مدیریت بحران
 
| محسن افراش | | شهردار ناحیه 3- منطقه 6 |
 

در دنیای پیرامون ما حوادثی رخ می‌دهد که به دلیل مشخص نبودن زمان و مکان آنها، به حوادث غیرمترقبه معروف است. زلزله، سیل و طوفان ازجمله حوادثی هستند که در بسیاری از مواقع می‌توانند ویرانگر باشند.
اگر انسان بیاموزد که چگونه می‌تواند در برابر این حوادث از خود و اطرافیانش دفاع کند یا در زمان وقوع این حوادث چه اقداماتی انجام دهد تا کمترین آسیب و خسارت را متحمل شود، می‌تواند با این حوادث به راحتی مقابله کند بدون این‌که ضرر و زیانی گریبانگیر او و خانواده‌اش شود.
تجربه‌های به‌دست آمده از بحران های گذشته نشان می دهد كه انجام عمليات واكنش اضطراری مقابله با بحران به تنهايی از عهده دولت‌  ها خارج بوده و اجرای عمليات موفق و كاهش خسارت‌ها و تلفات توسط سازمان‌  های مسئول تنها در سايه تلاش‌ های گروهی جامعه امكانپذير
خواهد بود.
مدیریت شهری این ستاد را در هر منطقه‌ای راه‌اندازی کرده تا با ارایه آموزش‌های لازم به شهروندان، در برابر این حوادث ایستادگی و مقابله کند.
مهم‌ترین وظیفه این ستاد «مدیریت بحران» است. در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، اگر مدیریت یکپارچه و جامع وجود نداشته باشد، هیچ اقدام و فعالیتی نتیجه مثبتی نخواهد داشت. بنابراین، برای ارایه خدمات بهتر و کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه، مدیریت بحران لازم و ضروری است.
فعالیت‌های ستاد بحران در 3 ضلع پیشگیری، مقابله و آمادگی تعریف و به شهروندان ارایه می‌شود و اضلاع آن با یکدیگر در ارتباط هستند و بدون همدیگر معنایی ندارند.
در بحث پیشگیری، خدمات آموزشی به شهروندان ارایه می‌شود، در بحث مقابله، با برپایی مانورهای متعدد، شهروندان می‌آموزند که چگونه از آموخته‌های خود بهره‌مند شوند و در مقابل بحران ایستادگی کنند و در پایان هم، موضوع آمادگی مطرح می‌شود که این ضلع اختصاص به نماینده ارگان‌های مختلف مانند اورژانس، آتش‌نشانی، ادارات برق، آب، فاضلاب، گاز و... دارد. در این بخش، مسئولان مربوطه آمادگی نیروهای خود را در مواقع بحرانی بررسی می‌کنند.
تمامی اضلاع، کاربری مهمی دارند و هر لحظه باید به آنها توجه کرد. با این حال، بیشترین فعالیت و تمرکز ما در بخش پیشگیری است؛ چرا که این بخش به ارایه آموزش به شهروندان ربط دارد و در صورت موفقیت در آن، نتایج زیادی حاصل می‌شود.
در جوامعی كه به جمع‌بندی و برنامه های
 آمادگی پيش از بحران مبادرت ورزيده اند،
 ميزان تلفات و عدم هماهنگی در انجام وظيفه محوله به نحو چشمگيری كاهش يافته است. در راستای تحقق اهداف ‌مردم‌محوری و افزايش مشاركت مردم و كارآمد شدن هرچه بيشتر سيستم مديريت بحران شهر تهران جهت امدادرسانی بهينه و  بهنگام در دقايق اوليه بحران، سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران مصمم به اجرای پروژه ايجاد گروه‌های داوطلب واكنش اضطراری در سطح محلات شهر تهران شده است.
آنچه که در این آموزش‌ها شهروندان از آنها بهره‌مند می‌شوند مدیریت بحران در مواقع اضطراری است که به خودشان واگذار می‌شود، درحالی‌که با تشکیل گروه‌های دوام در هر محله، این اقدام صددرصد عملی شده است و می‌توان با کمک این افراد آسیب‌ها را کاهش و امدادرسانی و نجات آسیب‌دیدگان را افزایش داد.
گروه‌های دوام همان گروه‌های تشکیل شده از شهروندانی هست که به صورت داوطلب عضو ستاد بحران می‌شوند و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی و فراگیری آموزش‌های تخصصی، کارت عضویت می‌گیرند و در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه می‌توانند در محل‌های حادثه تردد و امدادرسانی کنند. و هم‌اکنون تلاش می‌شود که مجموعه آموزش‌های مديريت بحران در شهر تهران به طریقی صورت گیرد که به شهروندان تهرانی كمك شود تا در هنگام وقوع حوادث و سوانح گسترده قادر باشند با انجام اقدامات موثر و صحيح به خود، اعضای خانواده، همسايگان و افراد همجوار كمك كنند و در این خصوص مثمرثمر واقع شوند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/18911/مدیریت-بحران