در نشستی پرحاشیه مطرح شد
 
انتقادهای مدیرعامل حفاری شمال از توزیع پروژه‌های نفتی خلیج فارس
 

 

شهروند| ایران به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ دارنده ذخایر نفت و گاز پروژه‌های متعددی در سطح کشور در دست اجرا و توسعه دارد که تمام این پروژه‌ها با دکل‌های حفاری پیش می‌روند. این درحالی است که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها 150 دستگاه حفاری در کشور وجود دارند که بخش عمده‌ای از آنها اجاره‌ای هستند. درکنار شرکت ملی حفاری، شرکت حفاری شمال یکی از شرکت‌های فعال در زمینه حفاری دریایی است که کار خود را از دریای خزر آغاز کرد و اکنون گستره کار آن به آبهای جنوبی ایران یعنی خلیج فارس هم رسیده است.
اما روز گذشته هدایت‌الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال در نشستی پرحاشیه و هیجانی سخنان تندی مطرح کرد. به ادعای وی برخی مدیران به جای استفاده از دکل‌های حفاری ایرانی ترجیح می‌دهند دستگاه‌های خارجی را که بعضا کیفیت پایین تری نسبت به نوع وطنی آن دارند، در پروژه‌ها به کارگیرند. این درحالی است که در همان روز معاون وزیر نفت در امور مهندسی از برنامه‌های گسترده وزارتخانه متبوع خود برای حمایت از پیمانکاران و تجهیزات ایرانی خبر داد. به گفته سید عماد حسینی فهرست یک‌میلیون و 200‌هزار قلم کالا تهیه شده است تا از واردات مشابه خارجی آن جلوگیری شود. علاوه براین به منظور حمایت از پیمانکاران ایرانی با بازنگری صلاحیت آنها 80‌درصد پیمانکاران از لیست ممنوع‌المعامله خارج شدند. با این وجود مدیرعامل حفاری شمال مدعی است که خارجی‌ها به ایرانی‌ها برتری داده می‌شوند.
خادمی در سخنانش به نامه شرکت پتروپارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران برای پایان کار تنها دکل ایرانی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: دکل حفاری ایرانی«سحریک» که اکنون
 سه دهه از ورودش به آب‌های خلیج‌فارس می‌گذرد، از نظر تجهیزات و امکانات از بسیاری از دکل‌های حفاری چینی، هندی و حتی ژاپنی پیشرفته‌تر و مجهزتر است، اما قرار است فعالیت این دکل متوقف  شود.
به گفته وی در ساده‌ترین حالت، با بیکاری این دکل ایرانی، 500 نیروی متخصص بیکار می‌شوند. اما این خود آغاز محنتی دیگر است زیرا متخصصان ایرانی به‌طورحتم به کشورهای خارجی کوچ می‌کنند و البته می‌توانند از دستمزدهای بسیار بالاتری بهره ببرند. در سوی دیگر ماجرا هیچ یک از دکل‌های حاضر در خلیج‌فارس از نیروهای ایرانی استفاده نمی‌کنند و حتی مایحتاج غذایی آنان از دوبی تأمین می‌شود. وی ادامه داد: این درحالی است که در پروژه‌ای که شرکت حفاری شمال در ترکمنستان اجرا می‌کند، کارفرما شرکت را ملزم کرده در پروژه از نیروهای ترکمن استفاده کند.همچنین باید به این نیروها، آموزش‌های لازم و گواهینامه‌های مربوط به نیروهای بومی داده شود.
دکل ایرانی ارزانتر از چینی و هندی
 به گفته خادمی درحال حاضر 16 دکل حفاری چینی، هندی و ژاپنی در میادین نفت وگاز ایران در خلیج فارس فعالیت می‌کنند که اگر ایران می‌توانست 16 دکل را جایگزین کند به ازای هر دکل برای 400 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شد.
مدیرعامل حفاری شمال اضافه کرد: باوجود تمام مزایای گفته شده هزینه کرایه دکل ایرانی حدود 135‌هزار دلار است که کمتر از اجاره بهای 160 تا 180‌هزار دلاری دکل‌های هندی و چینی است. علاوه براین اجاره دکل‌های خارجی به خروج ارز از کشور منجر می‌شوند. وی همچنین مدعی شد که شرکت پتروپارس به‌عنوان کارفرمای فاز 13 پارس جنوبی، دکل متعلق به شرکت ایرانی را ترخیص کرده و دکل هندی را در این پروژه نگه داشته است. هرچند
به اعتقاد وی هندی دانستن شرکت رقیب هم ارایه آدرس اشتباه است، چرا که این شرکت ماهیتی
 آمریکایی -  انگلیسی دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21418/انتقادهای-مدیرعامل-حفاری-شمال -از-توزیع-پروژه‌های-نفتی-خلیج-فارس