میز خبر
 

 

غرفه‌های مخصوص ضایعات الکترونیک به تهران می‌آیند
[شهروند] مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از راه‌اندازی 28 غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی خبر داد. صدرالدین علیپور با اشاره به اینکه آمارهای‌ سال گذشته نشان می‌دهد روزانه ۳۷تن و در ۴ماهه اول امسال روزانه ۵۲ تن ضایعات الکترونیکی در تهران جمع‌آوری شده که تحت این شرایط، آمار سالیانه این نوع پسماند عدد قابل توجهی است، گفت: «این زباله‌ها به دلیل داشتن فلزات سنگین مانند سرب موجب از بین‌بردن گیاهان، آلودگی منابع آب زیرزمینی و تهدید سلامت شهروندان می‌شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با راه‌اندازی غرفه الکتروکاپ، مدیریت این نوع زباله‌ها را بیش ازپیش مورد توجه قرار دهیم و امکان فعالیت زباله‌گردها و عوامل غیرمجاز را در این زمینه محدود کنیم.» او با اشاره به اینکه  شهروندان با مراجعه به غرفه‌های الکتروکاپ، ضایعات الکترونیکی خود را تحویل می‌دهند و به اندازه ارزش ریالی هرکیلو، مبلغی را دریافت می‌کنند، گفت: «پیمانکار طرف قرارداد سازمان پسماند با جمع‌آوری این نوع از ضایعات و انتقال آنها به کارخانه‌ای ویژه، این نوع از زباله را بازیافت و دوباره وارد چرخه می‌کند. تمامی این اقدامات هم به دنبال اجرای طرح کاپ و برای جلوگیری از فعالیت عوامل غیرمجاز تفکیک پسماند و جلوگیری از دفن این نوع زباله انجام می‌شود.» علیپور از را‌ه‌اندازی این غرفه‌ها در مناطق بیست‌ودوگانه خبر داد و گفت: «این غرفه‌ها در تمامی مناطق بیست‌ودوگانه و در معابر پرتردد مانند خیابان نیاوران، پاسداران، هروی، آیت‌الله کاشانی، بلوار فردوس، سی تیر، پیروزی، افسریه، جوادیه، اتوبان شهید محلاتی، خانی‌آباد، دولت‌آباد و... افتتاح خواهد شد.»


باغاتی که انبار شده‌اند
[شهروند]  وقتی می‌گوییم باغات،‌ همه سراغ شمال تهران می‌روند، درحالی ‌که کل منطقه ۱۸ مزرعه و باغ بوده و نمی‌دانم چرا روی این باغات حساسیت زیادی نیست. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این مسأله به مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: «زمانی که به منطقه می‌رفتیم، مشکل اصلی منطقه نیترات آب بود و این مشکل اکنون حل شده است. دکل‌های فشار قوی برق یکی دیگر از مشکلات منطقه بود و گزارشی از خانه‌های مسکونی در اطراف این دکل‌ها تهیه کردیم که به لحاظ سلامت نباید خانه مسکونی در اطراف بنا شود که اکنون وجود دارد. مسأله دکل‌های برق یک مسأله اساسی در منطقه است که باید به آن توجه شود.» این عضو شورای شهر فاضلاب دو کارخانه شیر پگاه و پاک را دردسر دیگر این منطقه عنوان کرده و گفت: «این دو کارخانه در منطقه ۹ قرار دارند و فاضلاب آن به منطقه 18 می‌آید، گرفتار دوگانگی مدیریتی است. این مسأله آزاردهنده‌ای است که باید به آن رسیدگی شود.» او از بین‌رفتن باغات این منطقه را هم یکی از مسائل قابل توجه دانسته و گفت: «در کنار بازار آهن باغات بزرگی قرار دارد که درحال تبدیل‌شدن به انبار است، درحالی ‌که به سبب ویژگی‌ها و اراضی حاصلخیز آنجا مکان مناسبی برای نزدیکی بین شهر و طبیعت است.»


ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی
[شهروند] «دانش‌آموزانی که ‌سال گذشته در مدارس ثبت‌نام شده بودند، می‌توانند امسال هم دوباره ثبت‌نام کنند.» رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش با اعلام این خبر از روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایران گفت. غلامرضا کریمی با اشاره به اینکه، دانش‌آموزانی که با هماهنگی وزارت کشور برگه هویت تحصیلی می‌گیرند و در مدارس ثبت‌نام می‌شوند، گفت: «برگه‌های حمایت تحصیلی را هرسال باید از سوی وزارت کشور تمدید کنند؛ البته چون سابقه تحصیلی آن تعدادی که‌ سال گذشته در مدارس ایرانی درس می‌خواندند وجود دارد، مشکلی ندارند و معمولا تمدید می‌شود.» او با بیان اینکه‌ سال گذشته ۵۳۰‌هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع در ایران تحصیل کردند، گفت: «مهلت ثبت‌نام به صورت عرفی تا همان دهم شهریور است اما ثبت‌نام تا اواخر مهر هم برای جامانده‌ها امکان‌پذیر است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/190580/میز-خبر