برگزاری 3 جلسه فنی، قضائی و حقوقی در ایران
 
دور جدید مذاکرات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
 
سفیر ایران در اوکراین: پرداخت غرامت مثل بقیه موضوعات حادثه یک چارچوب حقوقی و بین‌المللی دارد. ما در مذاکرات و مصاحبه‌هایی که بعدا انجام شده اعلام کردیم که آماده پرداخت غرامت براساس قواعد بین‌المللی و تعهدات ایران در کنوانسیون‌هایی که در آنها عضو است، هستیم
 

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین در مورد سانحه سقوط هواپیما اوکراینی روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود
به گزارش «شهروند» ، در این دور از مذاکرات محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان، میزبان معاون حقوقی وزیر امور خارجه اوکراین و تیم همراهش است. این مذاکرات از بیست‌وهشتم مهر تا سی‌ام مهر در تهران برگزار می‌شود.در جریان این مذاکرات ابتدا جلسات کارشناسی کمیته‌ها برگزار می‌شود و سپس معاونان وزیران امورخارجه دو کشور در مورد نتایج جلسات کارشناسی بحث خواهند کرد. محسن بهاروند، معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات در مورد محور رایزنی‌های تهران و کی‌یف در این دور از مذاکرات گفت: «در این دور از مذاکرات سه جلسه فنی برگزار خواهد شد یکی از این جلسات در مورد بحث‌های فنی است که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد. یک جلسه در مورد مسائل قضائی است که همکاران قوه قضائیه انجام می‌دهند و یک جلسه هم در مورد مسائل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیماست.»
بهاروند با بیان اینکه پس از آنکه این سه گروه با یکدیگر ملاقات کردند و پیشرفت حاصل شد، یک جلسه عمومی خواهیم داشت، افزود: «در آن جلسه من و همتای اوکراینی به علاوه همه گروه‌هایی که با هم مذاکره کردند، حضور خواهیم داشت و پیشرفت‌های آنها را می‌بینیم.» او ادامه داد: «اگر راهنمایی لازم باشد، راهنمایی‌هایی را انجام می‌دهیم و قدم‌های بعدی را تعریف می‌کنیم که دور بعدی مذاکره باشد. سعی‌مان این است که هر چه سریع‌تر آن را در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسانیم.»
لازم به ذکر است دور اول این مذاکرات در روزهای نهم و دهم  مرداد ‌سال جاری به سرپرستی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در شهر کی‌یف اوکراین برگزار شد.  در ملاقات هیأت ایرانی با «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه و هیأت کارشناسی اوکراینی، ابعاد مختلف فنی و حقوقی حادثه بررسی شد و در خصوص ادامه مسیر همکاری‌های دو کشور توافقات لازم به دست آمد.
پس از مذاکرات دو جانبه معاونان وزرای خارجه دو کشور، نشست مجازی با حضور نمایندگان کشورهای دخیل در موضوع شامل کانادا، انگلیس و سوئد برگزار شد.
در ملاقات  هیأت ایرانی با وزیر امور خارجه اوکراین نیز طرفین با تأکید بر اهمیت حفظ و گسترش روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، بر ضرورت سریع حل‌وفصل موضوع سانحه سقوط هواپیما تأکید کردند.
چندی پیش محسن بهاروند، معاون وزارت امور خارجه، درباره سفر هیأت ایرانی به ریاست خود به کی‌یف در مصاحبه‌ای با ایرنا گفت: «این سفر به همراه هیأتی متشکل از ۹ نفر از نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط از نیروهای مسلح، قوه قضائیه، ریاست‌جمهوری و سازمان هواپیمایی کشوری به اوکراین انجام شد و با همکاران اوکراینی مذاکرات خوبی داشتیم.»بهاروند در خصوص مذاکرات با طرف اوکراینی اظهار کرد: «در روز اول سفر با نمایندگان ذی‌ربط اوکراینی و نمایندگان وزارت امور خارجه این کشور مذاکره داشتیم.  در روز دوم هم با وزیر امور خارجه اوکراین مذاکره کردیم. ما نسبت به مذاکراتی که انجام شد تا اینجا خوش‌بین هستیم و تفاهم خوبی با همکاران اوکراینی داشتیم و سعی کردیم که سوءتفاهم‌ها رفع شود.»
منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین، نیز در گفت‌وگو با آژانس ملی اطلاع‌رسانی اوکراین (اوکراینفورم) در مورد این مذاکرات گفته بود: «مذاکرات بین ایران و اوکراین در کی‌یف به بهترین شکل برگزار شد. ما مذاکرات جدی، سازنده و شفافی با طرف اوکراینی داشتیم که ۱۱ ساعت طول کشید. در این مدت تمام موضوعات و مسائل مربوط به حادثه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
هیأت ایرانی ترکیبی کامل و جامع متشکل از تمامی‌بخش‌های فنی، قضائی، حقوقی و سیاسی بود و هر کدام با همتایان اوکراینی خود ارتباط برقرار کردند. علاوه بر این، یک ملاقات جداگانه بین دادستان نظامی تهران -که معمولا سفر نمی‌کنند و  به درخواست رئیس هیأت ایرانی هیأت را همراهی کردند- با آقای گندوز مامدوف معاون دادستان کل اوکراین برگزار شد. سفیر ایران در اوکراین در مصاحبه خود با آژانس ملی اطلاع‌رسانی اوکراین در موضوع پرداخت غرامت نیز اعلام کرده است: «پرداخت غرامت مثل بقیه موضوعات حادثه یک چارچوب حقوقی و بین‌المللی دارد. ما در مذاکرات و مصاحبه‌هایی که بعدا انجام شده اعلام کردیم که آماده پرداخت غرامت براساس قواعد بین‌المللی و تعهدات ایران در کنوانسیون‌هایی که در آنها عضو است، هستیم. این نکته به این معنی است که ما هر فرمولی را برای پرداخت غرامت نخواهیم پذیرفت و این یک نکته مهم است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/192237/دور-جدید-مذاکرات-سانحه-سقوط-هواپیمای-اوکراینی