امدادگران هرمزگان و مازندران دو زخمی بدحال را به وسیله بالگرد نجات دادند
 
عملیات امداد هوایی در شمال و جنوب
 
در حادثه‌ای بالگرد اورژانس و در حادثه‌ای دیگر بالگرد جمعیت هلال احمر استان تهران نجات‌بخش دو مصدوم شدند؛ یکی در شمال و دیگری در جنوب. مهارت بالای خلبان معین‌الدین در بالگرد هلال احمر استان تهران زخمی بدحال کوه‌های تخت سلیمان را در استان مازندران نجات داد. همچنین نیروهای امدادی هلال احمر بندر خمیر نیز به همراه بالگرد اورژانس مریض قلبی را در ارتفاعات نجات دادند
 

[شهروند] نیروهای هلال احمر و اورژانس طی 24 ساعت توانستند دو مصدوم بدحال را با امداد هوایی از مرگ نجات دهند. دو بالگردی که در دو حادثه جداگانه زندگی دوباره‌ای را به دو مصدوم هدیه دادند؛ دو مصدومی که در محل‌های صعب‌العبور گیر افتاده‌ بودند و با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کردند، افرادی که به هیچ طریق نمی‌شد از راه زمینی آنها را به مراکز درمانی رساند. حتی امکان جا‌به‌جایی آنها هم وجود نداشت. در حادثه‌ای بالگرد اورژانس و در حادثه‌ای دیگر بالگرد جمعیت هلال احمر استان تهران نجات‌بخش این دو مصدوم شدند؛ یکی در شمال و دیگری در جنوب. مهارت بالای خلبان معین‌الدین در بالگرد هلال احمر استان تهران زخمی بدحال کوه‌های تخت سلیمان را در استان مازندران نجات داد. همچنین نیروهای امدادی هلال احمر بندر خمیر نیز به همراه بالگرد اورژانس مریض قلبی را در ارتفاعات نجات دادند.
در نخستین حادثه خلبان هلال احمر توانست کوهنورد زخمی‌شده در علم کوه را به بیمارستان منتقل کند؛ کوهنوردی که پس از صعود به کوه تخت سلیمان در حال برگشت بود که از ارتفاع به پایین پرت شد و زنده ماند اما در آن مسیر سخت و در میان کوه‌ها اوضاعش هر لحظه وخیم‌تر می شد. سعید چهل‌وپنج ساله از دوستانش جدا ماند؛ روی قله‌ کوه با دست و پای شکسته مانده بود. دو دوستش بلافاصله موضوع را با نیروهای امدادی هلال احمر مازندران در میان گذاشتند. نیروهای امدادی بلافاصله راهی محل حادثه شدند اما به هیچ عنوان نمی‌شد از این مسیر سخت عبور کرد. دوستان سعید اخوان هر لحظه بیشتر نگران او می‌شدند تا اینکه درنهایت در تماس‌گرفتن با هلال احمر استان تهران درخواست بالگرد شد. بلافاصله بالگرد به همراه دو نیروی امدادی به محل حادثه اعزام شد. محمد خادم‌الشیخ، سرپرست روابط عمومی سازمان امدادونجات، درباره جزئیات این ماجرا به خبرنگار «شهروند» می گوید: «این سه کوهنورد به قله‌های کوه تخت سلیمان رفته و آنجا را فتح کرده بودند و هنگام برگشت بود که این حادثه برایشان رخ داد. یکی از آنها به نام سعید اخوان روی کوه افتاد و دست و پایش شکست. وقتی به ما از هلال احمر مازندران خبر دادند، بلافاصله با بالگرد راهی شدیم؛ چهار نفر تیم نجات و چهار نفر هم کادر پروازی بودیم. پس از دو ساعت پرواز به منطقه رسیدیم. مصدوم حال مناسبی نداشت. دست و پایش شکسته بود. چشمانش کبود شده بود. امکان تروما داشت برای همین باید هر چه زودتر او را به بیمارستان منتقل می‌کردیم. مسیر آن‌قدر سخت و  صعب‌العبور بود که پیاده 8 ساعت طول می‌کشید. آن هم مسیری سخت؛ با این حال مسیر هوایی نیز بسیار سخت بود. در آن منطقه یخچال‌های تخت سلیمان وجود دارد با این حال با مهارت کامل و بالای خلبان معین‌الدین توانستیم به مصدوم برسیم. خلبان بالگرد را در ارتفاع قرار داد. نجاتگر ما با کابلی 40 متری به پایین رفت و خودش را به مصدوم رساند. عملیات وینچ انجام شد و مصدوم به داخل بالگرد رسید. بلافاصله وضعیتش را ثابت و او را به بیمارستانی در تهران منتقل کردیم. اگر مهارت بالای خلبان نبود امکان نجات این مرد در آن قله‌های سرد وجود نداشت. اگر کمی دیرتر به او می‌رسیدیم معلوم نبود که بتواند دوام بیاورد یا خیر.»
