالیت‌های انجمن‌ سال ۱۳۹۲
اتمام عملیات ساخت و افتتاح:  
- کتابخانه مهتاب روستای قاسم‌آباد بمپور ایرانشهر بلوچستان تیر 92
- کتابخانه روستای ژیوار اورامان کردستان
- مدرسه گشت سراوان بلوچستان بهمن 92
- دبستان روستای چلناب ورزقان آذربایجان‌شرقی دی 92
 آغاز به ساخت:  
- دبیرستان دخترانه شش کلاسه روستای مرزی عاشقلو خودآفرین آذربایجان‌شرقی خرداد 92
- دبستان روستای قاسم آباد دشتیاری چابهار بلوچستان  بهمن 92
- دبستان دوازده کلاسه محله حاشیه‌نشین مرادآباد چابهار بهمن 92
- دبستان شش کلاسه روستای صدیق زهی دشتیاری چابهار بلوچستان  آذر 92
- دبستان روستای پلانی دشتیاری چابهار بلوچستان اسفند 92
- کتابخانه روستای سوراب مرکزی ایرانشهر بلوچستان اسفند 92
- کلاس‌های آموزشی روستای قاسم‌آباد بمپور ایرانشهر بلوچستان بهمن 92
تجهیز کتابخانه:  
- روستای معصوم‌آباد بیرجند خراسان‌جنوبی تیر 92
- شهر زرینه کردستان بهمن 92
- روستای اشنویه کردستان آبان 92
- روستای کلپورگان سراوان بلوچستان تیر 92   
 برگزاری کارگاه آموزشی:  
چهار دوره کارگاه آموزشی در بهار، پاییز و زمستان 92 برای دانش‌آموزان، مربیان و مدیران در مدارس حامی منطقه دشتیاری چابهار به منظور ارتقای کیفیت آموزش، تحرک، خلاقیت و توجه به محیط‌زیست برگزار شد که بسیار موردتوجه دانش‌آموزان و مربیان قرار گرفت و تاثیرات آن در پایان‌ سال تحصیلی بررسی و ارایه می‌شود. یک کارگاه تجربی برای حل مشکل دوزبانه‌بودن کودکان در مقطع پیش‌دبستان با همکاری داوطلبان روستا راه‌اندازی شد که در قالب بازی، قصه و شعرخوانی با زبان فارسی آشنا شده تا برای ورود به دبستان آماده باشند آذر 92 کارگاه آموزشی برای کتابداران روستایی در دیزج ارومیه استان آذربایجان‌غربی برگزار شد و در کنار آموزش کتابداری طرح (با من بخوان) برای علاقه‌مند کردن کودکان روستایی به کتابخوانی آموزش داده شد. مرداد 92 برگزاری تعدادی کارگاه آموزشی برای اعضای انجمن به‌منظور تسهیلگری و درک وظایف سازمانی توسط آقای دکتر نوری‌نشاط، آقای مهندس صفایی و خانم دکتر قاسم‌زاده و...
پشتیبانی مدارس:  
ارسال لوازم‌التحریر و کتاب‌های کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان مدارس حامی مهر 92 تمام‌ سال ارسال کتاب به کتابخانه‌های روستایی.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/35852/تلاش‌های-انجمن-حامی-و-همراهان-بومی