نگاهی به فعالیت ها، عملکرد و روش کارموسسه پیام امید
 
خانواده زیرچتر امید
 
طرح نو| خیریه پیام امید تقریبا هجده سالی است که کارش را شروع کرده. کاری که طبیعتا در آغاز اگرچه به وسعت امروزی نبود و به شکل غیررسمی دنبال می‌شد اما انگیزه‌های زیادی برای تشکیل آن وجود داشت. برای همین هم چند جوان دانشجو را دور هم جمع کرد تا کارشان را به صورت تشکیل یک ان‌جی‌او جمع و جور و کوچک آغاز کنند و بعدها آن را گسترش دهند. از همان روز اول هم عمده فعالیت‌هایشان را روی بحث خانواده‌هایی متمرکز کردند که نیاز به کمک داشتند. به‌خصوص زنان سرپرست خانوار و دخترانی که قرار بود کنار دست مادرانشان بار زندگی را به دوش بکشند. خیریه امید اما رفته‌رفته بزرگ شد. آن‌قدر که امروز داوطلبان زیادی را جذب خودش کرده و کارهای بزرگی انجام داده است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش هم تا 5‌سال آینده این است که مدیریت یکی از مراکز تحت‌پوشش بهزیستی را به‌طور کامل بگیرد و کارهای آن را انجام دهد. حالا «طرح‌نو» سراغ این موسسه رفته با این تفاوت که این‌بار اعضای موسسه برای ما نوشتند و هر بخش را خودشان معرفی کردند. از سختی کار نوشتند و این‌که آرزو دارند یک روز برسد که هیچ آدمی روی زمین نیاز به حمایت و پشتیبانی نداشته باشد، همه آدم‌ها بتوانند به تنهایی و بدون نیاز به حمایت کسی زندگی کنند و بعد هم همه موسسات خیریه و انجمن‌ها تعطیل شوند، چون نیازی به آنها نباشد. آنچه امروز در «طرح‌نو» می‌خوانید معرفی موسسه پیام امید است که رویاهای زیادی برای ساختن یک جامعه بهتر در سر دارد.
 

