یوسف رشیدی کارشناس آلایندههای محیطزیست
اهمیت رعایت استانداردهای تولید خودرو در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بهعنوان یک اصل پذیرفتهشده در دنیاست. با اجرای هریک از استانداردهای تولید خودرو در هر سطحی مقدار مشخصی از تولید آلودگی کاهش مییابد و این کاهش آلایندگی هم به صورت پلکانی انجام میشود. پس روشن است که اگر قرار بود در سالهای گذشته دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم، الان خودروهایی تولید میکردیم که حتی استاندارد یورو یک هم نداشتند. بنابراین هرگامی که به سمت ارتقای استانداردها در صنعت خودروسازی برداشته شود، به نفع محیطزیست و مردم ایران است. برای حفاظت بهتر از محیطزیست باید نسل جدید تولیداتمان متناسب با استانداردهای روز دنیا باشد که هم بخش تولید آلودگی در آن اهمیت داشته باشد و هم اینکه صنعت خودروسازی بتواند در آینده به صادرات محصولاتش هم بیندیشد. پس روند کاهش آلایندگی خودروها باید همچنان بهعنوان یک سیاست قطعی دنبال شود. تولید خودروهای نو با ارتقای استاندارد، از رده خارجکردن خودروهای فرسوده، ارتقای روشهای معاینه فنی، توسعه حملونقل عمومی و اصلاح کیفیت سوخت و... مواردی است که باید بهعنوان سیاستهای مکمل و همزمان به کار گرفته شوند. نباید یک بخش مورد توجه قرار گیرد و از بخش دیگر غفلت شود؛ مثلا خودروهای سنگین در تولید ذرات معلق و دوده نقش موثری دارند، یا اینکه موتوسیکلتها در آلودگی نقش مهمی دارند. نمیشود روی یکی از این موارد تمرکز کرد. باید در آلودگی هوا از چند زاویه بر موضوع تمرکز کنیم تا نتیجه بگیریم. تولید ناکس و هیدروکربنهای نسوخته و مونوکسیدکربن هم مهمترین پیامدهای پایینبودن استاندارد خودروهای سبک است. بخش دیگری که باید بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد، مراقبت از استانداردهاست. امروز شاید ما خودروهای یورو 5 تولید کنیم اما در بخش مراقبت استانداردها ضعف داریم؛ یعنی یکسال بعد همین خودروها شرایط استانداردشان را از دست میدهند. دقیقترشدن حدود معاینات فنی خودروها، اصلاح قوانین و مقررات باید تلاش شود تا برای مراقبت از استاندارد هم روشهای دقیقی طراحی و اجرا شود.