اخبار روز
 

 

انتخابات هنگ‌کنگ به تعویق افتاد
کری لام، رهبر هنگ‌کنگ روز جمعه اعلام کرد، انتخابات مجلس قانون‌گذاری این دولتشهر که قرار بود ششم سپتامبر ‏برگزار شود، به دلیل شیوع بیماری کووید- ۱۹ به تعویق افتاد که این امر ضربه بزرگی به مخالفان طرفدار دموکراسی وارد ‏می‌کند‎. به گزارش ایسنا، رویترز، اپوزیسیون در هنگ‌کنگ امیدوار بود بتواند اکثریت تاریخی را در شورای‎ ‎قانون‌گذاری از ‏آن خود کند؛ جایی که تنها نیمی از کرسی‌های آن با انتخابات مستقیم برگزیده می‌شوند و نیم دیگر آن با شخصیت‌های طرفدار پکن ‏پر می‌شود‎. تصمیم کری لام برای تعویق یک ساله انتخابات پس از رد صلاحیت ۱۲طرفدار دموکراسی برای شرکت در انتخابات ‏صورت گرفته است؛ افرادی که مخالف قانون جدید امنیت ملی چین برای این دولتشهر هستند‎. ‎انتخابات شورای قانون‌گذاری نخستین ‏انتخابات هنگ‌کنگ پس از اعلام قانون جدید امنیت ملی خواهد بود که از سوی پکن وضع شده است.

افزایش آمار کرونا و تعویق روند کاهش قرنطینه در انگلیس
[ایرنا‎] نخست وزیر انگلیس روز جمعه با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در این کشور اعلام کرد که برنامه دولت برای لغو ‏بیشتر محدودیت‌های قرنطینه به تعویق افتاده است‎. بوریس جانسون با ایراد سخنانی در نشست مطبوعاتی روزانه دولت اعلام ‏کرد که آمار مبتلایان به کرونا برای نخستین بار در سه ماه گذشته دوباره اوج گرفته است. او با بیان این ادعا که دولت درقیاس با ‏ابتدای شیوع این ویروس در موقعیت بهتری قرار دارد، افزود: «ناگزیر باید پدال ترمز را فشار دهیم تا شیوع ویروس را کنترل ‏کنیم‎.» برهمین اساس، نخست‌وزیر انگلیس عنوان کرد که برخی محدودیت‌ها مانند بازگشایی مراکز تفریحی و  مراسم در سالن‌های ‏سربسته که قرار بود لغو شود، به دو هفته دیگر موکول می‌شود. همچنین برگزاری مراسم عروسی تا سقف حداکثر ۳۰ ‏میهمان نیز ممنوع خواهد شد‎. جانسون در همین حال بر لزوم رعایت طرح همگانی پوشش ماسک در مکان‌های عمومی تأکید و ‏تصریح کرد که این دستورالعمل از هشتم آگوست (هجدهم مرداد) به قانون تبدیل می‌شود. این بدین معناست که پلیس و دستگاه‌های ‏اجرایی قادر خواهند بود افراد متخلف را مجازات و برابر با قانون برخورد کنند. طبق قانون افرادی که از ماسک استفاده نکنند ‏‏۱۰۰پوند و در صورت تکرار تخلف تا سقف یک‌هزار پوند جریمه می‌شوند‎. ‎نخست‌وزیر انگلیس اردیبهشت‌ماه گذشته با بیان ‏این ادعا که آمار کرونا در انگلیس کاهش یافته، محدودیت‌های قرنطینه را به سرعت کاهش داد تا اقتصاد تحت فشار این کشور را ‏به حرکت درآورد. او چندی پیش در اظهارنظری جنجالی که با انتقادهای زیادی در داخل مواجه شد از مردم خواست به محل ‏کار خود بازگشته و عادی زندگی کنند‎.

ثبت رکورد جدید مبتلایان روزانه به کرونا در ژاپن
[ایرنا] مقامات ژاپنی روز پنجشنبه از شناسایی یک‌هزار و ۲۶۴ مورد جدید ابتلای روزانه به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند ‏که بالاترین رقم در آمار روزانه این کشور و همچنین نخستین باری است که از مرز‌هزار نفر می‌گذرد‎. اکنون تعداد کل موارد ابتلا ‏به این ویروس در ژاپن ۳۴‌هزار و ۲۲۰ نفر و تعداد تلفات ناشی از آن به ۱۰۱۹ نفر رسیده است. وزارت بهداشت می‌گوید ‏حال ۸۱نفر از این بیماران وخیم است‎. ‎روز چهارشنبه هشت استان شاهد رکورد تعداد مبتلایان بودند ازجمله استان اوساکا واقع در ‏غرب کشور با ۲۲۱ نفر. این بالاترین تعداد روزانه ابتلا تاکنون و نخستین بار در این استان است که این رقم از ۲۰۰ نفر فراتر ‏رفته است.
دراستان مرکزی آئیچی ۱۶۷مورد ابتلا گزارش شد که رقم بی‌سابقه دیگری است. در استان فوکوئوکا واقع در جنوب غربی کشور نیز ‏بیش از ۱۰۰مورد جدید ابتلا یافت شد که این هم رکوردی جدید است‎. از ۴۷ استان ژاپن، ایواته تنها استانی است که هیچ مورد ‏ابتلایی در آن تأیید نشده بود اما وضع این استان نیز با گزارش دو مورد ابتلا در روز چهارشنبه تغییر کرد. توکیو با تعداد ‏روزانه ۲۵۰ مورد ابتلا همچنان کانون شیوع این بیماری است و رقم روزانه ابتلا در پایتخت طی هشت روز از ۹ روز گذشته ‏بالای ۲۰۰ نفر بوده است‎.  


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189248/اخبار--روز