نقش گروه خیریه خانواده‌ها چیست؟

|   شیما شریفی  |   عضو موسسه خیریه پیام امید   |

موسسه خیریه‏ پیام امید، برای دستیابی به اهداف خود، سعی بر تحت‌پوشش قرار دادن خانواده‏های ایتام، بی‏سرپرست، بدسرپرست و محروم جامعه دارد. از این‏رو خانواده‏های نیازمند معرفی شده را در مراحل تحقیقی که کارشناسان موسسه انجام می‏دهند، انتخاب و زیر پوشش قرار می‏دهد.
برای بهبود فعالیت‏ها، موسسه برای هر خانواده یک مددکار متخصص معرفی می‏کند تا بتواند علاوه بر ایجاد یک رابطه صمیمانه میان موسسه و خانواده، هرچه بهتر بتواند مشکلات آنها را از نزدیک لمس کرده و با جمع‏آوری اطلاعات و دسته‏بندی آنها بهترین راه‌حل را برای بهبود و رفع مشکلات این خانواده‏ها انجام دهد. تصمیم‏گیری درباره‏ مشکلات خانواده‏ها در گروه تخصصی که شامل شش نفر از مسئولان گروه‏هاست، انجام می‏شود. گروه تخصصی شامل شش گروه خیریه، مددکاری، سلامت، آموزش، کارسازان و مسکن است.
گروه خیریه خانواده‏ها
برنامه و هدف كلی این گروه، پیگیری و حل مشكلات و معضلات خانواده‏های زیر پوشش، با حفظ منزلت و همچنین ركن اصلی آن بررسی، پیگیری و حل موارد رفاهی و معیشتی خانواده‏های زیر پوشش است. موسسه سعی در رسیدگی و حل نیازها و مشکلات اصلی معیشتی این خانواده‏ها در مواردی  همچون: رفع کمبود آذوقه و مواد غذایی و پوشاک، برگزاری برنامه رفاهی و سرگرمی، تهیه جهیزیه دختران و هدیه ازدواج به فرزندان پسر، تهیه هدایای مناسبتی مثل سالروز  تولد، روز مادر و روز پدر برای افزایش بهبودی ارتباط دارد. از دیگر فعالیت‌های این گروه می‏توان به ایجاد بستر مناسب برای اشتغال اشاره کرد. اگر اعضای خانواده‏های زیر پوشش امکان حضور و فعالیت در کارگاه‏های (کارسازان) موسسه را نداشته باشند، با توجه به توانایی، جنسیت، روحیات، وضع جسمانی و معیشتی و مهارت‏هایشان، آنان را به مراکز معتبر کاریابی معرفی می‌کنند.
نیازهای معیشتی/ پخش آذوقه
برای رفع کمبود مواد غذایی و خوراکی خانواده‏ها، موسسه پیام امید برنامه‏ای را طراحی کرده است که طبق آن آذوقه‏ها هر سه‌ماه یک‏بار  به دست خانواده‏ها می‏رسند. این بسته‏ غذایی به نسبت نیاز و تعداد نفرات خانواده‏هاست؛ شامل تمامی مواد غذایی و بهداشتی است؛ گوشت مرغ، گوسفند، گوساله، برنج، روغن، قند، شکر، انواع حبوبات، چای، تن ماهی، عسل، ماکارونی، سویا، رب‌گوجه، خرما، پنیر، انواع مواد شوینده و دستمال کاغذی در هر دوره، تهیه و پخش می‏شود.  
جهیزیه عروس
تهیه جهیزیه از مشکلات عمده‏ای است که خانواده‏های زیر پوشش با آن مواجه هستند؛ از این‏رو موسسه به کمک خیران حامی، اقلام ضروری جهیزیه مانند فرش، یخچال، اجاق گاز، سرویس چینی، سرویس تفلون، کمد، رختخواب‌و... را تهیه می‏کند تا این فرزندان بتوانند زندگی مشترک خود را با سربلندی و طیب خاطر شروع کنند و بتوانند کمک حال خانواده خود نیز باشند.
پوشاک شب عید
تهیه و اهدای پوشاک از دیگر برنامه‏های این گروه است که براساس میزان نیاز خانواده، این هدیه در هفته آخر اسفند تحویل خانواده‏ها می‏شود. این گروه سعی دارد تمامی پوشاک موردنیاز خانواده‏ها از قبیل مانتو، شلوار، لباس، کیف و کفش‌و... را تهیه کند. هدف گروه از اجرای این برنامه، ایجاد حس خوب و شاد در میان خانواده و همچنین کاهش - هرچند ناچیز- فشار و مشکلات مالی سرپرستان خانواده‏هاست.
رفاه و سرگرمی
موسسه با مشاوره با متخصصان روانشناسی همیار، برای ایجاد محیطی متنوع و متفاوت برای این خانواده‏ها، اقدام به برگزاری سفرها و تورهای سیاحتی و زیارتی می‏کند. تمامی هزینه‏ها را موسسه به کمک خیران و یاری‏رسانان تقبل می‏کند تا بتواند هر چند ناچیز، ولی سهمی در کاهش مشکلات روحی آنان داشته باشد. به این منظور، موسسه همه‌ساله اقدام به برگزاری سفر زیارتی و سیاحتی مشهد مقدس برای تعدادی از خانواده‏ها می‏کند که به یاری و کمک خداوند و خیران حامی موسسه، نتایج بسیار مثبت و مفیدی در حل برخی از مشکلات آنان به دست آمده است. همچنین گام بلندی برای ایجاد ارتباط قوی‏تر مبتنی بر اعتماد بین موسسه و خانواده‏ها برداشته شد. همچنین در طول سال، برگزاری جشن‏ها و تورهای یک روزه از برنامه‏های اصلی آنان است.  
برنامه‏های دیگری نیز برای رشد معلومات عمومی و ارتقای فرهنگی اعضای زیر پوشش ترتیب داده شده است؛ از آن جمله بازدید از مکان‏های تاریخی و فرهنگی است که ضمن فراهم‌کردن محیطی شاد و آموزشی برای فرزندان در یک روز پایانی هفته، در حاشیه آن سمیناری آموزشی-تربیتی برای والدین آن‏ها برگزار می‏شود. همچنین فعالیت‌های جامع دیگری براساس نیاز آن‏ها انجام می‏شود.

