چرا مدیران فوتبال اصرار به برخی بندهای خاص دارند؟
 
کلافگی فیفا از اساسنامه پر از ایراد فدراسیون ایران
 

 

[شهروند] اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا تأییدنشده‌است و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انگار قرار هم نیست مشکلات مربوط به اساسنامه حل شود. اما اگر اتفاقات مدیریتی فوتبال کشور را دنبال می‌‌کنید و برایتان این سوال به وجود آمده که چرا مکانیزم نگارش اساسنامه جدید فوتبال آنقدر طول کشیده‌ و مشکلی که باعث به وجود آمدن این بلاتکلیفی شده چه چیزی است، باید به شما بگوییم که ایراد بزرگ صحبت مدیران فوتبال ایران با فیفا از دو جهان متفاوت است.

ادامه پروسه انتخابات فدراسیون
فدراسیون بین‌المللی فوتبال پروسه اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران را از خرداد ماه ‌سال 1398 به صورت رسمی آغاز کرد و الان در اواخر شهریور 1399 هستیم، هنوز فوتبال در کشور در مسیر بلاتکلیفی حرکت می‌کند. از آخرین باری که مدیران فدراسیون نسخه نهایی اساسنامه را برای فیفا ارسال کرده‌اند، بیش از هشت هفته می‌گذرد و تنها یک ویدیو کنفرانس هم در این زمینه برگزار شده است که نتیجه آن مشخص نیست.

ایرادهای ادامه‌دار اساسنامه
در این‌باره برخی از مدیران فوتبالی در روزهای اخیر تأییدنشدن اساسنامه و مشکلات به وجود آمده را به مسائل پشت پرده و مخالفت‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا ربط داده‌اند. برخی‌ها بر این باور هستند که معاون دبیرکل فیفا در حمایت از برخی مدیران ایرانی که برای پرونده ویلموتس دادگاهی شده‌اند، جلوی تأیید اساسنامه را گرفته است. البته این میزان از شایعات و اخبار ناراحت‌کننده در هر جایی که بلاتکلیفی و اشتباهات مدیریتی حرف اول را بزند، امری طبیعی است. منتهی بد نیست بدانید که اساسنامه نگارش‌شده توسط مدیران فدراسیون هم ایراداتی دارد که فیفا روی آن دست گذاشته و آقایان مدیر هم انگار تمایلی به اصلاح آن ندارند.

ماجرای مدرک تحصیلی معادل
مهم‌ترین بحران اساسنامه فدراسیون مربوط به قوانین انتخاباتی بوده است. فیفا تأکید دارد مدیران فدراسیون نباید با در نظر گرفتن شروط مختلف شرایطی را به وجود بیاورند که بسیاری از چهره‌های فوتبالی نتوانند در انتخابات شرکت کنند. فیفا می‌گوید قانون گرفتن هشت فرم تاییدیه توسط نامزدهای ریاست فدراسیون در انتخابات فاصله‌ای بسیار زیاد با انتخابات آزاد و دموکراسی دارد و زمینه‌ساز فساد و زدوبند انتخاباتی می‌شود. فدراسیون جهانی تأکید دارد به فوتبالیست‌های حرفه‌ای و بین‌المللی ایران باید فرصت حضور در انتخابات داده شود و مدیریت به هیچ عنوان با قوانین دست‌وپا گیر نباید جلوی حضور آنها را در انتخابات بگیرد. به‌طور مثال یکی از شروط تعیین‌شده در کدهای انتخاباتی داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی است و به این ترتیب بسیاری از چهره‌های فوتبالی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. منتهی از طرف دیگر مدیران فدراسیون بحث مدرک معادل را هم در اساسنامه گنجانده‌اند که اجازه حضور مدیران غیرفوتبالی را در انتخابات می‌دهد.  به همین دلیل فیفا تأکید کرده قوانین نگارش‌شده نه‌تنها جلوی حضور فوتبالی‌ها در عرصه مدیریتی را می‌گیرد، بلکه باعث مهندسی انتخابات می‌شود و مدرک تحصیلی معادل هم باید حتما از اساسنامه حذف‌شود.

در انتظار شفاف‌سازی فدراسیون
مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که مکاتبات و رایزنی‌ها با فدراسیون جهانی را انجام می‌دهد، در این‌باره باید شفاف‌سازی کامل و قانع‌‌کننده برای جامعه فوتبال ایران داشته باشد. درست است که برای مدیریت بهتر است افرادی که سواد دانشگاهی دارند وارد گود شوند، ولی چرا مدیران فدراسیون اصرار بر حذف فوتبالی‌ها از انتخابات دارند؟ به‌طور مثال بسیاری از مدیران شاغل در فوتبال ایران تحصیلات دانشگاهی ندارند و مدرک آنها هم معادل بوده که در ارگان‌های دیگر به دست آورده‌اند. اگر فوتبال هم مدرک معادل داشت، چهره‌هایی  مثل علی کریمی‌، وحید‌ هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا و ... با آن سوابق ملی و باشگاهی درخشان و اعتباری که در فوتبال دارند، می‌توانستند بالاترین مدرک معادل را بگیرند. پس هیچ فرقی بین فوتبالی‌ها با این افرادی که با مدرک معادل وارد انتخابات فدراسیون می‌شوند، وجود ندارد. همین حالا هم دبیرکل فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه مدرک تحصیلی خودشان را اگر در سایت فدراسیون منتشر کنند، مشخص می‌شود که چه کسانی مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند و چه کسانی ندارند و با مدرک معادل بر فوتبال مدیریت می‌کنند. تا زمانی که مدیران فدراسیون فوتبال اصرار داشته باشند که قوانین دست‌وپاگیر انتخابات باید به شکلی باشد که همه چیز باب میل آنها پیش برود و قدرت را در مجمع انتخاباتی در دست داشته باشند‌، بدون هیچ شکی اساسنامه فدراسیون تأیید نخواهد شد. از طرفی دیگر مثل روز روشن است که فیفا به هیچ عنوان از موضع خود کوتاه نخواهد آمد.

فیفا با ابزارهای قانونی وارد می‌شود؟
یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف در اساسنامه هم بحث بند یک است که بعد از مخالفت فیفا با نهاد عمومی غیردولتی‌شدن فدراسیون،‌ مدیران عنوان نهاد مستقل تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کرده‌اند، این مسأله برای فیفا شفاف نیست، بررسی‌های زیادی روی آن دارد و اگر مطمئن نشود که این بند استقلال کاری فدراسیون را تضمین نمی‌کند، قطعا با آن هم مخالفت خواهد کرد.  در چنین وضعیتی اگر بحران مربوط به اساسنامه حل نشود، قطعا احتمال اینکه فیفا از ابزارهای قانونی خود برای برخورد با مدیران فوتبال ایران استفاده کند، زیاد است و در بهترین شرایط فضا به سمت روی کار آمدن کمیته عادی‌سازی(انتقالی) می‌رود و اگر مشکل خیلی بزرگ باشد و فیفا بداند که کمیته عادی‌سازی هم توان حل آن را ندارد‌، آن وقت تعلیق بدترین اتفاقی خواهد بود که به خاطر سیاست‌های اشتباه مدیریتی برای فوتبال کشور رخ خواهد داد. فعلا همان‌طور که در روزهای آینده هم به آن اشاره شد،‌ برگزاری انتخابات در ماه مهر یا آبان هم منتفی شده است و این بلاتکلیفی معلوم نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/191385/کلافگی-فیفا-از-اساسنامه-پر-از-ایراد-فدراسیون-ایران