میز خبر
 

 

تهران، بیشترین اهداکننده و مصرف کننده خون درکشور
[شهروند] سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، تهران را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده خون کشور اعلام کرد و گفت: «سالانه بیش از دومیلیون واحد خون و فرآورده‌های خونی درکشور اهدا می‌شود.» بر اساس اعلام بشیرحاجی‌بیگی، در سال ۹۸ دومیلیون و ۵۰۰هزار و ۴۷۰نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد دومیلیون و ۷۱هزار اهداکننده موفق به اهدای خون شدند، اما حدود ۴۹۰هزار نفر از داوطلبان واجد شرایط اهدای خون نبودند و نتوانستند خون اهدا کنند. او درباره میزان مصرف خون به ایسنا گفت: «روزانه نزدیک به سه‌هزار واحد خون و فرآورده‌های آن، از اداره کل انتقال خون استان تهران درخواست می‌شود. استان تهران دارای بیشترین اهداکننده خون و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های آن درکشور به شمار می‌رود. در تهران بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، شریعتی، لواسانی، قلب رجایی، حضرت رسول اکرم(ص) و میلاد از پرمصرف‌ترین بیمارستان‌های کشور از نظر مصرف خون و فرآورده هستند.» به گفته او، مصرف خون در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، فارس، گیلان، مازندران، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کرمان به دلیل حضور بیماران تالاسمی در این استان‌ها بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست.


مصدومیت شدید محیط‌بان پارک تندوره در درگیری با شکارچیان
[شهروند] شکارچیان غیرمجاز، محیط‌بان پارک ملی تندوره را به شدت مصدوم کردند‎. مدیرکل حفاظت ‏محیط زیست خراسان رضوی درباره این خبر گفت: «روز جمعه مأموران یگان حفاظت پارک ملی ‏تندوره گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه دریافت کردند و با کمین و رد زنی برای ‏دستگیری متخلفان وارد عمل شدند. دو متخلف سوار بر موتورسیکلت، یک قبضه اسلحه خفیف غیرمجاز ‏و لاشه دو قوچ وحشی را حمل می‌کردند. مأموران قصد متوقف کردن آنها را داشتند اما در ادامه درگیری ‏با محیط‌بانان به مصدومیت یکی از آنها انجامید‎.‎‏» ‏تورج همتی ادامه داد: «عظیم دانشفر، محیط‌بان پارک ملی تندوره در این درگیری که از سوی متخلفان ‏با وارد شدن ضربات چوب دستی و سنگ به شدت مجروح  شده بود، به دلیل شکستگی دنده و دست در ‏بیمارستان بستری شد‎.» به گفته او هرچند ضاربان از محل حادثه متواری شدند ولی با هوشیاری ‏مأموران، یکی از آنان که سابقه محکومیت زیست محیطی نیز داشت، شناسایی و با هماهنگی و ‏دستور دادستان درگز و همکاری پلیس آگاهی شهرستان، دستگیر و با توقیف موتورسیکلت، ‏تحویل پلیس آگاهی شهرستان شد‎. براساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست ‏خراسان رضوی، محیط‌بان مصدوم به دلیل شکستگی دنده و دست و شدت جراحات وارده برای درمان ‏به مرکز استان اعزام شد تا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.‏


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:  ‏سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک در ایران داریم ‏
[شهروند] رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ایران سالانه ۱۶تن در هکتار فرسایش خاک اتفاق ‏می‌افتد. کلانتری متوسط فرسایش خاک سالیانه در ایران را ۱۶ تن در هکتار (معادل ۰. ۷ دهم میلی‌متر ‏عمق خاک) اعلام کرد: «این در حالی است که طبیعت هر ۴۰‌سال یک میلی‌متر خاک تشکیل می‌دهد اما در ‏حال حاضر سالانه ۰. ۷ دهم میلی‌متر فرسایش داریم و این از بعد اکولوژیک بسیار وحشتناک است و ‏اینها حاصل سیاست‌های کوتاه‌مدت برای تولید بیشتر است که هزینه آن را نسل‌های بعدی خواهند ‏پرداخت‎.» کلانتری در ادامه گفت خودروسازان اول بهانه ‌آوردند و مردم و مسئولان را گول زدند که ما به علت تحریم‌ها تکنولوژی نداریم اما بعدها مشخص شد تکنولوژی داشتند ولی به دلیل ‏اینکه حدود ۱۰‌میلیون تومان برای آنها آب می‌خورد می‌خواستند با سلامتی مردم معاوضه کنند که قبول ‏نشد.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از اختصاص وام ۶۰میلیارد تومانی برای تجهیزات محیط‌بانی هم ‏خبر داد. کلانتری ادامه داد: «تعداد محیط‌بانان ما حدود ۵۰‌درصد آن چیزی است که در قانون پیش‌‏بینی شده است اما درمورد تجهیزات هم اخیراً در تفاهم با مدیرعامل بانک ملی قرار شده که امسال ۶۰ ‏میلیارد تومان وام برای تجهیزات محیط‌بانان اختصاص داده شود‎.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189351/میز-خبر