فرزندان امید چه کسانی هستند؟

|   وحید غلامی  |    عضو موسسه پیام امید  |

دوستانِ گروه  بهزیستی در دو رده:  (1) مادی و (2) غیرمادی با فرزندان امید در ارتباط هستند.
در رده کمک‏های مادی، همان‌گونه که از نام آن پیداست، از بودجه‏ تخصیص‏یافته در پیام امید به گروه فرزندان، برای رفع نیازهای مختلف آنان استفاده می‏شود. در یک‌سال گذشته این گروه برنامه‏های مختلفی را به انجام رسانده است که می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:  
پرداخت هزینه‏های پزشکی (این هزینه در چند مورد خاص بوده که در بیماری مربوطه، زیر گروه بودجه‏های سازمان بهزیستی قرار نمی‏گرفته، اما از نظر کار‏گروه فرزندان پیام امید، ضروری تلقی می‏شده است)
پرداخت هزینه‏های بهداشتی (آموزش و هزینه‏کرد در این بخش برای جلوگیری از مشکلات پزشکی ناشی از رعایت‌نکردن مسائل بهداشتی مد‏نظر بوده است. چند مورد مشکل بهداشتی که منجر به بیماری‏های پوستی می‏شده، در این بخش رفع شده است)
پرداخت هزینه‏های ثبت‌نام دانشجویان (بخش عمده‏ بودجه گروه فرزندان صرف هزینه ثبت نام دانشجویان می‏شود. این دانشجویان از فرزندان ترخیص شده مرکز بهزیستی هدف هستند که خوشبختانه با پیگیری و کمک دوستان ما در کار‏گروه فرزندان امید، تعداد آن‏ها هرساله افزایش می‏یابد)
هزینه رفت‌وآمد دانشجویان و تهیه کتاب‏های درسی (جدا از هزینه‏های ثبت‌نام و برای برآوردن حداقل‌ها برای فرزندان امید، هزینه‏های رفت‌وآمد و کتاب‏های درسی دانشجویان تأمین می‏شود)
هزینه معلم برای تدریس دروس تخصصی (در برخی موارد مجبور به هزینه‏کرد گرفتن معلم خصوصی برای چند دانش‌آموز از فرزندان امید بوده‏ایم)
پرداخت وام در مواردی مشخص و ضروری (وام تنها در موارد بسیار خاص و عموما به فرزندان ترخیص شده پرداخت می‏شود. در این مسیر و به تشخیص مسئولان گروه، سعی داریم با توجه به استانداردهای رفتاری میان اعضای فعال در گروه، مبنی بر رفتار غیر‏ترحم‏آمیز و کاملا متقابل از نظر انسانی، تعهد بازپرداخت برای فرزندان درنظر بگیریم که این مسأله در تقویت روحیه‏ مسئولیت‏پذیری آن‏ها نیز موثر است)
کمک هزینه مسکن و ازدواج (بسیاری از فرزندان ترخیص شده هر ساله با مشکل مالی برای تهیه مسکن روبه‌رو هستند که در موارد متعدد کار‏گروه فرزندان این مشکلات را در‌سال گذشته برطرف کرده است. این کمک‏ها در مواردی بدون بازگشت و در مواردی به تشخیص همکاران به شکل وام بوده است. همچنین دو مورد ازدواج در میان فرزندان ترخیص شده در این سال‌ها داشته‏ایم که سعی کرده‏ایم در حد معقولی، با توجه به بودجه‏ گروه، آنها را حمایت کنیم)
در کنار کمک‏های نقدی گفته شده، کمک‏های غیر‏مادی دوستان فعال در گروه نیز جای توجه دارد، که می‏توان تمامی آن‏ها را با نام «همراهی‌وهم‏فکری» خلاصه کرد.
بازدید منظم دو هفته‏ای از مرکز هدف (دوستان همکار ما در گروه فرزندان هر دو هفته طبق برنامه‏ای منظم به مرکز هدف بهزیستی مراجعه و چند ساعتی را با فرزندان امید می‏گذرانند. در همین باره، دیدارهای دوستانه‏ زیادی با فرزندان ترخیص شده به شکل انفرادی یا گروهی، در محل زندگی آن‏ها انجام می‏شود. این دیدارها زمینه‏ساز نزدیکی هرچه بیشتر و صمیمت باارزش متقابل گشته که پایه‏ عمده‏ فعالیت‌های بعدی را بنیان می‏گذارند. در این دیدارها به این فرزندان نزدیک شده و کمابیش در جریان روزمره و مشکلات و خوشی‏های آن‏ها قرار می‏گیریم و راهی برای تصمیم‏های موردی و دقیق باز می‏شود)
تدریس به فرزندان امید (بخش مهمی از نیازهای درسی فرزندان امید را اعضای گروه فرزندان پیام امید و بدون هیچ‌گونه هزینه‏کردی انجام می‏دهند. این‏گونه کمک‏های درسی در زمان امتحانات بیشتر می‏شود. این کمک‏های درسی چه برای دانش‏آموزان و چه دانشجویان انجام شده و عمدتا نوعی از تشویق به درس خواندن هم در آن لحاظ می‏شود که انگیزه‏های درسی فرزندان قوی و زنده بماند)

