چرا ترامپ با تیک‌تاک دشمنی می‌کند؟
 

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که اپلیکیشن شبکه اجتماعی تیک‌تاک را در آمریکا ممنوع می‌کند. مقامات آمریکایی این اپلیکیشن را ابزاری برای استفاده دولت چین از اطلاعات کاربران آن می‌دانند.  
به گزارش الجزیره، مقامات و قانون‌گذاران آمریکایی در هفته‌های اخیر نسبت به استفاده شرورانه پکن از این شبکه ویدیویی هشدار داده‌اند، اما این کمپانی هر گونه ارتباط با دولت چین را تکذیب‌می‌کند.
به گزارش برخی رسانه‌ها دونالد ترامپ روز جمعه ابتدا اعلام کرد که رویکرد این اپلیکیشن در آمریکا از کمپانی چینی بایت‌دنس باید گرفته شود، اما بعدا اعلام کرد که استفاده از تیک‌تاک باید ممنوع شود.
دونالد ترامپ که روز جمعه در هواپیمای ریاست‌جمهوری خود با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «تا آنجا که به تیک‌تاک مربوط است، ما (این اپلیکیشن) را در آمریکا ممنوع می‌کنیم.»
ترامپ در ادامه گفت که روز شنبه دست به کار می‌شود و از فرمان اجرایی یا قانون فوریتی قدرت‌های اقتصادی جهانی (قانونی که به رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را می‌دهد که در واکنش به هر گونه تهدید ملی، قوانین تجارت بین‌المللی را تنظیم کند) استفاده می‌کند.
این اقدام ترامپ بعد از بازبینی کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا صورت گرفته است. وظیفه این کمیته رسیدگی به معاملات تجاری است که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کنند.
تیک‌تاک به‌ویژه در میان کاربران جوان که ویدیوهایی کوتاه می‌سازند، بسیار محبوب است. برخی از این ویدیوها به مسخره‌کردن ترامپ پرداخته‌اند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که این اپلیکیشن بیش از یک‌میلیارد کاربر دارد. تیک‌تاک درباره فروش اجباری سهام خود در آمریکا که ترامپ پیشتر اعلام کرده بود، پاسخی نمی‌دهد، اما می‌گوید: «ما به موفقیت تیک‌تاک در بلندمدت اطمینان داریم. صدها‌ میلیون نفر برای سرگرم‌شدن و برقراری ارتباط به تیک‌تاک می‌آیند، ازجمله هنرمندان و خلاقانی که این پلتفرم را زنده نگه می‌دارند.»
تیک‌تاک سیاسی نیست
کمپانی تیک‌تاک ادعا می‌کند که دارای بالاترین سطح شفافیت است و کاربران و رگولاتورها می‌توانند الگوریتم‌های آن را بررسی‌کنند.
کوین مایر، مدیرعامل اجرایی تیک‌تاک در پستی اعلام کرد: «ما سیاسی نیستیم، ما تبلیغات سیاسی را قبول نمی‌کنیم و هیچ برنامه‌ای نداریم. تنها هدف ما داشتن پلتفرمی زنده و پویا برای همه است تا لذت ببرند.»  مایر در ادامه می‌گوید: «تیک‌تایک مورد هدف قرار گرفته است، اما ما دشمن نیستیم.»
ویدیوهای بامزه و استفاده آسان از تیک‌تاک باعث محبوبیت شدید آن شده است و فیس‌بوک و اسنپ‌چت، دو غول تکنولوژی بزرگ آمریکا آن را رقیب خود می‌دانند. گفته می‌شود که این اپلیکیشن ده‌ها‌میلیون کاربر آمریکایی دارد.»
اما مالکیت چینی تیک‌تاک نگرانی‌هایی درباره سانسور ویدیوها مخصوصا آنهایی که نسبت به دولت چین منتقدانه هستند و همچنین پتانسیل استفاده مقامات چینی از اطلاعات کابران آن را به همراه داشته است.
اما تیک‌تاک ادعا می‌کند که هیچ‌گونه ویدیویی را سانسور نمی‌کند و اطلاعات کاربران آمریکایی را حتی اگر درخواستی وجود داشته باشد نیز در اختیار دولت چین قرار نمی‌دهد. این کمپانی همچنین یک مدیرعامل اجرایی آمریکایی و مدیر کمپانی دیزنی را استخدام کرده است تا فاصله خود از مالکیت چینی‌اش را حفظ‌کند.
فارغ از تنش‌های موجود میان آمریکا و چین دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا ترامپ طرفدار تیک‌تاک نیست. چند هفته پیش کاربران تیک‌تاک و هواداران موسیقی پاپ کره‌ای به ترامپ رودست زدند: آنها بسیاری از بلیت‌های کارزار انتخاباتی ترامپ را خریداری کردند که قرار بود در ورزشگاهی در تالسا در ایالت اوکلاهوما برگزار شود. این اقدام کاربران باعث شد تا کمپین انتخاباتی ترامپ تعداد شرکت‌کنندگان را اشتباه تخمین بزنند (آنها فروش بلیت‌ها را بیش از یک‌میلیون اعلام کردند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها یک‌سوم ورزشگاه 19هزار نفره پر شده بود).
ترامپ مدتی است که تهدید کرده استفاده از این اپ در آمریکا را ممنوع می‌کند. در اوایل ماه گذشته هزاران نفر از طرفداران تیک‌تاک سراغ اپلیکیشن انتخاباتی دونالد ترامپ رفته‌اند‌ و در قسمت کامنت‌ها بازخوردهای منفی نسبت به او نوشته‌اند. در یک روز تنها 700 بازخورد منفی نوشته شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189311/چرا-ترامپ-با-تیک‌تاک-دشمنی-می‌کند؟