4هزارو300 متر ارتفاع بود. سعید روی آن ارتفاع مانده بود که درنهایت نیروهای هلال احمر منجی او شدند اما کار ساده‌ای نبود. این خلبان بود که توانست آن مسیر خطرناک را دور بزند و خودش را به نزدیکی مصدوم برساند، بالگرد را در ارتفاع متوقف و همه امکانات را برای انتقال او فراهم کند. حسن معین‌الدین، خلبان پنجاه‌وهفت ساله در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» در این‌باره می‌گوید: «نجات همیشه به من شور و شعفی وصف‌نشدنی می‌دهد. هفت سال است که در هلال احمر کار می‌کنم بارها شده که به مسیرهای سخت بروم حتی خطرهای جانی مرا تهدید کرده است ولی وقتی فردی را نجات می‌دهم از کارم لذت می‌برم. در این حادثه هر لحظه امکان برخورد با یخچال‌های اطراف را داشتیم. رشته کوه‌های علم کوه در تخت سلیمان یخچال‌خیز است؛ یعنی چند سانتیمتر خطا می‌توانست فاجعه به بار آورد. با این حال من در مأموریت‌هایم به این مسائل فکر نمی‌کنم و همیشه نجات جان مردم برایم مهم است حتی نگران هم نمی‌شوم. وقتی مصدومی را به سلامت به مرکز درمانی می‌بریم آن روز بهترین روز من است.»
حادثه دیگر در بندر خمیر استان هرمزگان رخ داد. گروهی 6 نفره به نخلستان‌هایی در ارتفاعات رفته بودند. در نزدیکی روستای پارو شیرین در بخش مرکزی شهرستان بندر خمیر مفقود شدند؛ بلافاصله یک تیم امدادی از پایگاه منبع آب به محل اعزام شد. به دلیل مسافت طولانی و صعب‌العبوربودن منطقه و همچنین بروز مشکل قلبی برای یکی از مفقودان این حادثه با هماهنگی اورژانس هوایی، دو نفر از عوامل امدادی جمعیت هلال احمر و اورژانس بیمارستان به وسیله یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شدند. حضور به موقع امدادگران با همکاری تیم اورژانس هوایی به تنها مصدوم این حادثه کمک بسیار بزرگی کرد. احسان محسنی، رئیس هلال احمر بندر خمیر، ماجرای این حادثه را برای خبرنگار «شهروند» این‌طور روایت می کند: «ساعت 2 و 40 دقیقه بود که فرماندار بندر خمیر با من تماس گرفت و خبر گرفتاری 6 نفر را در ارتفاعات داد. بلافاصله یک تیم 6 نفره‌ای را  به صورت زمینی به محل حادثه اعزام کردیم اما مسافت بسیار طولانی و صعب‌العبور بود؛ یعنی تقریبا 11 ساعت به طول می‌انجامید تا به مصدوم و گرفتارشدگان برسند برای همین بلافاصله ما عازم محل شدیم. با بالگرد اورژانس این‌بار من به همراه یک نجاتگر دیگر و دو نیروی اورژانس به محل اعزام شدم. بالگرد درست در منطقه‌ای که زنی میانسال حالش بد شده بود، ایستاد. او را انتقال دادیم؛ گویا آنها برای برداشت محصولات‌شان به این منطقه آمده بودند. دو زن میانسال دو مرد میانسال و دو مرد جوان بودند که در راه یکی از زنان میانسال دچار حمله قلبی شده بود. اگر کمی دیرتر به او می‌رسیدیم در گرمای هوا ممکن بود جانش را از دست بدهد؛ وقتی رسیدیم اصلا توان حرف‌زدن هم نداشت. همراهانش می‌گفتند بارها به این منطقه آمده اما نمی‌دانند چرا دچار حمله قلبی شده است. درنهایت نیز ساعت ۱۸ و۴۰ دقیقه بود که او را به بیمارستان نیاپور شهرستان بندر خمیر منتقل کردیم. همراهانش از ما بسیار تشکر کردند و گفتند اگر ما خودمان را نمی‌رساندیم معلوم نبود چه اتفاقی برای این زن می‌افتاد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189344/عملیات-امداد--هوایی-در-شمال-و-جنوب