فعالیت‌های گروه آموزش پیام امید

|   بهناز توحیدی  |   عضو موسسه پیام امید   |

آموزش در معنای تعلیم و تربیت محدود به مدرسه، آموزش کودکان یا آموزش دروس خاص نیست. براساس قانون «آموزش حق همه، در هر زمانی و هر مکانی» است یا به عبارت بهتر «ز گهواره تا گور دانش بجوی»
متأسفانه در بسیاری از کشورها این حق از بسیاری، ازجمله کودکان گرفته شده است. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با ایجاد موسسات خیریه سازمان‌های غیردولتی، بسیاری از کودکان مشتاق آموزش، زیر پوشش قرار گرفتند.
موسسه خیریه پیام امید را می‏توان یکی از پیشگامان این امر دانست. از‌ سال 1381 که این موسسه به شکل رسمی آغاز به کار کرد، بحث ارتقای تحصیلی دانش‏آموزان زیر پوشش، مورد توجه قرار گرفت. در‌سال 1386 «گروه آموزش» پیام امید متشکل از مسئول گروه، رابط‏ها و معلمان تشکیل شد. براساس برنامه‌های این گروه هر خانواده تحت نظر 2 رابط قرار می‌گرفت؛ یک رابط وظیفه آموزش و رابط دیگر وظیفه پیگیری مشکلات خانواده‏‌ها را به عهده داشت. پس از دو‌سال این فرآیند براساس تخصص محوری و در قالب گروهی مجزا با نام «گروه رابطان» ادامه یافت.
تاکنون برنامه‏های آموزشی پیام امید به شکل‏های گوناگونی اجرا شده است. یکی از برنامه‏ها، برگزاری کلاس‏های تابستانی برای دانش‏آموزان در سطوح مختلف، با حضور اساتید مجرب آموزش‌وپرورش و داوطلبانی بود که برای تدریس اعلام آمادگی کرده بودند. برنامه هفتگی منظمی برای دانش‏آموزان در تابستان طراحی شده بود. خانواده‏ها نیز به دلیل اهمیتی که برای تحصیل فرزندان‏شان قایل بودند، از فعالیت این گروه بسیار استقبال کرده و در جریان پیشرفت فرزندانشان قرار می‌گرفتند. با شروع فصل مدارس، این کلاس‏ها تنها به روزهای آخر هفته محدود می‌شدند.  راه ‌و روش گروه آموزش خالی از کاستی‏ها و فراز و فرودهای خود نبوده اما به گفته برایان تریسی «مشکلات ما را متوقف نمی‏کنند، بلکه به ما آموزش می‏دهند». یکی از مشکلات عمده در آن زمان مسافت زیاد دفتر موسسه با محل زندگی دانش‌آموزان بود که با انتقال دفتر موسسه به خیابان نواب این مشکل تا حدودی مرتفع گشت. کمبود فضا برای تشکیل کلاس‏ها مشکل دیگری است که متاسفانه همچنان نیازمند پیگیری و تلاش همیاران است.
با «طرح پشتیبان‏» که به تازگی در برنامه‌های آموزشی موسسه به اجرا گذاشته شده است، هر دو دانش‏آموز با یک پشتیبان در ارتباط هستند که وظیفه بررسی برنامه درسی، برنامه هفتگی و امتحانات دانش‏آموزان و سپس برگزاری کلاس‏های تقویتی برحسب نیاز را به عهده دارند. پشتیبان‏ها حتی از طریق تلفن دانش‏آموزان را مورد ارزیابی آموزشی قرار می‌دهند و این‏گونه از ضعف و پیشرفت آنها مطلع می‏شوند.
 اینک پس از 7‌سال تلاش روز افزون اعضای گروه آموزش پیام امید، پیام امیدی را برای آیندگان به ارمغان آورده است؛ پیام زندگی، روشنایی، که همیشه به یاد داشته باشیم این قانون طبیعت است که هیچ‌کس به تنهایی نمی‏تواند خوشبخت باشد؛ بلکه خوشبختی و سعادت را باید در سعادت و خوشبختی دیگران جست‏و‏جو کرد.

