اخبار روز
 

 

موعد انتخابات زودهنگام عراق اعلام شد
نخست‌وزیر عراق روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی زمان انتخابات زودهنگام عراق را روز ششم ژوئن ۲۰۲۱ (شانزدهم خرداد ۱۴۰۰) تعیین کرد.
به گزارش ایسنا، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در این سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم عراق ضمن تبریک عید سعید قربان گفت که انتخابات زودهنگام روز ششم ماه ژوئن ‌سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. الکاظمی همچنین به برگزاری انتخاباتی شفاف و به دور از هرگونه دخالت متعهد شد.
الکاظمی در مورد موضع دولتش درباره حضور نظامی آمریکا و مذاکرات با این کشور نیز بر حاکمیت عراق به ‌عنوان معیار اصلی کشورش در مذاکرات با آمریکا تأکید و اعلام کرد که این کشور نیازی به حضور نظامی آمریکا ندارد و مخالف کشیده‌شدن به درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. او در این اظهارات به برخی اختلافات و درگیری‌های داخلی و منطقه‌ای که امنیت و حاکمیت عراق را هدف می‌گیرد و همچنین اتهامات مطرح‌شده علیه او و نزدیکانش قبل و در دوره تشکیل دولت و بعد از آن اشاره کرد. الکاظمی گفت که دولتش در دو ماه از عمرش با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو بوده، اما بر اهداف اصلی خود تمرکز و بدون خستگی برای حل بحران‌های کشورش تلاش کرده است.


تکمیل روند راه‌اندازی نخستین رآکتور نیروگاه هسته‌ای امارات
موسسه انرژی هسته‌ای امارات از تکمیل مراحل راه‌اندازی نخستین رآکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، موسسه انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که این کشور موفق به کسب یک دستاورد تاریخی و تکمیل مراحل راه‌اندازی نخستین رآکتور نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی خود شده است.
در همین راستا، محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی، نائب‌رئیس امارات و نخست‌وزیر این کشور با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: «تیم‌های کاری موفق به بارگیری نخستین بسته سوخت هسته‌ای، انجام آزمایشات همه‌جانبه و تکمیل روند راه‌اندازی شدند. این دستاورد را به برادرم محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تبریک می‌گویم.» او افزود: «هدف از این کار بهره‌برداری از چهار رآکتور هسته‌ای است که یک‌چهارم از نیازهای برق کشور را به روشی ایمن و قابل اعتماد تأمین خواهند کرد.»
محمد بن راشد ادامه داد: «این پیامی به جهانیان است که اعراب قادرند راه علمی خود را از سر بگیرند و با بقیه ملل بزرگ رقابت‌کنند.» هیچ چیز غیرممکن نیست. در همین حال، محمد بن زاید نیز در سخنانی گفت: «ما به یک دستاورد مهم در بخش انرژی امارات دست یافتیم و این گام مهمی در مسیر توسعه پایدار و با شایستگی‌های ملی‌مان بود.»


رکورد جدید خرید سلاح توسط مردم آمریکا
بنا به اعلام یک گروه ارشد فعال در حوزه حقوق مالکیت سلاح در آمریکا مردم این کشور به دنبال افزایش نگرانی‌ها از همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش جرم و جنایت و تشدید ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی سیاسی در پی اعتراضات اخیر ضدنژادپرستی بیش از پیش به خرید سلاح‌های گرم روی آورده‌ و رکوردی جدید در این زمینه ثبت کرده‌اند. حدود ۴۰‌درصد از خریداران برای اولین‌بار سلاح گرم خریداری کرده‌اند. به گزارش ایسنا،  گروه‌های حامی و مخالف حقوق مالکیت سلاح در آمریکا می‌گویند یک خریدار سلاح در آمریکا دیگر آن کلیشه قدیمی «یک مرد سفید‌پوست با گرایش محافظه‌کار و مالک ذخیره بزرگی از اسلحه» نیست، بلکه حالا تعداد فزاینده‌ای از خریداران بار اول زنان، سیاه‌پوستان و دیگر اعضای جوامع رنگین‌پوست و همچنین مردم مناطق شهرنشین و حومه‌نشین هستند و این کلیشه را به چالش کشیده‌اند. بر اساس آمارهای فدرال، میزان بررسی سوابق برای خرید سلاح ۶۹‌درصد نسبت به‌ سال گذشته میلادی افزایش نشان داده، درحالی‌که این بررسی برای خرید سلاح‌های دستی ۸۰‌درصد افزایش نشان داده است. تحلیلگران این صنعت برآوردمی‌کنند فروش حدود 3‌میلیون قبضه سلاح از ماه مارس در آمریکا صورت گرفته و این شامل چنان افزایش بزرگی است که زنجیره تأمین تولیدکنندگان سلاح را تحت فشار قرار داده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189310/اخبار--روز