غذا خوردن هنگام ناراحتی و عصبانیت ممنوع
 

 

|  غزاله اسلامیان  |   کارشناس تغذیه|

زمانی‌که احساس گرسنگی می‌کنیم، بدن احتیاج به غذا دارد تا انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه، رشد و نمو و سلامت را تأمین کند.   
افراد در زمان عصبانیت به دلیل سریع جویدن مواد غذایی احساس سیری نمی‌کنند. همچنین هورمون‌هایی که در زمان عصبانیت و استرس ترشح می‌شود بر شبکه تنظیم اشتها تأثیر می‌گذارد و در برخی افراد میل به غذا خوردن را افزایش می‌دهد.   
در برخی موارد نیز افراد با پناه بردن به دریافت موادغذایی سعی بر کنترل خشم و عصبانیت خود دارند که به تدریج منجر به شکل‌گیری عادات غذایی اشتباه و افزایش انرژی دریافتی می‌شود.   
در شرایط خاص مانند زمان بروز استرس و اضطراب، خستگی، هیجان، ناامیدی و خشم دیدن یا بوییدن موادغذایی وسوسه‌کننده است. بنابراین بهتر است در چنین شرایطی از رفتن به مکان‌هایی مانند آشپزخانه، رستوران و سوپرمارکت اجتناب کرد و غذاهای پرکالری، چرب و شیرین را خریداری نکرد.   
هنگام بروز استرس، غم، اضطراب، خستگی، هیجان و عصبانیت باید آب نوشیده شود، پیاده‌روی کرد، آهسته و با آرامش غذا خورد و با دوستان صمیمی تماس گرفت.   
از لحظه آغاز غذاخوردن تا انتقال پیام به مغز و بازگشت پیام سیری از مغز حدود 20 دقیقه طول می‌کشد، از این رو افرادی که سریع و تند غذا می‌خورند پیش از رسیدن پیام سیری و احساس سیری مقدار زیادی غذا خورده‌اند و این امر سبب افزایش وزن آنها می‌شود. یکی از رموز کاهش وزن غذا خوردن آهسته است.   هرقدر موادغذایی بیشتر جویده شود، تماس موادغذایی با گیرنده‌های دهانی حلقی بیشتر صورت می‌گیرد و در نتیجه احساس سیری زودتر به وجود می‌آید.  
داشتن یک برنامه غذایی منظم شامل 3 وعده اصلی و 3 میان وعده به شما کمک می‌کند تا به صورت پیوسته انرژی و مواد مغذی موردنیاز برای فعالیت‌های روزانه را برای بدن فراهم کنید.   
صبحانه، ناهار و شام وعده‌های اصلی هستند که بهتر است در ساعات معین مصرف شوند و حجم بیشتری از مواد غذایی مصرفی در طول روز در این وعده‌ها مصرف شوند.   
یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و پوکی استخوان در دوران بزرگسالی را کاهش دهد.   
متخصصان تغذیه معتقدند برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است موادغذایی مصرفی در طول روز را در 3 وعده صبحانه، ناهار و شام و 3 میان وعده تقسیم کرد.   

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21347/غذا-خوردن-هنگام-ناراحتی-و-عصبانیت-ممنوع-