آهن‏ربایی به نامNGO

|    سمیرا راهی  |   عضو انجمن خیریه پیام امید  |

 در تمام دنیا پایه و اساس‏ فعالیت موسسات غیردولتی یا NGOها حرکت‌های خود‏جوش مردمی است. این سازمان‌ها که در حوزه‏های مختلف انسان‏دوستانه، محیط‏زیست و سایر اموری که هیچ نفع شخصی برای گردانندگان آن‏ها ندارد، فعالند و مانند آهن‏رباهایی هستند که کافی است یک‌بار جذب آن‏ها شوید.
در ایران هم چند سالی است این گونه سازمان‌ها به همت افرادی عموما جوان که به جای گذراندن امور شخصی، به فکر رفع نیازهای هم‏نوعان‏شان هستند، برپا شده‌اند. هدف اصلی NGO‏ها (با توجه به تعریف چارچوب فعالیت) خدمت بی‏چشمداشت به بهبود و سلامت همه‌جانبه جامعه‏ای است که در آن زندگی می‏کنند.
یکی از بزرگ‏ترین تفاوت اعضای NGO‏ها با سایر افراد جامعه در نوع نگاه آن‏ها به شهرشان است. کسانی که قسمتی از وقت و زندگی‏شان را وقف فعالیت برای کسانی می‏کنند که شاید هیچ‏گاه در زندگی با آن‏ها روبه‏رو نشوند، دیدن دردهایی است که زیر پوست جامعه جریان دارد و مهم‌ترین تفاوت رفتاری آن‏ها بعد از دیدن دردهای جامعه، اهمیت‌دادن به آنهاست. چه بسا کسانی دردهای زیر پوستی جامعه را می‏بینند و به راحتی از کنار آن عبور می‏کنند.  کسانی که به باور بزرگ خدمتِ بی‏چشمداشت به هم‏نوعان خود می‏رسند، کسانی هستند که شاید در نظر عموم، مردمی بی‏درد و مرفه به‌نظر بیایند که حالا وقت و پول خود را صرف امور خیریه می‏کنند. این باورغلط در بین مردم کشور با تبلیغات گردانندگانNGO‌ها به راحتی می‏تواند جای خود را به درک صحیح از فعالیت‌های این موسسات خیریه بدهد.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که NGO‏ها باید انجام دهند، جذب اعتماد جامعه‏ مرجع است تا بتوانند در کنار فعالیت‌های موثر، در جذب اعضای جدید هم موفق باشند. خوشبختانه این روزها هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که دارای وجهه‏ اجتماعی و محبوبیت در جامعه هستند، می‏توانند یکی از عوامل موثر در شکل‏گیری و اعتمادسازی موسسات خیریه باشند و در این امور پیش‏قدم شوند.
تمام تلاش‏های موسسات خیریه و بشر‏دوستانه در کشورهای مختلف یک هدف واحد را دنبال می‏کنند و آن کم‌کردن مشکلات جامعه است. این کار بزرگ پیش از آن‌که به یک سازمان و تشکیلات نیاز داشته باشد، نیازمند دل‏های عاشقی است که پیش از قدم برداشتن در این راه با تمام وجود و با دل‏شان این کار را بپذیرند. همین امر باعث می‏شود در سراسر دنیا انسان‏هایی باشند که ورای مشکلات شخصی و زندگی خصوصی خود، به مشکلات جامعه که همنوعان‏شان با آن درگیرند؛ اهمیت بدهند و برای رفع آن مشکلات بکوشند.

