3 متهم به قصاص، آزادی هدیه گرفتند
 

 

شهروند| سه محکوم به اعدام با گذشت اولیای‌دم در آذربایجان‌غربی و گلستان از اجرای حکم قصاص نجات پیدا کردند.
این‌بار موج بخشش به زندان ارومیه و گرگان رسید و وقتی متهمان پس از چندین‌سال پای چوبه دار قرار گرفتند و طناب دار دور گردنشان افتاد اولیای‌دم رضایت دادند و از اجرای حکم قصاص چشم‌پوشی کردند.
علی جلیلی، مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی درباره اولین پرونده بخشش به «شهروند» گفت: در ‌سال 86 مرد جوانی در جریان یک درگیری مرد جوان دیگری را به قتل رساند. وی پس از دستگیری در دادگاه به اتهام قتل‌عمد به قصاص محکوم شد. مرد متهم 7‌سال پشت میله‌های زندان چشم انتظار رضایت خانواده مقتول بود تا این‌که هفته گذشته با تأیید حکم اعدام وی در دیوانعالی کشور پرونده‌اش به دادگاه اجرای احکام ارجاع شد.
وی در ادامه گفت:  تیم رضایت‌گیری تا آخرین لحظات تلاش خود را برای گرفتن رضایت اولیای‌دم انجام داد و این تلاش‌ها درست زمانی که طناب دار دورگردنش افتاده بود به نتیجه رسید و خانواده مقتول که در محل حضور داشتند رضایتشان را اعلام کردند.
جلیلی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط کارکنان اداره کل زندان‌ها در راستای عفو متهمان دارای صلاحیت ادامه داد:  «تلاش مسئولان زندان مرکزی ارومیه به این‌جا ختم نشد و آنها توانستند در یک پرونده دیگر نیز رضایت اولیای‌دم یک پرونده دیگر را نیز اخذ کنند.»
وی درباره این پرونده گفت: «در این پرونده مرد میانسالی 5‌سال پیش در جریان یک درگیری فرد 50 ساله‌ای را به قتل رساند. این متهم با تلاش ماموران نیروی انتظامی دستگیر و در دادگاه به اتهام قتل‌عمد به قصاص محکوم شد. حکم قصاص متهم در دیوانعالی کشور نیز تأیید و او پس از گذشت 5‌سال، هفته گذشته در پای چوبه دار قرار گرفت که خوشبختانه با تلاش مسئولان زندان مرکزی ارومیه درست زمانی که طناب دار دور گردن قاتل افتاده بود اولیای‌دم رضایت خود را اعلام کردند. این متهم نیز جان دوباره‌ای برای ادامه زندگی پیدا کرد.»
نجات جوان 29 ساله از اعدام
سی‌وسومین پرونده قصاص در زندان گرگان با عفو و بخشش اولیای‌دم بسته شد و جوان ۲۹ساله گرگانی از اعدام نجات یافت.
محمود امینی، مدیرکل زندان‌های استان گلستان درباره جزییات آزادی پسر جوان گفت: «مددجو 29ساله که نزدیک به 9‌سال پیش به جرم قتل‌عمد با حکم مراجع قضایی محکوم به قصاص نفس شده بود با تلاش مسئولان زندان و تیم رضایت شاکی از قصاص رهایی یافت.»
وی افزود: «در ادامه اقدامات بسیار مثبت عفو و بخشش در استان گلستان و در اجرای سنت حسنه پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص) بازهم شاهد بخشش خانواده دیگری از شاکیان پرونده‌های قصاص در استان گلستان بودیم.»
مدیرکل زندان‌های استان گلستان تصریح کرد: «پیگیری‌های تیم رضایت شاکی زندان براساس 3اصل شنیع نبودن نوع جرم، اصلاح‌پذیری و آمادگی برای بازگشت به جامعه مددجو اجرا می‌شود و با تلاش همه همکاران و بزرگان استان فرصت دوباره به یک خطاکار تحت اصلاح و بازپروری اسلامی قرار داده می‌شود.»
مدیر زندان گرگان هم درباره این پرونده گفت: «این سی‌و‌سومین پرونده‌ای است که از عیدسعید فطر‌ سال 92 تاکنون در زندان گرگان منجر به اخذ رضایت و مختومه شدن شد.»
حمیدرضا پوریانی افزود: برای این کار در سطح استان گلستان تیم‌هایی را از ائمه‌جمعه و جماعات شیعه و سنی تشکیل دادیم که توانستند شاکیان را به اعلام انصراف از شکایت خود راضی کنند.
وی تصریح کرد: «البته رضایت مشمول همه زندانیانی که مرتکب قتل شده‌اند، نمی‌شود و ما قبل از شروع هر کاری پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم و در صورتی که قتل توسط افراد شرور صورت نگرفته باشد و قصد قبلی در آن دخیل نباشد، پیگیر پرونده‌ها می‌شویم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21436/3-متهم-به-قصاص،-آزادی-هدیه-گرفتند