محمدرضا امیریان مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال ایران
یتردید وقوع زلزله بم در پنجم دیماه سال ۸۲ یکی از تلخترین حوادث طبیعی کشور بود که موجب خسارات فراوان و از دسترفتن جمع کثیری از هموطنان شد.
حادثهای که با تمام تلخیهایش حاوی درسها و تجربههای فراوانی برای همه ما بود. در زمان زلزله بم بنده دبیر شورای معاونان و رئیس دفتر دبیرکل و طبیعتا جزو اولین کسانی بودم که در جریان واقعه قرار گرفتم، همچنین هماهنگکننده نشست اضطراری مدیریت بحران و فراخوان مدیران بودم.
آن زمان مرحوم بیژن دفتری، رئیس وقت سازمان امدادونجات، خیلی سریع خود را به منطقه رساند و از طریق بالگرد وسعت حادثه را بررسی و طی تماسی اندوهناک و لحنی بغضآلود عنوان کردند که تاکنون زلزله و بحرانی با این وسعت فاجعهبار ندیده بودند!!
وقتی چین جملهای از «پدر مدیریت بحران ایران» شنیدیم؛ با توجه به تجربیاتشان در حوزه بحران و نگاه عمیقشان به حادثه، متوجه شدیم که شرایط بسیار سخت و لازم است همه ابزارها و امکانات را مهیا و تمام توان و ظرفیت استانهای معین به منطقه ارسال شود.
در آن مقطع دغدغه جمعیت این بود که انبارها برای 2درصد جمعیت هر شهر تجهیز باشد که ما در شهرستان بم با توجه به شدت حادثه، خیلی مشکل داشتیم و یکی از نقاط برجسته آن حادثه تلاش برای تأمین به موقع اقلام و بهکارگیری تمام داشتهها و ظرفیتها بود.
در واقع میتوان گفت نقش اقلام امدادی بیش از همیشه اهمیت یافت و مورد توجه قرار گرفت.
در آن زمان شرکت نساجی هلال ایران وظیفه تولید و تأمین اقلام امدادی خصوصا چادر و پتو را بر عهده داشت و با وجودی که از قبل اقلامی به استانها ارسال کرده بود، اما برای بحران بم کافی نبود و این مجموعه با تلاشی مضاعف، به صورت شبانهروزی نسبت به تولید اقلام، توانست نقش ماندگاری از خود بر جای بگذارد.
بعد از آن حادثه بود که جمعیت هلالاحمر روی شرکت نساجی حساب ویژهتری باز کرد و تلاش برای افزایش تولید و عدموابستگی به سایر مجموعهها منجر به شکلگیری کارخانه «خوانسار» شد که با تأمین نخ و پارچه، صفر تا صد اقلام خصوصا چادر را تولید کند.
به موازات افزایش تولید، تعداد پایگاههای امدادونجات و انبارهای دپوی اقلام بیشتر و باعث شد شرکت نساجی هلال بهعنوان بازوی توانمند جمعیت هلالاحمر، قویتر از قبل جایگاه استراتژیک و نقش ارزنده خود را نشان دهد. یکدهه بعد در زلزله دردناک استان کرمانشاه تجربههای کسبشده کارساز بود و در زمینه تأمین اقلام مشکلات زیادی نداشتیم. و امروز هم وقتی پس از گذشت 17سال توفیق خدمتگزاری در مجموعه نساجی هلال را یافتهام، با درسگرفتن از آن تجربهها، تلاش خواهیم کرد قویتر از گذشته در زمینه تولید اقلام امدادی تلاش کنیم و میتوان گفت که امروزه این شرکت توان تأمین سالانه یکصدهزار چادر، پتو، البسه امدادگران و داوطلبان، کیف کمکهای اولیه، کولهپشتی و سایر اقلام را دارد.
ضمن اینکه لازم است تأمین اقلام متناسب با اقلیم و شرایط جغرافیایی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در این شرکت توان تولید متناسب با اقلیمهای گوناگون وجود دارد تا در اختیار جمعیت هلالاحمر و حادثهدیدگان قرار دهد. همچنین ضروری است با نگاه پیشگیرانه، در راستای آموزش و ایجاد آمادگی جامعه در برابر حوادث و بحرانها تلاش کنیم با تهیه جعبههای کمکهای اولیه و کیف نجات زلزله از سوی خانوادهها، ضریب آمادگی آنها را برای مقابله با حوادث احتمالی و خصوصا زلزله بالاتر برد.
این مجموعه آمادگی دارد علاوه بر کیف کمکهای اولیه و کولههای همراه خانواده، سایر اقلام امدادی ضروری خانوارها را به صورت استاندارد، باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار آنها قرار دهد تا در بحرانهای احتمالی پیشرو بیشترین آمادگی و کمترین تلفات را داشته باشیم.