روی خط سینما
 

 

 آلن پارکر کارگردان معروف بریتانیایی فیلم‌هایی چون «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب»، «باگزی مالون» و «میسی‌سیپی می‌سوزد» در سن ۷۶سالگی و پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. «پارکر» دوبار برای فیلم‌های «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» (۱۹۷۸) و «میسی‌سیپی می‌سوزد» (۱۹۸۸) نامزد جایزه اسکار در شاخه بهترین کارگردانی شده بود و ساخت فیلم‌های مهم و موزیکالی ازجمله «باگزی مالون»، «شهرت»، «دیوار پینک فلوید»، «تعهدات» و «اویتا» را نیز در کارنامه داشت. آخرین ساخته پارکر فیلم «زندگی دیوید گیل» با بازی کوین اسپیسی بود که در‌ سال ۲۰۰۳ ساخته شد و به موضوع اعدام می‌پرداخت.
 مراسم بفتا تلویزیونی با اهدای جایزه به سریال‌هایی نظیر «چرنوبیل» و «تاج» و انتخاب بازیگران برتر سریال‌های تلویزیونی برگزار شد. این مراسم به‌عنوان بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز تلویزیونی پس از شیوع ویروس کرونا، به مدت 90دقیقه به صورت مجازی برگزار شد. در بفتای تلویزیونی جایزه بهترین مینی‌سریال به «چرنوبیل» محصول اچ‌بی‌او رسید و این سریال که با 14 نامزدی از امیدداران کسب بیشترین جوایز بفتای تلویزیونی بود، توانست سریال‌هایی چون «یک اعتراف»، «قربانی» و «فضیلت‌ها» را پشت‌سر بگذارد. «فلی‌بگ» و «تاج» نیز که با ۷ نامزدی در موقعیت بالایی جای داشتند، مورد توجه قرار گرفتند. «تاج» عنوان بهترین سریال درام را از آنِ خود کرد و «فلی‌بگ» نیز شاهد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش کمدی برای بازیگرش شیان کلیفورد بود. جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی نیز به جارد هریس برای «چرنوبیل» رسید. «وقتی آنها ما را می‌بینند» از نتفیلکس نیز موفق شد تا عنوان بهترین برنامه بین‌المللی را از آنِ خود کند.
 لئوناردو دی‌کاپریو قصد دارد فعالیت‌هایش را در ‌هالیوود گسترده‌تر کند. ‌هالیوود ریپورتر در این مورد نوشته که کمپانی «اپین وی» که متعلق به این بازیگر است، قصد دارد رمان «جزیره» نوشته آلدوس‌ هاکسلی را به سریال درآورد. «جزیره» درباره روزنامه‌نگاری است که با شکسته‌شدن کشتی در یک جزیره در اقیانوس هند پا به خشکی می‌گذارد و در آنجا جامعه‌ای مستقل را کشف می‌کند. این کتاب که آخرین کتاب ‌هاکسلی است و‌ سال ۱۹۶۲ منتشر شده، نقطه مقابل دیگر رمان مشهور ‌هاکسلی، «دنیای قشنگ نو» است و به آزادی و قدرت بالقوه بشری می‌پردازد. گفتنی است که کمپانی دی‌کاپریو پیشتر فیلم‌هایی چون «هوانورد»، «شاتر آیلند»، «شب عید»، «گرگ وال‌استریت» و «بازگشته از گور» را تولید کرده است.
 فهرست فيلم‌هاى انتخابى چهل‌وپنجمين جشنواره فيلم تورنتو اعلام شد كه نکته جالب در این میان تنوع و برابری جنسیتی- نژادی آثار انتخاب‌شده برای این دوره از جشنواره بود. به گزارش روابط عمومی فستیوال تورنتو نزديک به نيمى از آثار انتخاب‌شده در دوره چهل‌وپنجم ساخته كارگردان‌هاى زن هستند و از ایران نیز «بندر بند» ساخته منيژه حكمت و «قانون ١٨٠ درجه» ساخته فرنوش صمدى نخستين نمايش جهانى خود را در اين رويداد معتبر خواهند داشت. سينماگران صاحب‌نامى مانند توماس وينتربرگ، فردريك وايزمن، اسپايك لى، ويگو مورتنسن، ورنر هرتزوگ، ميشل فرانكو، ميرا ناير، كلئو ژائو، جيانفرانكو روزى، فرانسوا اوزون، نائومى كاوازه و... در اين دوره جشنواره تورنتو حضور دارند كه از بیستم تا سی‌ام شهريور در كانادا برگزار خواهد شد.
 نوزدهمين جشنواره فيلم‌هاى مستند كوزوو، موسوم به داكيوفست، از هفدهم تا بیست‌وپنجم مرداد/ ٧ تا ١٥ آگوست برگزار خواهد شد و سه فيلم ايرانى در اين رويداد حضور دارند. «امتحان» ساخته سونيا حداد در بخش كوتاه، «سايه‌هاى بى‌خورشيد» ساخته مهرداد اسكويى در بخش حقوق بشر و «كودتاى ٣٢» ساخته تقى اميرانى در بخش حقيقت به نمايش درخواهند آمد.
 دو ستاره بین‌المللی سینمای هند، برای ارایه توضیحات و بازجویی به خاطر فالوورهای جعلی خود به ‌اداره پلیس احضار شدند. این دو بازیگر به نام‌های دیپیکا پادوکن و پریانکا چوپرا به گفته مقامات اداره پلیس مومبای، بیش از ۴۰‌درصد از فالوورهای اکانت اینستاگرام‌شان جعلی است. گفته شده، پلیس سایبری هندوستان پس از شناسایی چندین شرکت که در زمینه فروش فالوور جعلی فعالیت می‌کردند، 10 سلبریتی مشهور هندی را احضار کرده‌اند که نام این دو بازیگر نیز در میان آنها بوده است. گفتنی است، پریانکا چوپرا ۵۵‌میلیون و دیپیکا پادوکن ۵۱‌میلیون فالوور در اینستاگرام دارند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189322/روی-خط-سینما-