حرکتی که امیدوارم ادامه داشته باشد
 

 

شهلا کاظم پور  جامعه‌شناس

به طور کلی مطرح کردن مسائل اجتماعی ایران با رویکرد و نگاهی جدید ضروری به نظر می‌رسد و لازم است از جهات مختلف به مسائل و آسیب‌های اجتماعی امروز کشور پرداخته شود. صفحات طرح‌نو روزنامه شهروند کار خیلی خوبی را در‌ سال 93شروع کرد که امیدوارم امسال هم ادامه داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید مسائل اجتماعی مانند مشکلات سلامت و بیماری‌ها نیست که تجویز و داروی مشخص داشته باشد و بتوان گفت راه درمان این بیماری این چیزهاست و براساس تحقیقات پزشکی چندین کتاب و مقاله چاپ شود که تاریخ مصرف هم ندارند، یعنی 10‌سال دیگر هم به آن مراجعه کنیم می‌توانیم از نتایج تحقیقات و راهکارهای ارایه شده دوباره استفاده کنیم، چون آنها نه قدیمی می‌شوند و نه از بین می‌روند. مسائل و رویدادهای اجتماعی اما به این شکل نیست که با یک بار پرداختن و رسیدن به نتایج تمام شده فرض شود. اتفاق‌های جامعه ‌سال به سال، ماه به ماه و حتی روز به روز درحال تغییر و تحول است و به همین دلیل است که ضرورت دارد به صورت مداوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل و علت‌یابی قرار گیرد.

شرایط زمانی، شرایط مکانی روابط بین مردم و روابط بین مردم و دولت‌ها مرتب درحال تغییر است و لازم است که مستمر به آن پرداخته شود. این همان کاری است که صفحات طرح‌نو روزنامه شهروند انجام داده و با رویکرد نو و نگاهی تازه به وقایع جامعه پرداخته و با صاحب‌نظران در موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده است؛ چرایی وضع فعلی جامعه را مثلا در رابطه با ارزش‌ها و مفاهیم اجتماعی بررسی کرده و درنهایت این جرقه را در ذهن مخاطب روشن کرده که به جامعه پیرامونش دقیق‌تر بنگرد و به دنبال احیای مفاهیمی باشد که شاید کمرنگ شده یا به فراموشی سپرده شده‌اند.
به نظر من در این روند اگر طرح‌نو بتواند بیشتر سراغ مسئولان برود و مصاحبه یا اظهارنظری از آنها داشته باشد در میان‌مدت می‌توان بررسی کرد که کار روی موضوعات اجتماعی و انتشار نظر صاحب‌نظران مختلف چقدر در مسئولان اثر داشته است. چراکه به‌هرحال نیاز است گفته‌های جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران به گوش مسئولان برسد و کسانی‌که در موضوعات اجتماعی تصمیم گیرنده هستند گامی برای حل این مسائل بردارند. در مورد مردم هم همینطور؛ به نظر من طرح‌نو می‌تواند سراغ مردم هم برود و ببیند مطرح کردن این موضوعات چقدر توانسته بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آیا تغییری در رفتار اجتماعی آنها داشته یا دست‌کم آنها را به تأمل و تفکر بیشتر نسبت به رویدادهای جامعه واداشته است
یا نه.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/27223/حرکتی-که-امیدوارم--ادامه-داشته-باشد