منابع انسانی؛ قلب تپنده پیام امید

|    فاطمه محمودیان  |    عضو موسسه   |

یکی از بخش‏های مهم و فعال در موسسه پیام امید، بخش منابع انسانی است که به نوعی قلب تپنده موسسه محسوب می‏شود، چرا که عملیات رساندن اطلاعات به سایر اعضای موسسه به عهده این بخش است. تاکنون افراد مختلفی مسئولیت این قلب تپنده را به عهده داشته‌اند. اما این مسئولیت به‌تازگی به «آمنه شکوهی» داوطلب قدیمی و فعال موسسه واگذار شده است.
واضح است که لازمه اجرا شدن به موقع و با کیفیت هر رویدادی، اطلاع‌رسانی صحیح به ذینفعان است. در موسسه خیریه پیام امید وظیفه اطلاع‌رسانی درخصوص رویدادهایی مانند بازارچه‏ها، جشن‏ها، توزیع آذوقه و سایر مراسم، از تنظیم و گردآوری جامعه هدف گرفته تا تقسیم کار و پیگیری‏ها، به عهده تیم منابع انسانی است. همچنین تأمین نیروی داوطلب برای فعالیت‌های تدارکات و اموری از قبیل نظافت موسسه نیز توسط این بخش صورت می‌گیرد.
از جمله اقدامات صورت‌گرفته در‌سال جاری یا درحال اجرا در این بخش، برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان منابع انسانی سازمانی برای بکارگیری علمی این دانش در موسسه، تهیه نمودار سازمانی جدید موسسه، پیگیری و ارایه شرح وظایف گروه‏های پیام امید و برگزاری جلسات معارفه برای داوطلبان جدید بوده است. در موسسه پیام امید تأمین نیروی انسانی موردنیاز هر یک از گروه‏ها توسط بخش منابع انسانی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها به صورت دوره‌ای و در قالب گزارشی جامع و کامل به هیأت‌مدیره ارایه می‌شود. طبق گزارشات، تاکنون نیروی موردنیاز، به‌ویژه در بخش آموزش تا حدی تأمین شده است، اما همچنان نیاز به جذب نیرو احساس می‏شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موسسه از ابتدای راه‌اندازی داشته همین بوده است. این‌که بتوانیم نیروهای داوطلب را برای موسسه حفظ کنیم. برعکس این‌که خیلی‌ها فکر می‌کنند جذب کردن افراد به کار خیر کار سختی است باید بگویم که این مشکل هرگز وجود نداشته است. برعکس مردم ما خیلی زود جذب کارهای عام‌المنفعه می‌شوند اما به مرور به دلیل مشکلاتی که دارند از فعالیت‌های موسسه دور می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این روزها همین مسأله جذب نیروی داوطلب و انسانی است.
کمبود نیرو در بخش سلامت برای رسیدگی به امور بیماران زیر پوشش موسسه، بسیار جدی‏تر از سایر بخش‏ها احساس می‌شود؛ زیرا از سویی بالا بودن هزینه‌های درمانی نیاز مبرم به این خدمات را پررنگ‌تر کرده و از سوی دیگر تخصصی بودن این فعالیت‌ها تعداد داوطلبان واجد شرایط را کاهش می‌دهد. یکی از  مهم‌ترین برنامه‌های این بخش جلب مشارکت بالغ بر 2000 هم‏یار برای تبدیل شدن به اعضای فعال موسسه است.  برای تک‌تک دوستان این گروه – این قلب تپنده پیام امید – آرزوی موفقیت و سلامتی داریم، قدردان زحمات‏شان و آگاه به بار مسوولیت‏شان هستیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32171/خانواده------زیرچتر-امید--