خبر
 

 

آلودگی به تهران استراحت داد
شهروند|  آسمان تهران، «آبی» شد. بارندگی‌های چند ساعته‌ای که از عصر جمعه آغاز شد و تا نیمه‌های شب با رعد و برق شدید، همراه بود، شنبه‌ای «سالم» برای تهرانی‌ها رقم زد. این را شاخص کیفیت کنترل هوا، نشان می‌دهد. دیروز آلاینده‌ها فروکش کردند و در آسمان پایتخت تا ساعت‌های پایانی روز از غبار و تیرگی خبری نبود. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران، می‌گوید که بارش برف و باران و وزش باد در دو روز گذشته یعنی، پنجشنبه و جمعه، آسمان تهران را آبی کرد. به گفته محمد رستگاری، میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، نسبت به روز گذشته با 48 عدد کاهش در حد مجاز بوده و روی عدد 72 قرار گرفت، همچنین میزان غلظت آلاینده‌های منواکسید کربن از 31 به
 23 و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز از 65 به 35 کاهش یافته است. براساس اعلام معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران، ایستگاه‌های فرمانداری شهرری (منطقه 20) با 119، پارک رازی ( منطقه 11) با 99، پارک شکوفه (منطقه 14) و پارک قائم هر دو با عدد 95 آلوده‌ترین مناطق تهران در 24 ساعت گذشته بودند. ایستگاه‌های شهرداری منطقه 10 با 44، شهرداری منطقه چهار با 46 و گلبرگ (منطقه 8 ) با 52 نیز سالم‌ترین مناطق شهر تهران در این مدت بودند.
از دیگر سو، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم، تأکید می‌کند که پیش‌بینی هواشناسی برای پایتخت حاکی از آسمانی کمی ابری گاهی همراه با وزش باد و در ارتفاعات افزایش ابر است. به همین خاطر براساس اعلام وحید حسینی، انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا به غیراز مناطق پرتردد و شلوغ در شرایط سالم باقی بماند. حسینی می‌گوید: « اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در منطقه ناسالم برای گروه‌های حساس شامل افزایش احتمال علایم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ‌ومیر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی - ریوی و افراد مسن است از این رو توصیه می‌شود در منطقه ناسالم این افراد فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.» حالا سازمان هواشناسی کشور هم برای سه روز آینده نه فقط برای تهران که برای استان‌های سمنان، قم و اصفهان پیش‌بینی وزش باد شدید  می‌کند.
امروز(یکشنبه) هم تهرانی‌ها، هوای سالمی را تجربه می‌کنند. پیش‌بینی سازمان هواشناسی با توجه به وزش باد در ارتفاعات بر این موضوع صحه می‌گذارد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، هوای تهران می‌گوید:
« آسمان تهران روز یکشنبه کمی ابری گاهی با وزش باد در ارتفاعات و افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود و حداقل و حداکثر دما در این روز 4 و 12 درجه سانتیگراد خواهد بود. در روز دوشنبه هم آسمان پایتخت کمی ابری در پاره‌ای نقاط با غبارصبحگاهی همراه خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز 5 و 13 درجه خواهد بود.» هوای سالم برای پایتخت‌نشینان اما ظاهرا دوامی ندارد. گفته می‌شود آلودگی هوای تهران از اواسط هفته بار دیگر افزایش پیدا می‌کند. امین‌حسین نقشینه به فارس می‌گوید: « از بعد از ظهر دوشنبه هفته جاری با توجه به پایداری‌های جوی در پایتخت شاهد افزایش غلظت آلودگی هوا خواهیم بود. در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه غبار صبحگاهی در این کلانشهر دور از انتظار نخواهد بود.» به گفته او، با افزایش ابر در آسمان تهران، بارندگی‌ها از اواخر هفته بار دیگر آغاز می‌شود.

مرس به عربستان بازگشت
خبرآنلاین| بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس دوباره سر و کله‌اش در عربستان پیدا شد. وزارت بهداشت عربستان‌سعودی روز جمعه از شناسایی دو مورد جدید ابتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه موسوم به مرس خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد موارد جدید در 24 ساعت گذشته در شهرهای ریاض و هفوف گزارش شده است و شمار مبتلایان این بیماری از زمان شیوع آن در‌سال 2012 به 845 نفر رسیده است. 6 تن از مبتلایان این بیماری تحت درمان قرار دارند،
 475 تن بهبود یافته و 364 نفر جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت عربستان هفته گذشته از بکارگیری کارشناسان آمریکایی برای مقابله با شیوع بیماری‌های عفونی ازجمله مرس در این کشور خبر داده بودند.

واکنش فانی به شهریه‌های بالای مدارس غیردولتی
وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا شهریه برخی از مدارس غیردولتی بیش از شهریه دانشگاه آزاد است، گفت:  کدام مدرسه چنین شهریه‌هایی دریافت می‌کند؟ میزان این شهریه‌ها چقدر است؟ مدارس هیأت امنایی نمونه‌دولتی و تیزهوشان به دلیل آن‌که خدمات بیش از حد متعارف ارایه می‌دهند به موجب مقررات مصوب شورایعالی آموزش‌وپرورش با نظر انجمن اولیا و مربیان مدرسه می‌توانند مبالغی را به‌عنوان شهریه دریافت کنند. علی‌اصغر فانی در حاشیه نشست علمی - تخصصی طرح تعالی مدیریت مدارس به ایسنا گفت: امسال طرح تعالی مدیریت مدارس در 5700 واحد آموزشی به اجرا درآمده و شاخص‌هایی برای آن تعریف شده که براساس آن مدارس باید مرتبا ارزیابی شوند و بازخوردها به مدارس و مسئولان مربوطه ارایه می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22019/خبر