بیم و امید وحدت در میان اصولگرایان
 
باهنر: با اصلاح طلبان معتدل هم وحدت نمی‌کنیم
 

 

شهروند| محمدرضا باهنر گفته است، اصولگرایان هیچگاه نمی‌توانند با اصلاح‌طلبان، حتی معتدلين آنها ائتلاف کنند. او همچنین تأکید کرده است: اصولگرایان تنها باید با خودشان وحدت داشته باشند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هنگام بیان این سخنان در کنار همتای خود در جبهه پایداری نشسته بود. مرتضی آقاتهرانی که نخستین بار نامش به‌عنوان معلم اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد رسانه‌ای شد و این روزها علاوه بر نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، دبیرکلی جبهه پایداری را نیز برعهده دارد. طیف سیاسی‌ای که مدت‌هاست در قالب جلسات همگرایی میان اصولگرایان درحال چانه‌زنی با طیف اصولگرایان سنتی برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است.
اصولگرایان پس از ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 92 اینک چشم به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دوخته‌اند. دو انتخاباتی که همزمان برای اصلاح‌طلبان نیز حایز اهمیت بسیاری است. همایش سراسری هفته‌های گذشته اصلاح‌طلبان نیز درواقع مطلعی برای ورود به این انتخابات بود.
اصولگرایان اما برخلاف اصلاح‌طلبان بیش از آن‌که به برگزاری همایش نیاز داشته باشند محتاج وحدت هستند. شاید به همین دلیل است که بنا به گفته محمدرضا باهنر، حزب موتلفه اسلامی از سوی جمعیت پیروان خط امام و رهبری ماموریت یافته تا با جبهه پایداری، جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یعنی سه تشکل اصلی نواصولگرا مذاکره و راه‌های رسیدن به وحدت را بررسی کند.
در جلسه یکشنبه شب شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مرتضی آقا تهرانی که به‌عنوان میهمان سخن می‌گفت ضمن تأکید بر این‌که اصولگرایان باید ولایتمدار باشند و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران به نعمت ولایت فقیه است، گفته است: باید روی ولایت به‌عنوان ستون خیمه انقلاب تمرکز کرد چراکه هرکس از آنجایی راه کج رفت و خراب شد که با ولی امر زاویه پیدا کرد و نقطه وحدت اصولگرایان باید تمرکز روی پیروی از مقام ولایت باشد.
آقا تهرانی در عین حال احتمال به‌وجود آمدن اختلافات جدید میان اصولگرایان را بعید ندانسته و گفته است: ممکن است اختلاف سلیقه بین ما اصولگرایان پیش بیاید اما باید بیان رهبر معظم انقلاب برای همه ما فصل الخطاب باشد و همه باید پشت سرمقام ولایت حرکت کنیم.
اصلاح‌طلبان تنها به دلیل منافع ملی با اصولگرایان معتدل همراهی کرده‌اند
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در واکنش به اظهارات باهنر به «شهروند» می‌گوید: اصلاح‌طلبان نیز هیچ‌گاه به دنبال ائتلاف با اصولگرایان نبوده‌اند و تنها به این دلیل که منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح می‌دهند در مواردی به سود اصولگرایان معتدل عمل کرده و با آنها همراهی کرده‌اند که این وضع در انتخابات مجلس آینده نیز به‌طور طبیعی پیش می‌آید.
ناصری درباره اصطلاح «اصولگرایان معتدل» نیز می‌گوید: منظور ما از اصولگرایان معتدل آن دسته از سیاستمداران اصولگرایی است که تجربه تلخ حاکمیت یک‌دست و سوء تدبیر آقای احمدی‌نژاد در 8‌سال ریاست جمهوری‌اش را چشیده باشند و به این نتیجه رسیده‌اند که این اقدامات در چارچوب منافع ملی نیست.
این عضو بنیاد باران همچنین درباره شخص باهنر و جامعه اسلامی مهندسین و این‌که آیا می‌توان این طیف را در برگیرنده اصولگرایان معتدل دانست گفت:  جامعه اسلامی مهندسین طیف گسترده‌ای است و در این تشکل نمی‌توان تعریف مشخصی پیدا کرد زیرا هم افراد تندرو در آن وجود دارند و هم سیاستمداران معتدلی که برای منافع ملی ارجحیت قايلند.
ناصری محک بارز پایبندی به منافع ملی در جریان اصولگرایی را موضع‌گیری اصولگرایان درباره مذاکرات هسته‌ای می‌داند و می‌گوید: هدایت این مذاکرات در سطح کلان توسط رهبری انجام می‌شود اما هنوز هم مشاهده می‌کنیم که جریان تندروی اصولگرا چه موضعی نسبت به این مذاکرات دارد.
عبدالله ناصری جریان اصولگرایی را دچار یک تشتت بزرگ تاریخی می‌داند که خصوصاً پس از انتخابات‌سال 92 این شکاف عمیق‌تر شده است. به اعتقاد این عضو بنیاد باران با وجود قضایایی مانند پرونده محمدرضا رحیمی این اختلاف شدیدتر هم خواهد شد و همنشینی محمدرضا باهنر با افرادی نظیر آقا تهرانی که از حامیان سرسخت آقای احمدی‌نژاد و دولت او بوده است نیز می‌تواند در جهت فراهم کردن فضای روانی مثبت برای بخشی از هواداران اصولگرایی باشد. هرچند تفرقه و تشتت آرا در میان اصولگرایان تا اندازه‌ای است که بعید است این جریان حتی در آینده و آستانه انتخابات هم بتواند به وحدت موردنظر خود دست پیدا کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21406/باهنر:--با-اصلاح-طلبان-معتدل-هم-وحدت-نمی‌کنیم